آقای رشیدپور، کپی کردی برادر! بپذیر

کپی کردن برنامه تلویزیونی برخلاف کپی‌برداری فیلم و سریال اصلاً کار بدی نیست و عملاً امری مرسوم در دنیاست.

آقای رشیدپور، کپی کردی برادر! بپذیر

علاوه بر کپی برداری فیلم و سریال‌ها، در برنامه‌سازی هم ایرانی‌ها خوب کپی کرده‌اند. البته کپی کردن برنامه تلویزیونی برخلاف کپی برداری فیلم و سریال اصلا کار بدی نیست و عملا امری مرسوم در دنیاست. برای مثال برخی برنامه‌ها مثل برنامه‌های استعدادیابی یا مسابقه آشپزی در سرتاسر دنیا اتفاق افتاده و هر کشوری با توجه به فرهنگ خود و خلاقیت سازندگانش چیزی به آن اضافه کرده‌اند. در ادامه مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیونی کپی شده را با هم مرور می‌کنیم.

عصر جدید

مجری: احسان علیخانی
کپی شده از روی: برنامه America's Got Talent

کپی برداری برنامه‌های ایرانی

عصر جدید نام مهم‌ترین و بزرگترین برنامه استعدادیابی ایرانی است که با طراحی و کارگردانی مجری معروف ایرانی، احسان علیخانی روی آنتن شبکه سه می‌رود. این برنامه که در حال حاضر فصل دوم آن در حال پخش از رسانه ملی است، یکی از ده‌ها برنامه استعدادیابی است که از روی برنامه معروف America's Got Talent در کشور‌های مختلف ساخته شده است. با وجود اینکه این برنامه از یک برنامه خارجی کپی‌برداری شده، اما به شدت روی ایرانیزه کردن آن کار شده و استقبال مخاطبان هم نشان می‌دهد احسان علیخانی و تیم کارکشته‌اش، سنگ تمام گذاشته‌اند. علیخانی جایی گفته است که عصر جدید را تا زمانی که مشابه‌های داخلی‌اش زیاد نشود، ادامه خواهد داد.

شام ایرانی

شرکت کنندگان: بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران
کپی شده از روی: Come Dine With Me

کپی برداری برنامه‌های ایرانی

شام ایرانی نیز از آن دست برنامه‌ها و مسابقات سرگرم‌کننده است که در خیلی از کشور‌ها و با توجه به سنت و آداب و رسوم آن‌ها ساخته و پخش شده است. در ایران هم در دو مقطع در سال ۹۰ تا ۹۱ و همچنین ۹۸ تاکنون برنامه شام ایرانی ساخته شده است. برخلاف اغلب مسابقات خارجی و حتی مسابقه بفرمایید شام شبکه فارسی‌زبان من و تو، شام ایرانی فقط به گردهمایی سلبریتی‌های ایرانی اختصاص دارد و مردم عادی در آن شرکت نمی‌کنند. این برنامه در هر دو مقطع برای شبکه نمایش خانگی تولید و عرضه شد که البته سری اول آن در سال ۹۳ از شبکه نسیم روی آنتن تلویزیون هم رفت.

شب کوک

مجری: باربد بابایی
کپی شده از روی: آمریکن آیدل و پاپ آیدل

کپی برداری برنامه‌های ایرانی

شب کوک هم برنامه دیگری از سری برنامه‌های سرگرم‌کننده شبکه نسیم بود که همزمان با خندوانه و دورهمی تولید و پخش آن آغاز شد. در این برنامه که به استعداد‌های خوانندگی در میان ایرانی‌ها می‌پرداخت، باربد بابایی وظیفه اجرا را بر عهده داشت و چهار داور موسیقی آثار خوانندگان جوان را استعدادیابی و داوری می‌کردند. شب کوک در دو فصل ساخته شد و زمانیکه قرار بود فصل‌های بعدی هم تولید و پخش شود، حواشی مختلفی دامن تهیه‌کننده و سازندگان را گرفت تا ادامه شب کوک منتفی شود.

پنج ستاره و برنده باش

مجری: حمید گودرزی (پنج ستاره)، محمدرضا گلزار (برنده باش)
کپی شده از روی: میلیونر شو

کپی برداری برنامه‌های ایرانی

احتمالاً مسابقه میلیونر شو یا مشابه آن را تاکنون در شبکه‌های خارجی یا اینترنت و یوتیوب دیده‌اید. این سبک از مسابقه که در بیش از صد کشور در حال تولید و پخش است، هیچگاه کهنه نشده و در آن یک مجری معروف و محبوب روبه‌روی شرکت‌کننده می‌نشیند و سوالاتی را از او می‌پرسد تا در نهایت برنده جایزه چند صد میلیونی شود. مشابه این برنامه تاکنون در صداوسیما چندین بار و با اسامی مختلف ساخته و پخش شده است. دو نمونه آخر آن هم پنج ستاره و برنده باش بود که اولی توسط اشکان خطیبی و حمید گودرزی اجرا می‌شد و دومی هم با اجرای محمدرضا گلزار از پرمخاطب‌ترین مسابقات تلویزیون بود. این برنامه‌ها البته با تذکر مراجع تقلید به دلیل شبهات فراوان درباره نحوه پول جوایز آن ممنوع شد و بعد از آن خبری از این نوع مسابقه نیست.

دورهمی

مجری: مهران مدیری
کپی شده از روی: شب‌های طنز با کاپیل

کپی برداری برنامه‌های ایرانی

دورهمی مهران مدیری آن اوایل که آمد، همه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های سینمایی عکس و ویدیو برنامه هندی «شب‌های طنز با کاپیل» را گذاشتند تا ثابت کنند دورهمی تمام دکور و جزئیاتش را از یک برنامه هندی مو به مو کپی کرده است. البته با رفتن زودهنگام مهراب قاسم‌خانی و تغییراتی که مدیری در برنامه داد، به سرعت برنامه رنگ و بوی متفاوتی گرفت و رفته رفته آنقدر جذاب و پرمخاطب شد که به عنوان بهترین برنامه تلویزیونی از سوی مردم و اهل فن انتخاب شد. این روز‌ها این برنامه در حال پخش از شبکه نسیم است.

سیم آخر

مجری: رضا رشیدپور
کپی شده از روی: boom

کپی برداری برنامه‌های ایرانی

سیم آخر یک مسابقه اطلاعات عمومی است، یک تیم سه نفره باید سعی کند با پاسخ صحیح به سوال‌ها بمب هر مرحله را خنثی کند و امتیاز و جایزه بیشتری را نصیب خود کند. در صورتی که شرکت کنندگان به سوال‌ها پاسخ درستی ندهند و سیم درست هر بمب را قطع نکنند بمب منفجر می‌شود و مواد رنگی و کف از داخل بمب در استودیو به آن‌ها پاشیده می‌شود و از مسابقه حذف می‌شوند، اما اگر به سوال‌ها پاسخ درست بدهند و به سوال مگا بمب آخر هم درست پاسخ دهند، جایزه نقدی خوبی می‌گیرند. مسابقه سرگرمی «بوم» نخست در سال ۲۰۱۴ در کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل پخش شد، و طی ۶ سال گذشته اسراییل حق پخش آن را به نزدیک ۲۰ کشور دیگر دنیا فروخته است. به نوشته تایمز اسراییل هم اکنون ورژن ایرانی این بدون رعایت قانون کپی رایت از شبکه ۳ تلویزیون دولتی ایران در حال پخش است.

منبع: پلازامگ

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها