مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور:

عدم اجرای عدالت آموزشی در مناطق شهری و عشایری

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور گفت: امکانات آموزشی در مناطق شهری و عشایری قابل مقاسیه با یکدیگر نیست و دانش آموزان عشایری از حداقل آموزش ها برخوردار هستند.

عدم اجرای عدالت آموزشی در مناطق شهری و عشایری

محمد رضا سیفی در نشست خبری سفر به استان کرمانشاه که در سالن امید اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در ۲۷ استان کشور ۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری شامل ۵۲.۷ دانش آموز پسر و ۴۷.۳ درصد دانش آموز دختر در حال تحصیل هستند که تعداد دانش آموزان دختر در طول مدت سه سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.

وی افزود: برای اجرای عدالت آموزشی و توسعه آموزش عشایری سه استان هرمزگان، مازندران و سیستان و بلوچستان به مجموعه آموزش عشایری کشور اضافه شده‌اند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور با اشاره به تعداد مدارس ثابت و سیار عشایری در کشور تصریح کرد: تعداد ۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری در ۶۶۰ مدرسه ثابت و سیار با یک هزار و ۳۳۰ کلاس درس در حال آموزش هستند و همچنین ۳۹ مدرسه کپری و یک هزار ۳۲۷ مدرسه کانتینری در کشور وجود دارد.

سیفی با بیان نیازها و کمبودها در حوزه توسعه آموزش عشایری گفت: تعداد ۷۵۰ چادر و یک هزار کانکس برای برگزاری کلاس‌های درس در مناطق عشایری نیاز است و ۵۱۷ مدرسه ثابت نیاز به بازسازی دارند و پنج هزار و ۴۱۸ مدرسه عشایری آبخوری و سرویس بهداشتی ندارند و یا نیاز به بازسازی دارند و در این راستا با پیگیری‌های مداوم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از اعتبارات خود پنج هزار میلیارد ریال برای این امر در سال آینده اختصاص خواهد داد.

اختصاص ۱۷۰ میلیارد ریال به سرانه آموزشی عشایری

وی با اشاره به شیوع ویروس و تعطیلی مدارس بیان کرد: مدارس عشایری در کشور با کمک راهبران آموزشی و با توجه به تعداد محدود دانش آموزان در مناطق صعب العبور و دور بودن از کانون بیماری به صورت حضوری تشکیل شد و نمونه بارز آن استان کرمانشاه است و در سال جاری ۱۷۰ میلیارد ریال به عنوان سرانه دانش آموزی عشایری توسط وزارت آموزش و پرورش تزریق شده است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور با بیان دغدغه‌های در مورد عدالت آموزشی افزود: ۹۹.۷ دانش آموزان وارد سیستم آموزشی می‌شوند اما این تنها گام نخست است و کیفیت آموزشی بسیار پایین است زیرا شرایط یک دانش‌آموز در شهر تهران و برخورداری از کتابخانه، آزمایشگاه و فرهنگسرا و حتی پدر و مادر باسواد با دانش‌آموز عشایری قابل مقایسه نیست و این امر تنها با اعزام سرباز معلم به مناطق عشایری قابل جبران نیست.

وی با بیان نبود عدالت آموزشی خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم سرباز معلم را در یک مدرسه خصوصی منطقه یک تهران مستقر کنیم اما معلم با تجربه را سوار بر آمبولانس می‌کنیم تا به موقع سر کلاس درس حاضر شود.

سیفی تصریح کرد: در راستای طرح نهضت آموزشی در کشور برای حل مشکلات مناطقی که مشکلات بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها دارند از ۴۴۹ نقطه کشور ۶۴ شهرستان برای رفع مشکلات انتخاب شده‌اند که در استان کرمانشاه شهرستان‌های سنقر و کلیایی و ثلاث باباجانی برای بهبود وضعیت بهداشت، موارد ترک التحصیل و پیش دبستانی و غیره در گام نخست انتخاب شده‌اند تا سالانه شاهد کاهش برطرف شدن مشکلات آموزشی باشیم.

وی با اشاره به وجود سه هزار راهبر آموزشی در کشور و مشکلات احکام شغلی آنها بیان کرد: بیشترین راهبر آموزشی در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی حضور دارند و تعدادی از آنها مشکلاتی نظیر احکام شغلی دارند و با صحبت‌های انجام شده با سازمان استخدامی کشور اصلاح احکام آنان با قید مدیریت ویژه در حال انجام است.

۳۰ درصد دانش آموزان کشور به شبکه شاد دسترسی ندارند

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور گفت: شبکه شاد در جای خود بسیار ارزشمند است اما باید به تولید و توزیع درسنامه در مناطق روستایی و عشایری توجه شود و ۳۰ درصد از دانش آموزان کشور به شبکه شاد به جهت عدم دسترسی به ابزار لازم و نبود بسترهای لازم دسترسی ندارند و باید عدالت آموزشی را در برابر نابرابری‌ها کاهش دهیم.

سیفی افزود: از خیرین مدرسه ساز درخواست داریم در کنار ساخت مدارس ثابت به مدارس کانکسی و چرخ دار نیز توجه کنند زیرا با توجه به تغییر سالانه مسیر کوچ عشایر به دلیل خشک سالی، این مدارس با امکاناتی نظیر اتاق استراحت معلم، دارای صفحه خورشیدی و صاعقه گیر نیاز دارند.

مطالب آموزشی برای دانش آموزان عشایری باید بومی سازی شود

وی تصریح کرد: نباید دانش آموز عشایری و شهری مانند تهران مطالب آموزشی یکسان را دریافت کنند و باید این آموزش‌ها در کتب درسی متناسب با فرهنگ و زبان آنان بومی سازی شود و امیدواریم این موضوع سال آینده انجام بگیرد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور گفت: یکی از کارهای صورت گرفته افزایش ۲۰ درصدی مدارس شبانه روزی است که تعداد آن از ۱۸۱ به ۲۳۶ مدرسه افزایش یافته و اگر امکانات و اعتبارات لازم برای این کار در دسترس نیست وسیله نقلیه برای دانش آموزان عشایری بخصوص دانش آموزان دختر در نظر گرفته شود.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها