۸ مشکل رایج خانوادگی و راه حل‌های آن ها

به گفته‌ لئوتولستوی، تمام خانواده‌های شاد مانند یکدیگر هستند. هر خانواده‌ای که شاد نیست، دلیل خاصی برای آن دارد. با این حال به نظر می‌رسد کاملا حق با او نبوده است.

۸ مشکل رایج خانوادگی و راه حل‌های آن ها

به گفته‌ لئوتولستوی، تمام خانواده‌های شاد مانند یکدیگر هستند. هر خانواده‌ای که شاد نیست، دلیل خاصی برای آن دارد. با این حال به نظر می‌رسد کاملا حق با او نبوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه هرخانواده درگیری مخصوصی دارد، مشکلات رایجی وجود دارد که در بسیاری از خانواده‌ها مشترک است. ممکن است احساس کنیم شرایط خانوادگی ما بی‌مانند است، اما در بسیاری از موارد، میلیون‌ها خانواده در سراسر جهان با مشکلات یکسان دست و پنجه نرم می‌کنند. اگرچه ممکن است حل آن‌ها طاقت فرسا باشد، با اندکی علم و فداکاری، اکثر مشکلات حل می‌شوند.

۱- فاصله

دوری به دلیل کار و یا دلایل دیگر می‌تواند باعث فشار در روابط باشد و اگر بچه داشته باشید، دور بودن برای زمان زیادی از آن‌ها چالش برانگیز است. اگر نمی‌توانید زمان و یا تعداد دوری‌ها را کم کنید، راه‌های دیگری برای کم کردن فاصله وجود دارد. برای مثال می‌توانید ویدیوچت انجام دهید، با یکدیگر آنلاین بازی کنید یا فیلمی همگام سازی کنید و تماشا کنید. در عصر دیجیتال، روش‌های زیادی برای رفع این فاصله وجود دارد.

مشکلات مربوط به مسافت نه تنها به دلیل داشتن فاصله زیاد بلکه می‌تواند به دلیل نداشتن فاصله کافی باشد. اگر دو نفر یکدیگر را دوست داشته باشند، با خوشحالی هر دقیقه از وقت خود را با هم می‌گذرانند. گرچه ممکن است این خیال در ماه‌های اول به خوبی انجام شود، اما هر رابطه جدی به فضا نیاز دارد.

این مشکل محدود به زمان صرف شده با همسرتان نیست. والدین، به ویژه والدین خانه دار نیز می‌توانند پس از گذشت زمان زیاد نزدیکی با بچه‌های خود احساس عدم آزادی کنند.

راه حل چیست؟ از خانه بیرون بروید. سعی کنید خود را با سرگرمی‌های جالب و هیجان‌انگیز مشغول کنید.

۲- برنامه‌ی بی‌نظم

به عنوان یک والد، ممکن است زمان کافی نداشته باشید. ممکن است برنامه شما با کارها، کار‌های خانه، اتفاقاتی که برای فرزندتان می‌افتد و زمان کمی که برای کارهایتان انجام می‌دهید، شلوغ شده باشد. راه حل این است که از تقویم و یا سیستم برنامه‌ی روزانه استفاده کنید. این‌گونه می‌توانید به مسائلی که اهمیت بیشتری دارند اولویت بدهید.

۳- بحث‌ها و مشاجره‌ها

اختلاف نظر‌ها طبیعی است. هرکسی نظر مخصوص به خود را دارد. با این حال، وقتی ارتباطات سالم ضعیف می‌شوند و گفتگو‌ها به مشاجره تبدیل می‌شوند، یک راه حلی باید پیدا کرد.

مشاجره با همسر یا فرزند تنش را در خانواده بالا می‌برد. براساس شدت اختلاف نظر، طرقین دائما به رابطه آسیب می‌زنند؛ بنابراین ضروری است که مشاجرات را با توجه زیاد کنترل کنید. روی مشکل تمرکز کنید و از خودتان بپرسید: چرا این فرد به این مسئله معتقد است؟ بدین صورت می‌توانید کمی توافق در میان اختلاف نظرهایتان پیدا کنید.

اگر مشاجره‌تان به دعوا منجر شد مخصوصا زمانی که شروع به توهین کردید، زمانی به خود بدهید و بعدا دوباره وارد بحث شوید. وجود بحث طبیعی است و اگر هرکس سعی‌کند احترام را رعایت کند و به یک توافقی برسد، به راحتی می‌توانند مشکل را کنترل کنند.

۴- اختلاف نظر در فرزندپروری

اگر روز پدر یا مادر هستید، به احتمال زیاد با شریک خود در قسمت‌هایی از تربیت فرزندتان اختلاف نظر داشته‌اید.

اختلاف نظر در والدگری قطعا اتفاق می‌افتد و بخشی اجتناب ناپذیر در خانواده است. اما مانند هر بحث دیگری این اختلاف نظر می‌تواند به آرومی و منطقی حل شود.

برای کنترل اختلافات در این زمینه، ضروری است که شما و شریکتان سازش کنید. فرزندتان باید با ارزش‌های هردو بزرگ شود نه فقط با ارزش‌های یک والد.

۵- اعتدال در زندگی و کار

کار در زندگی بعضی والدین اهمیت بسیاری دارد همان‌طور که برای بسیاری از بزرگسالان این‌گونه است. تنش میان نیاز به تامین مالی خانواده و حضور فیزیکی و احساسی می‌تواند منجر به عدم تعادل بین کار و زندگی شود.

تعدادی راه حل برای رها کردن کار در محل کار و تمرکز بر خانواده هنگامی که در خانه هستید وجود دارد: برای کار‌هایی که برای شما و خانواده‌تان مهم است وقت بگذارید، وظایف را به دیگران محول کنید تا زمان‌تان را ذخیره کنید و برای خود نیز وقت بگذارید. با داشتن برنامه‌ی متعادل میان کار و زندگی، بر زندگی خود تمرکز بهتری دارید.

۶- مشکلات مالی

یک عامل استرس‌زای قابل توجه در بسیاری از خانواده‌ها، مسائل مالی است. مشکلات مالی را با روش‌های متعدد می‌توان حل کرد مانند: بودجه بندی بهتر و مدیریت پول، تغییر در نگاه به پول و دارایی‌های مادی.

چند نکته کلی برای مدیریت بهتر پول عبارت اند از: قطع خرید‌های غیرضروری و نگه داشتن حداقل هزینه‌های چند ماهه به صورت پس انداز.

از آن‌جا که چیز‌هایی ممکن است بعضی وسایلی که دارید آنقدر که فکر می‌کنید برایتان فایده نداشته باشد، یکی از راه های به‌دست آوردن پول نقد و آزاد کردن فضای خود فروش لوازم غیرضروری است. مشکلات مالی می‌تواند روابط را آزمایش کند، اما اگر در حل مسئله خلاقانه با هم باشید، از پس آن‌ها بر می‌آیید.

۷- بی‌وفایی

متاسفانه خیانت یک از دلایل اصلی طلاق است و موضوعی بسیار چالش برانگیز است. وقتی یکی از طرفین خیانت می‌کند، سوال می‌شود که چگونه زندگی می‌تواند دوباره برقرار شود و آیا می‌توان به زندگی ادامه داد یا خیر.

پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از بی‌وفایی است. یعنی هر دو طرف متعهد باشند و رابطه را به خوبی پرورش دهند. اگر خیانت اتفاق بیفتد، بهتر است زوجین به مشاوره مراجعه کنند.

۸- کودکان دشوار

از کودکان نوپا گرفته تا جوانان، بزرگ کردن بچه چالش برانگیز است؛ و در بعضی مواقع ممکن است احساس کنید از آخرین قسمت اعصابتان نیز استفاده می‌کنید. فقط بدانید نمی‌توانید هر عمل فرزندتان را کنترل کنید. شما می‌توانید نحوه تصمیم‌گیری و رفتار عاقلانه را به آن‌ها بیاموزید.

وقتی صحبت از بچه‌های بزرگتر به میان می‌آید، آن‌ها دوست دارند شنیده شوند؛ بنابراین سعی کنید به جای اینکه از حق وتوی والدین استفاده کنید، به سخنان نوجوان خود گوش دهید. این کار ممکن است سخت باشد مخصوصا زمانی که می‌دانید فرزند شما اشتباه می‌کند، اما بهترین راه برای یادگیری کودک، تفکر با یک بزرگسال هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم است و شاید شما هم چیزی از آن‌ها آموختید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ...
    0

    امان از خیانت...

    نظرات شما -
    • ..
      0

      واقعا که در زنان متاهل در این دوره زمونه به اوج خودش رسیده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها