نمایندگان مجلس تصویب کردند

مالیات بر خرده‌فروشی سیگار افزایش یافت

نمایندگان مجلس مقرر کردند: از ابتدای سال ۱۴۰۰ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۲۵۰ریال، تولید داخل با نشان بین المللی۵۰۰ ریال و هر نخ سیگار وارداتی ۱۵۰۰ ریال به عنوان حقوق ورودی اضافه شود.

مالیات بر خرده‌فروشی سیگار افزایش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز -سه شنبه - در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند الحاقی ۱ تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این مصوبه؛ در اجرای ماده(۷۳) قانون برنامه ششم توسعه، از ابتدای سال ۱۴۰۰ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دویست و پنجاه (۲۵۰) ریال، تولید داخل با نشان(برند) بین المللی مبلغ پانصد (۵۰۰) ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ هزار و پانصد (۱۵۰۰) ریال، هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سی و سه هزار (۳۳.۰۰۰) ریال به عنوان مالیات و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی وارداتی یکصد هزار (۱۰۰/۰۰۰) ریال به عنوان حقوق ورودی اضافه می‌گردد.

علی اصغر باقرزاده عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس در توضیح علت افزایش مالیات گفت: ما همیشه می‌گوییم که کشوری در حال توسعه و پیشرفت هستیم، اما یکی از مسایلی که ما را دچار مشکل کرده این است که ما در بحث مصرف سیگار در جهان جزو سه کشور آخر و در منطقه آخرین کشور هستیم و سال‌ها در حالی که رهبری فرمودند به بهانه افزایش تعرفه، قاچاق افزایش می‌یابد.

نماینده بابلسر گفت: در مطالعات جهانی هیچ‌گاه افزایش تعرفه موجب افزایش قاچاق نشد، بلکه آن را کاهش خواهد داد، سیگار دروازه اعتیاد است و متاسفانه برخی دانش آموزان دختر در دوره راهنمایی تحصیلی به مصرف سیگار روی آورده‌اند و درآمد حاصل از افزایش مالیات برای حوزه ورزش، تندرستی، آموزش و پرورش و ساخت خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی هزینه خواهد شد.

وی افزود: سالانه بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بابت سیگار بر کشور خسارت وارد می‌شود، ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل سیگار به صورت مستقیم به کشور آسیب وارد می‌کند. حال می خواهیم با این افزایش مالیات اندک تنها ۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم.بنابراین دلیل افزایش مالیات تنها برای جلوگیری از مصرف آن و بحث بهداشت و درمان است.

منبع: ایرنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • muhammad
    0

    مگه فقط پولدارا سیگار می‌کشند با این بد بختی های که شما برای ما درست کردین روزی ده‌تا‌بسته سیگارم بکشیم کمه

  • سلمان
    0

    خجالت بکشید سیگار آمریکا یی میارین به مردم میدین اگه چیزی خوب بود به ما نمداد چرا سیگار آمریکا یی تحریم نمی کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها