نماینده کارگران: اعلام هر عددی در خصوص دستمزد بی معنی است/ شورای عالی کار و کمیته دستمزد جای سهم خواهی نیست

نماینده دولت گفت که دولت باید تدابیر ویژه ای بيانديشد که بتوانیم از بحران خارج شویم. 

نماینده کارگران: اعلام هر عددی در خصوص دستمزد بی معنی است/ شورای عالی کار و کمیته دستمزد جای سهم خواهی نیست

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه با اقلام خوراکی و سبد معیشت کارگران مشخص شده، گفت: قرار شد فردا دوشنبه آیتم ها را جای گذاری کنیم و به یک جمع بندی نهایی برسیم. امیدواریم فردا جلسه به نتیجه برسد و هفته آینده اولین جلسه شورای عالی کار تشکیل شود.

محمدرضا تاجیک یکی از دلایل طولانی شدن جلسات کمیته دستمزد را مخالفت های گروه کارفرمایی عنوان کرد و افزود: آنها نمی توانند کل موضوع سبد معیشت را زیر سوال ببرند. نه تنها گروه کارفرمایی بلکه کل شورکای اجتماعی نمی توانند موضوع سبد را زیر سوال ببرند. اگر صحبتی دارند روی اعداد و ارقام سبد داشته باشند، چون چهارچوب سبد از قبل تعیین شده است.

تاجیک در ادامه بیان کرد: کارفرمایان در جلسات اعلام می کنند که مشکلات داریم، اما جلسه کمیته دستمزد ربطی به مشکلات آنها ندارد. وظیفه کمیته دستمزد این است که رقم سبد معیشت مشخص شود.

وی اظهار کرد: کارفرمایان مواد اولیه را با هر قیمتی پرداخت می کنند و واردات را با هر ارزی که باشد، دارند و در واقع همه هزینه ها را پرداخت می کنند اما چطور است که وقتی به دستمزد کارگر که می رسند کوتاهی می کنند؟ متاسفانه سهم کارگر که می رسد همه موضع گیری دارند. درست نیست که حق کارگر ضایع شود. به نظر بنده بجای اینکه گروه کارفرمایی در جلسه کمیته دستمزد موضع گیری کند، در جاهایی که گرانی و مشکلات روی مالیات و واردات وجود دارد، سخنان خود را مطرح کنند و مطمئنا خیلی بهتر است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: قانون چهارچوب را مشخص کرده و به اندازه کافی ماده 41 قانون کار روشن و شفاف است. حالا اگر کارفرمایان مشکل دارند، با دولت است نه کارگران و باید آن را جای دیگری مطرح کنند. در شورای عالی کار و کمیته دستمزد به نظر بنده جای سهم خواهی نیست.

تاجیک اسفند ماه را برای کارگران ماه سرنوشت سازی برشمرد و اظهار کرد: تمام تلاشمان را می کنیم و سعی می کنیم از تنش ها به دور باشیم و اگر بنده آمار و اعدادی ارائه نمی دهم مبنی بر این نیست که چیزی نداریم. در این برهه زمانی هر عددی را اعلام کنم، بازتاب خوبی در جلسات نخواهد داشت و بهتر است در میز مذاکره آمار را ارائه دهیم.

وی پیش بینی دستمزد سال جدید را منطقی ندانست و عنوان کرد: بهتر است که تأمل بیشتری کنیم چون تورم آنقدر زیاد است و اعلام هر عددی در خصوص دستمزد بی معنی است. همانطور که در مصاحبه های قبلی نیز گفته ام حتی اگر 100 درصد افزایش صورت بگیرد، با توجه به تورم و هزینه های زندگی باز هم بی معنی است.

تاجیک در ادامه افزود: فعلا سکوت می کنیم تا ابتدا سبد معیشت تعیین شود. مطمئنا عدد ثابت روی دستمزد راهگشا نیست. دولت باید تدابیر ویژه ای بيانديشد که بتوانیم از بحران خارج شویم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: سال گذشته برای تعیین دستمزد چالشی با کارفرماها نداشتیم. چالش اصلی با خود دولت بود چون دولت بزرگترین کارفرمای کشور است. در واقع ما هر ساله در جلسات شورای عالی کار دو کافرمای بزرگ پیش رو داریم و به این ترتیب اگر رقم های سال های گذشته را نگاه کنید، همیشه نظر دولتی ها ارجح تر بوده است. سال گذشته اگر تنها گروه کارفرمایی نسبت به افزایش دستمزد مخالفت می کرد شاید کنار آمدن با آنها راحت تر بود. امیدواریم برای سال جدید چالشی با هیچکدام نداشته باشیم.

منبع: عصرایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها