توضیحات دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مرکز «کاهش آسیب» بجنورد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص احتمال تعطیلی مرکز «گذری کاهش آسیب» توضیحاتی ارائه داد و گفت: اعتبار لازم برای این مرکز تامین نشده است.

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مرکز «کاهش آسیب» بجنورد

افشین دلشاد در خصوص احتمال تعطیلی و واگذاری به بخش خصوصی مرکز گذری کاهش آسیب بجنورد، اظهار کرد : مرکز کاهش آسیب (DIC) مرکزی برای معتادانی است که قادر و یا حاضر به ترک دائم نیستند و رفتارهای پرخطری را از خود بروز می‌دهند. این مراکز به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های آنان به جامعه و سایر افراد و در راستای ترغیب آن‌ها برای درمان تأسیس و اداره می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: این خدمات شامل آموزش، خدمات سرنگ و سوزن، انجام تست HTV، توزیع کاندوم، تشخیص و مراقبت و درمان بیماری مقاربتی، بیماری سل و خدمات درمان جایگزین با متادون است.

وی با اشاره به اینکه مراکز کاهش آسیب (DIC) مجوز فعالیت را از وزارت بهداشت دریافت می‌کنند، افزود: از شروط راه اندازی این مراکز داشتن حداقل ۵۰ بیمار با سابقه تزریق مواد مخدر و استفاده از سرنگ و سوزن در یک سال گذشته و استفاده از خدمات متادون درمانی تا سقف ۱۰۰ بیمار است.

دلشاد بیان داشت: در شرایطی که تعداد افراد گروه هدف که مواد را به صورت تزریقی مصرف می‌کنند کمتر از استاندارد مد نظر برای راه اندازی یک مرکز گذری مستقل باشد یا پراکندگی پاتوق‌ها در سطح شهر، فراتر از پوشش جغرافیایی یک مراکز کاهش آسیب باشد، در نتیجه DIC به تیم سیار مستقل تغییر کاربری خواهد داد تا مادامی که تعداد گروه هدف مجدداً افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: سالانه منابع مالی از سوی دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر و این معاونت برای راه اندازی و تداوم فعالیت کاهش آسیب اختصاص می‌یابد و ارائه خدمات و دستورالعمل‌ها و تخصیص اعتبار مربوطه از طرف وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که این اعتبارات از طرف وزارت بهداشت کاهش پیدا کرد و چندین مکاتبه در راستای تغییر کاربری مرکز DIC به تیم سیاری مستقل دریافت شد، دانشگاه علوم پزشکی طی جلسه‌ای با ساغ (سازمان امنیت غذایی) و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان تصمیم بر این گرفتند که به مدت یک سال به شرط اینکه بودجه از سایر منابع استان (شهرداری و … ) تأمین شود این مرکز علی رغم باطل شدن مجوز از طرف وزارت بهداشت ابطال همچنان فعالیت داشته باشد.

دلشاد بیان کرد : یک سال از فعالیت مرکز و از آخرین مکاتبه وزارت مبنی بر تعطیلی DIC گذشت ولی تأمین اعتبار لازم صورت نگرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: با تغییر کاربری مرکز DIC به تیم سیار مستقل، تمامی برنامه‌های DIC به قوت خود در قالب تیم سیار باقی است و روزانه به مدت ۴ ساعت در مناطق پرخطر شهر، پاتوق‌ها و بازدید انجام می‌شود و خدمات ذکر شده به جز درمان با متادون ادامه دارد.

وی در انتها با بیان اینکه یکی از خدمات مرکز DIC راه اندازی MMT است، گفت: با لغو مجوز فعالیت مرکز DIC، مراکز MMT نیز قانونا باید تعطیل شوند و بیماران نیازمند به همراه پرونده به مرکز DIC بهزیستی تحویل داده خواهند شد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها