طرز تهیه کشک زرد پودری خانگی

این کشک زرد پودری مختص نواحی شرق و جنوب شرقی ایران است، این کشک خشک پودری کاربردهای زیادی دارد، شما می توانید این کشک را در مقداری آب سرد حل کنید و به منظور طعم دهنده و قوام دهنده به سوپ ها و آش ها اضافه کنید.

طرز تهیه کشک زرد پودری خانگی

مواد لازم:

ماست محلی با کیفیت: یک کیلوگرم

آب: یک لیتر

نمک: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

سعی کنید از ماست محلی درجه یک و پرچرب استفاده کنید، ماست را به همراه یک قاشق غذاخوری نمک با یک قاشق یا همزن مفتولی بزنید تا حسابی شل شود سپس یک لیتر آب خنک را به آن بی افزایید و هم بزنید تا کاملا رقیق و یکدست شود.

ماست رقیق شده را داخل یک قابلمه بریزید، قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا مایع شروع به جوشیدن کند باید با یک قاشق چوبی گه گاه این مایع را هم بزنید تا آب اضافی تبخیر شده و عصاره ایی که باقی می ماند غلیظ و غلیظ تر شود.

فرآیند جوشاندن این ترکیب معمولا چندین ساعت طول می کشد، پس صبور باشید و حرارت گاز را زیاد نکنید، این ترکیب باید با حرارت ملایم و آرام آرام بجوشد.

(اگر مقدار مواد اولیه برای تهیه این کشک را نصف می کنید در این صورت می توانید از شیرجوش یا تابه مناسب هم استفاده نمایید، استفاده از تابه به دلیل سطح گسترده تر فرآیند جوشیدن را سریع تر می کند.)

بعد از این که حدودا 70 درصد آب ترکیب فوق تبخیر شد، از این لحظه به بعد باید مدام ترکیب غلیظ را هم بزنید تا سفت و سفت تر شود، در این صورت رنگ این عصاره غلیظ به رنگ شیری تا زرد تغییر پیدا می کند ولی نباید بسوزد.بعد از این عصاره شبیه به خمیری نرم شد، گاز را خاموش کنید و خمیر به وجود آمده را کف یک بشقاب پهن کنید و اجازه دهید تا به مدت حداقل 24 ساعت بماند تا کاملا خشک شود.

خمیر خشک شده در نهایت همان کشک است، برای این که آن را پودر کنید می توانید آن را داخل مخلوط کن ریخته و چند دور بگردانید و یا از هاون دستی استفاده کنید، از نظر ظاهری کشک را بیش از حد پودر نکنید بهتر است.

برای حل کردن این کشک حتما از آب سرد استفاده نمایید. پس از آن که کشک کاملا در آب سرد حل شد این مایع را به آش یا سوپی که در مراحل پایانی پخت است اضافه کنید و هم بزنید، پس از این که آش یا سوپ چند جوش خورد شما شاهد قوام آمدنشان خواهید بود.

در بعضی از دستورالعمل ها برای تهیه کشک زرد پودری از آب پنیر استفاده می شود، منظور از آب پنیر آبی زرد رنگ است که حین درست کردن پنیر خانگی از تکه های پنیر جدا کرده و ته ظرف باقی می ماند، این آب زرد را باید داخل یک ظرف مناسب ریخته و به آن نمک اضافه کرده و سپس بجوشانید و باقی مراحل را طبق آنچه که در بالا توضیح داده شده انجام دهید.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها