یک مقام مسئول در شرکت زیرساخت:

۸۰ درصد سایت های ایرانی در داخل کشور میزبانی می شوند

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: ایران از معدود کشورهایی است که بیش از ۸۰ درصد از سایت‌های داخلی را در داخل کشورش میزبانی می‌ کند.

۸۰ درصد سایت های ایرانی در داخل کشور میزبانی می شوند

بهزاد اکبری با بیان اینکه طی چند سال گذشته در بحث زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات توسعه خیلی خوبی صورت گرفته است، گفت: پهنای باند در همه کشور قابل دسترس و تمامی شهرها و در بخش قابل‌توجهی از روستاها، به این مهم دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه رشد بسیار خوبی در ترافیک مصرفی کاربران داشته‌ایم، ادامه داد: از سال ۹۵ که متوسط سرانه مصرف ترافیک دیتا در کشور ۸.۱ گیگابایت در ماه بود این میزان در حال حاضر به ۱۷.۵ گیگابایت در ماه رسیده است و به عبارتی ما از سال ۹۵ به طور متوسط رشد ۸۰ درصدی سالیانه را در مصرف ترافیک دیتا شاهد بوده‌ایم.

اکبری اضافه کرد: متوسط رشد جهانی ترافیک دیتا حدود ۲۵ درصد و در حوزه خاورمیانه ۳۵ درصد است که این نشان می‌دهد ما رشد بسیار خوبی در ترافیک دیتای کشور داشته‌ایم و با دسترسی پهن باند و توسعه‌های صورت گرفته در یکسری خدمات ابری و پلتفرم‌ها هم رشد قابل توجهی را در کشور شاهد بوده‌ایم.

عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت تصریح کرد: متناسب با توسعه لایه دسترسی صورت گرفته در بخش زیرساخت‌های ارتباطی، در لایه شبکه «بک بن» هم توسعه‌های خوبی انجام‌شده است به‌نحوی که در سال ۹۴ حدود ۶۵۰ گیگابیت ظرفیت شبکه بک بن ارتباطات زیرساخت کشور بوده که این میزان در سال ۹۹ به ۳۰ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به میزان رشد در حوزه دسترسی ارتباطات بین‌الملل در کشور نیز گفت: در بخش بین‌الملل در سال ۹۲ حول‌وحوش ۸۰ گیگابیت برثانیه ظرفیت داشتیم که هم اکنون این میزان رشد قابل توجهی داشته و به بیش از ۴ ترابیت برثانیه رسیده و همراه با رشد در حوزه دسترسی ارتباطات بین‌الملل هم به لحاظ ظرفیتی و هم به لحاظ تنوع مسیر که از مسیرهای مختلفی ارتباطات بین‌الملل برقرار است، این بخش هم توسعه خوبی پیدا کرده است.

اکبری تصریح کرد: رشد میزبانی داخلی یعنی محتوا و خدمات داخل کشو با رشد قابل توجهی طی چند سال اخیر بوده است و ما از معدود کشورهایی هستیم که بیش از ۸۰ درصد از سایت‌های ایرانی را در داخل کشور میزبانی می‌کنیم. شاید معدود کشورهایی مثل چین و آمریکا چنین وضعیتی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اما در بخش زیرساخت‌های اطلاعاتی و مراکز داده همچنان با کمبودهای زیادی مواجه هستیم این کمبودها در کنار بحث تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌هایی که ایجاد شده مشکلات را بیشتر کرده است.

به گفته اکبری، مهم‌ترین مشکل در صنعت مراکز داده، مشکلات اقتصادی و بخشی فنی است و رویکرد غلط این بوده که هر سازمان دولتی و خصوصی خودش به دنبال ایجاد یک مرکز داده مستقل برای فعالیت خود بوده که با تحولات ارزی این کار قابل توجیه نیست.

وی یکی دیگر از مشکلات را کمبود مراکز داده با مقیاس بالا عنوان کرد و افزود: مساله دیگر حضور در بازارهای جهانی است که علی‌رغم موقعیت استراتژیک و خوبی که در منطقه داریم، این صنعت فقط در داخل کشور ارائه خدمت می‌کند و در بازارهای جهانی سهمی نمی‌برد.

منبع: مهر

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها