مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

روزانه تعداد ۱۰۰ نفر اهدای خون در استان قزوین انجام می‌شود

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: طی سال گذشته ۴۲ هزار و ۴۳۱ نفر به انتقال خون استان مراجعه کردند که از ۳۲ هزار و ۷۲۳ نفر خون‌گیری صورت گرفت، به‌طور میانگین روزانه 100 اهدای خون در استان قزوین انجام می‌شود.

روزانه تعداد ۱۰۰ نفر اهدای خون در استان قزوین انجام می‌شود

مریم مدرسی در نشست خبری که امروز ۶ اسفند ماه در سازمان انتقال خون قزوین برگزار شد، تصریح کرد: ویروس کرونا بر عوامل مختلفی تأثیر گذاشته است که یکی از آن‌ها کاهش اهدای خون توسط مردم است، میزان خون‌گیری از مراجعان انتقال خون استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است، این میزان کاهش در ابتدای سال جاری ۲۷ درصد بود که با برگزاری پویش‌های مختلف مردم مجدداً برای اهدای خون مراجعه کردند.

وی افزود: اگرچه با کاهش مراجعه‌کنندگان روبه‌رو بودیم اما نگرانی و دغدغه برای تأمین خون و فرآورده خون نداشتیم و نیاز استان را به‌صورت کامل برآورده کردیم، سال‌های قبل معین استان‌های دیگر بودیم و مازاد خون را به استان‌های دیگر می‌رساندیم اما امسال نتوانستم برای استان‌های معین خون ارسال کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اظهار کرد: خون و فرآورده‌ها خونی باوجوداینکه علم پیشرفت کرده جایگزینی ندارد و تنها منبعی که می‌توانیم خون موردنیاز را تأمین کنیم اهداکننده است، به‌منظور ترغیب مردم به اهدای خون پویش‌های متعددی در مناسبت‌های مختلف راه‌اندازی کردیم و استقبال خوبی شده است.

وی بیان کرد: امسال شاهد افزایش استقبال بانوان بودیم و از حد میانگین کشوری بالاتر شدیم، میانگین اهدای خون توسط بانوان در کشور ۶ درصد است که این میزان در استان قزوین به ۷/۶ رسیده است، در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته و چندین سفیر انتقال خون برای بانوان انتخاب و کارگاه‌های آموزشی در این حوزه برگزار کردیم.

مدرسی عنوان کرد: ابتدای شیوع کرونا نگرانی بابت انتقال ویروس از طریق اهدای خون وجود داشت درحالی‌که ویروس کرونا ویروسی تنفسی است که از طریق خون منتقل نمی‌شود، به مراجعه‌کنندگان این اطمینان را می‌دهیم که روند خون‌گیری به‌صورت کاملاً بهداشتی است و پروتکل‌ها رعایت می‌شود.

وی اظهار کرد: اغلب مردم به دلیل شیوع کرونا رفت‌وآمد خودشان را به مرکز درمانی کم کردند اما افرادی که به انتقال خون مراجعه می‌کنند باید بدانند که این مرکز درمانی نیست و افرادی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که در سلامت باشند، همچنین نگرانی در حوزه کاهش ایمنی بدن بعد از خون‌گیری وجود دارد، اما باید توجه کنند که اهدای خون به‌هیچ‌وجه باعث کاهش ایمنی بدن نمی‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تأکید کرد: پلاسمای هایپرمیون یکی از فعالیت‌های جدید ما است که جزو استان‌های پیشرو در این زمینه شدیم، از ابتدای خرداد فرآورده را تولید کردیم در حال حاضر سه دستگاه مجهز در استان قزوین و یک دستگاه در تاکستان داریم.

وی خاطرنشان کرد: افراد بهبودیافته از کرونا سرشار از آنتی‌بادی هستند که ایمنی غیرفعال را برای فرد گیرنده که بیمار کرونایی است را ایجاد می‌کند به این طریق که پلاسمای این افراد دریافت می‌شود از ابتدای سال تاکنون ۵۴۰ واحد پلاسما تولید کردیم که ۸۰ درصد آن را در اختیار مراکز درمانی قراردادیم، پلاسما جزو پروتکل درمانی است اگر در زمان مشخص انجام شود عارضه‌ای ندارد، همچنین اثرات خوبی در بیماران دریافت‌کننده گزارش‌شده و جزو محصولات با تأثیر مثبت است.

مدرسی عنوان کرد: پلاکت فرزیس نیز یکی دیگر از اقدامات انتقال خون استان قزوین است، فرزیس به جداسازی اجزا خون در حال گردش گفته می‌شود، این روش انواع گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها پلاکت فرزیس است. در این حوزه نیز نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشتیم، این محصول برای بیماران سرطان، افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند یا افرادی که به‌واسطه جراحی خون دریافت می‌کنند، استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: کمترین زمان انقضای محصولات خونی مربوط به پلاکت است، این محصول برای شخص گیرنده سود دارد و بیمار از یک فرد خاص آن را دریافت می‌کند، تولید این محصول را افزایش دادیم تا بیماران از سود این محصول نیز بهره‌مند شوند.

اجرای پویش «همای رحمت» در سازمان انتقال خون قزوین

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اظهار کرد: ما نیاز داریم که اهدای خون مستمر باشد، انقضای استفاده از محصولات خونی بین ۳ تا ۳۵ روز است که بیشترین زمان انقضا مربوط به پلاسما است، ما در استان قزوین انتقال خون را به‌صورت فیلتر شده انجام و خون تازه در اختیار بیماران قرار می‌دهیم، در فیلترینگ خون گلبول سفید را فیلتر می‌کنیم تا عوارض انتقال خون ازجمله تب در برخی از بیماران به‌ویژه افراد تالاسمی کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در غربالگری سلامت گیرنده و دریافت‌کننده مهم است، افرادی که برای اهدای خون می‌آیند کاملاً رصد و چک می‌شوند اگر احساس کنیم اهدای خون برای فرد ضرر دارد این کار را انجام نمی‌دهیم و در مقابل راهنمایی و مشاوره در این خصوص ارائه می‌دهیم، جای نگرانی در این حوزه وجود ندارد.

مدرسی یادآور شد: طی سال گذشته ۴۲ هزار و ۴۳۱ نفر به انتقال خون استان مراجعه کردند که از ۳۲ هزار و ۷۲۳ نفر خون‌گیری صورت گرفت، بازه سنی مراجعه‌کنندگان ۱۸ تا ۶۰ سال است اما افرادی که به‌صورت مستمر خون اهدا می‌کنند می‌توانند تا ۶۵ سال خون اهدا کنند، مردان می‌توانند طی سال ۴ بار و زنان ۳ بار خون اهدا کنند.

وی بیان کرد: حدوداً بیش از صد اهدای خون به‌صورت روزانه در استان داریم، در حال حاضر مرکز ثابت خون‌گیری استان قزوین از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۳۰ فعال است، پایگاه ثابت تاکستان از ساعت ۸ صبح تا یک بعدازظهر، مرکز سیار بویین‌زهرا نیز سه‌شنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا یک بعدازظهر آماده خون‌گیری از مردم هستند، همچنین با حمایت خیرین مرکز سیار خون‌گیری آوج نیز در دست اقدام و ساختمان آن آماده‌ شده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: ضایعات خون‌گیری ما حدود ۶/۱ درصد است که این میزان ضایعات غیرقابل‌اجتناب است این میزان ضایعات نشان‌دهنده مدیریت صحیح خون در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است، آمار برگشتی بیمارستانی ما به‌شدت کم و در بسیاری از مراکز درمانی صفر است، نحوه مدیریت خون به‌طور مکرر بازرسی و مراکز درمانی و بانک خون‌ها رصد می‌شود.

وی افزود: به مناسبت روز پدر فردا پویش همای رحمت در سازمان انتقال خون قزوین اجرایی می‌شود، این پویش با همکاری حوزه هنری قزوین برگزار می‌شود و به کلیه افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند دست خطی از هنرمندان استان قزوین تقدیم خواهد شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها