مدیر نمایندگی بانک خون بندناف رویان همدان:

ذخیره‌سازی بیش از ۴۵۰۰ نمونه خون بندناف نوزادان همدانی

مدیر نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی واحد همدان اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۴۵۰۰ نمونه خون بندناف از نمایندگی همدان در پژوهشگاه خون بندناف رویان تهران ذخیره شده است.

ذخیره‌سازی بیش از ۴۵۰۰ نمونه خون بندناف نوزادان همدانی

عباس وکیلیان با اشاره به اینکه فعالیت بانک خون بندناف رویان نزدیک به ۲۸ سال است در دنیا آغاز شده، در ایران نیز از سال ۸۴ و در همدان از سال ۸۶ فعالیت این مجموعه آغاز شده است، اظهار کرد: بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی واحد همدان سومین نمایندگی در کشور است و تا سال ۹۲ حدود ۵۰۰ نمونه ذخیره‌سازی انجام داد و از آن سال تاکنون بیش از ۴۵۰۰ نمونه ذخیره اضافه کرده است.

وی با بیان اینکه نمایندگی همدان همواره جزء پنج نمایندگی برتر کشور است، مطرح کرد: همدان جزء شهرهایی است که مورد تأیید پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی قرار دارد و این افتخاری است که با کیفیت خاص و قابل قبول می‌توانیم به هم استانی‌ها خدمات ارائه دهیم.

وکیلیان توضیح داد: فعالیت‌های بانک خون بندناف جهاددانشگاهی همدان شبانه روزی است و اگر خانواده‌ها از سطح استان نمونه‌های اورژانسی را حتی تا یک ساعت قبل از زایمان درخواست دهند برای آنها ارسال می‌شود اگرچه قاعده و اصول این است که هفته ۳۵ بارداری خانواده‌ها برای عقد قرارداد و گرفتن بسته مراجعه کنند.

وی درباره پیوندهایی که با سلول‌های بنیادین در مجموعه فوق انجام می‌شود، گفت: در دنیا ۴۲ بیماری از این طریق در حال درمان است و تا ۸۰ بیماری پیش‌بینی شده و در ایران نیز فیلد درمان انجام گرفته است و به صورت کار تحقیقاتی یا پیش درمان نیست بلکه به صورت عملی و درمانی انجام می‌شود.

مدیر نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی واحد همدان بیان کرد: درمان سرطان خون با تمام زیرمجموعه‌ها مانند انواع لوسمی، تالاسمی، نقص‌های ایمنی و نقص‌های ژنتیکی مادرزادی مرتبط با کم خونی و بیماری شایع فلج مغزی در نوزادان و کودکان با سلول‌های بنیادین قابل درمان هستند.

وی اضافه کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ افزون بر ۲۴۰ کودک مبتلا به فلج مغزی درمان شدند به طوریکه به علت نقص عصبی شدید قدرت تکلم و راه رفتن نداشتند اما در حال حاضر ۸۵ درصد از آنها درمان شده اند همچنین در سال ۹۸ بیش از ۵۰ پیوند در رابطه با بیماری‌های لوسمی، تالاسمی و آنمی انجام شد که پیوندهای موفقی بودند و کودکان به زندگی عادی بازگشتند.

وکیلیان درباره درمان بیماری کرونا با سلول‌های بنیادین گفت: در بیمارستان مسیح دانشوری از اواخر سال ۹۸ تاکنون تعداد بسیار زیادی پیوند در افرادی که زیر ۶۰ سال سن داشتند، انجام شد که درمان‌های خوبی بوده است؛ به عنوان مثال پیوندهای ریوی انجام گرفته نتایج قابل قبولی داشته و موارد پیوند شده نمونه‌هایی هستند که موارد مشابه آنها منجر به فوت شده‌ است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها