سرمایه گذاری‌های میلیاردی عربستان در صنعت بازی‌های کامپیوتری

در چارچوب طرح ولیعهد عربستان جهت تنوع بخشی به منابع اقتصاد کشور به جای صرف اتکای بر نفت؛ ریاض در تلاش است تا در بازی‌های کامپیوتری که ولیعهد سعودی نیز شیفته آنها است، سرمایه گذاری کند.

سرمایه گذاری‌های میلیاردی عربستان در صنعت بازی‌های کامپیوتری

صندوق ثروت‌ حاکمیتی عربستان بیش از سه میلیارد دلار در سه شرکت بازی‌های کامپیوتری در آمریکا سرمایه گذاری کرده است که این شرکت‌ها عبارت از "Activision Blizzard" و"Electronic Arts" و"Take-Two Interactive" هستند. این اقدام تلاشی برای کاهش اتکای عربستان به نفت است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ریاست صندوق ثروت‌ حاکمیتی عربستان معروف به اسم "PIF" را بر عهده دارد و در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که بخشی از نسل اول در عربستان است که با بازی‌های کامپیوتری بزرگ شده است.

شرکت وابسته به سازمان خیریه ولیعهد به نام "موسسه محمد بن سلمان" در نوامبر گذشته اعلام کرد که یک سوم سهام شرکت ژاپنی SNK که بازی‌های King of Fighters و Samurai Shodown را توسعه می‌دهد، خریداری کرده است.

این موسسه خیریه که به نام موسسه "مسک" نیز معروف است، اعلام کرد که در آینده سهام خود را به ۵۱ درصد افزایش خواهد داد.

صندوق ثروت‌ حاکمیتی ۱۴.۹ میلیون سهام در "Activision Blizzard" به ارزش بازاری حدود ۱.۴ میلیارد دلار طی سه ماهه چهارم در اختیار داشت.

خریدهای دیگر آن شامل ۷.۴ میلیون سهام در "Electronic Arts" و ۳.۹ میلیون سهام در "Take-Two Interactive" به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار و ۸۲۶ میلیون دلار در اواخر ماه دسامبر گذشته بود.

سهام‌های تمامی سه سازنده بازی‌ها از پایان سه ماهه سوم افزایش یافت و "Activision Blizzard افزایش حدود ۲۷ درصدی و "Electronic Arts افزایش ۱۲ درصدی و "Take-Two Interactive" افزایش ۱۸ درصدی را رقم زدند.

صندوق سرمایه گذاری‌ دولتی بخشی اساسی از طرح ولیعهد برای تنوع بخشی به اقتصاد عربستان به جای اتکای آن بر نفت است.

شرط بندی‌های بسیار برای این بازی‌ها، علامت سوالی را درمورد چگونگی رهبری و مدیریت ولیعهد و یاسر الرمیان، از مسؤولان صندوق حاکمیتی در مورد تغییر در نحوه سرمایه گذاری‌های عربستان در مورد ثروت این صندوق ایجاد کرده است.

پایگاه "دوت اسپرتس" که در زمینه بازی‌های الکترونیکی فعالیت می‌کند، سال گذشته نوشت که بن سلمان حدود 70 هزار دلار را طی سه سال اخیر (تا سال ۲۰۲۰) برای بازی مشارکتی در اینترنت از جمله شش هزار دلار در این سال برای بازی "Dota ۲" هزینه کرده است.

این پایگاه نوشت، هنگامی که مردم از اصلاح نهنگ‌های بازی‌های اینترنتی صحبت می‌کنند، معمولاً منظورشان به افرادی است که هزینه‌های گزافی را در یک بازی صرف می‌کنند. این سایت در این راستا به ولیعهد عربستان اشاره کرد.

این پایگاه فاش کرد که بن سلمان زمان‌های طولانی را برای بازی سپری کرده و او از سال ۲۰۱۱ دراین زمینه فعال بوده و بیش از ۱۰ هزار مسابقه را در "Dota" با میانگین برد ۵۱ درصدی بازی کرده است. او ۹۰۴۶ ساعت در "Dota" سپری کرده و حدود ۵۵۰ ساعت را در "Team Fortress ۲" گذرانده است.

روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸ در مقاله‌ای با عنوان "جستاری در رویای ولیعهد؟ عربستان با بازی‌های الکترونیکی، ایران را درمی‌نوردد" نوشت که بازی اینترنتی وجود دارد که در آن ولیعهد عربستان نشان داده می‌شود که "روند حمله به ایران" را مدیریت می‌کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها