مطهری:

حواس فوتبال ایران باید به گل‌محمدی باشد

مربی تیم فوتبال پرسپولیس می‌گوید تیم با اتحاد و همدلی توانسته به قهرمانی نیم فصل برسد و این روند ادامه خواهد داشت.

حواس فوتبال ایران باید به گل‌محمدی باشد

حمید مطهری درباره مباحث مختلفی پیرامون باشگاه پرسپولیس و عملکرد این تیم در نیم فصل لیگ فوتبال برتر ایران به صحبت پرداخت. او در این گفت‌وگو به روزهای سختی اشاره کرد که پرسپولیسی‌ها پشت سر گذاشتند و با اتحاد و همدلی که داشتند توانستند به قهرمانی نیم فصل برسند. مربی تیم فوتبال پرسپولیس البته درباره خریدهای پیش فصل این تیم هم به صحبت پرداخت و عنوان کرد قبول ندارد که برخی از این بازیکنان خرید ضعیف محسوب می‌شوند.

در ادامه گفت‌وگو با حمید مطهری را می‌خوانید:

* ابتدا درباره شرایط پرسپولیس در نیم فصلی که گذشت صحبت کنید. در روزهای اولی که تغییرات زیادی از نظر بازیکن در تیم‌تان ایجاد شد کسی تصور نمی‌کرد این تیم بتواند روزهای خوبش را به این زودی ها تکرار کند.

- با توجه به شرایطی که اتفاق افتاد روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. من نمی‌خواهم درباره آن روزها و اتفاقاتی که رخ داد صحبت کنم. ما سعی می‌کنیم نگاه مثبتی به موضوعات داشته باشیم. ما به کار بازیکنان‌مان ایمان داشتیم و با یک گروه که متشکل از بازیکنان و کادر فنی بود تلاش کردیم موفقیت‌های قبلی را دوباره تکرار کنیم. تلاش و پشتکار در تیم ما وجود داشت و هر کسی به انجام وظایف خود متعهد شده بود. تلاش کردیم که دوباره بتوانیم شرایط خوبی را رقم بزنیم. من قبلا هم گفته بودیم که هدف کوتاه و ارزشمند ما قهرمانی نیم فصل است و خدا را شاکریم به این موفقیت دست پیدا کردیم. الان هم باید بیش‌تر کار کنیم و بیش‌تر تلاش کنیم که آخر فصل هم قهرمان بشویم.

* با توجه به شرایطی که داشتید و جدایی برخی بازیکنان در ابتدای فصل و حضور بازیکنان جدید شاید برخی تصور می‌کردند که تیم شما چند هفته نیاز به هماهنگی دارد و به همین خاطر تکرار موفقیت‌های قبلی برایش سخت خواهد بود؛ چطور توانستید از همان ابتدا تیم را به هماهنگی مطلوبی برسانید؟

- همیشه آقای گل محمدی و من صحبت کردیم و گفته‌ایم که تک تک بازیکنان برای ما ارزشمند هستند؛ اما صحبت همیشگی ما درباره اهمیت کار گروهی بوده است چون اعتقاد قلبی ما این است که تیم باید به صورت گروهی کارش را خوب پیش ببرد. بازیکنان جدیدی که هم آمدند از همان ابتدا در وحدت تاکتیکی ما جا گرفتند و توانستیم کار گروهی را به خوبی پیش ببریم هر کسی در پازل تاکتیکی ما بنشیند موظف است وظایف خود را به خوبی انجام دهد. تیم ما در لیگ قهرمانان آسیا با ۵۰ درصد تغییر نسبت به گذشته در این مسابقات حضور پیدا کرد اما به خاطر کار گروهی که انجام می‌دادیم توانستیم نتایج خوبی را بگیریم. بازیکنان ما برای ما بسیار ارزشمند هستند اما در پرسپولیس کار گروهی بسیار مهم‌تر است. تا به حال هم بازیکنان همه تلاش‌شان را انجام داده‌اند تا بتواند کار گروهی را به خوبی انجام بدهند. چه کسانی که قبلا با ما بودند و جدا شدند و چه کسانی که الان با ما هستند؛ همه تلاش‌شان را انجام دادند تا بتوانیم بهترین نتایج را بگیریم. من معتقدم در DNA پرسپولیس قهرمانی وجود دارد و در ذهن بازیکنان هم برنده شدن حرف اول را می‌زند.

* با وجود نتایج خوبی که در لیگ قهرمانان آسیا کسب کردید و به فینال رسیدید اما شکست در بازی آخر از نظر روحی تیم‌تان را تحلیل برد به طوری که در چند بازی می‌شد ضعف روحی را در بین بازیکنان دید؛ آیا قبول دارید شکست در بازی فینال در ادامه روی عملکرد تیم تاثیر گذاشته بود؟

- بازیکنان ما زحمت زیادی کشیدند تا به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسیم. در فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا کسب موفقیت و رسیدن به فینال بسیار کار بزرگی است. در شکل جدید تیم‌ها با قدرت بسیار زیادی حضور پیدا می‌کنند تا بتوانند نتایج خوبی بگیرند. می‌توانید ببینید تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بودند چه هزینه‌هایی را متحمل شدند تا با قدرت زیاد در این مسابقات حاضر بشوند. به طور مثال الاسد قطر با ژاوی هزینه‌های بسیار زیادی را انجام داد و امکانات زیادی را در اختیار گرفت تا به قهرمانی برسد. این تیم سانتری کاسورلا و بونجاح را در اختیار دارد که بازیکنان تراز اولی هستند. می‌خواهم بگویم آن‌ها همه جوره خود را تجهیز می‌کنند و تیم‌های بزرگی هستند؛ بنابراین رسیدن به بازی فینال کار بزرگی بود که پرسپولیس انجام داد. زحمت اصلی این کار را هم بازیکنان انجام دادند که به همین خاطر از تک تک آن‌ها تشکر می‌کنم. خودتان می‌دانید که از نظر تاکتیکی و فوتبالی که ارائه دادیم در بازی فینال عملکرد خوبی داشتیم؛ قبل از یک ربع و ۲۰ دقیقه اول که ما در شرایط مسابقه نبودیم اما در ادامه از نظر تاکتیکی توانستیم بازی خودمان را به حریف دیکته کنیم. اما با VAR آن اتفاقات رخ داد و بازی را واگذار کردیم. وقتی در چنین بازی جام را از دست دادیم طبیعی است که تا مدتی آثار مخرب این اتفاق روی عملکرد تیم تاثیر بگذارد. ما زحمات زیادی کشیده بودیم و با وجود فوتبال خوبی که ارائه کردیم در آخر نتوانستیم جام را به دست بیاوریم. این طبیعی است که ما مدتی درگیر مشکلات روحی بودیم اما خوب با گذشت زمان توانستیم شرایط را بهتر کنیم و در نهایت به قهرمانی نیم فصل برسیم.

* با توجه به امکانات فوتبال ایران و امکاناتی که فوتبال شرق آسیا دارد، برخی معتقدند پرسپولیس با غیرت و تعصب بازیکنانش به فینال رسید و حتی اگر قهرمان هم می‌شد خارج از معادلات فوتبالی قهرمان شده بود؛ شما هم این مساله را قبول دارید؟

- متاسفانه در سال‌های گذشته همه تیم‌های آسیایی به‌خصوص شرق آسیا نشان دادند که از نظر برنامه‌ریزی و ایجاد امکانات جلوتر از ما هستند. سال‌های قبل هم اگر ما در آسیا مقامی می آوردیم خارج از قواعد فوتبالی بود و همان مقامها گاهی ما را گمراه می کرد چون قطری ها ، ژاپنی ها، کره ای ها و تیمهای قدرتمند شرق از همان ۲۰ الی ۳۰ سال قبل زدند و الان هم ثمره کار خود را می بینند. قواعد فوتبال به ما می گوید آن کشورهای که سرمایه گذاری کردند و برای فوتبالشان هزینه کرده اند آنها باید جلوتر از ما باشند. بنابراین وقتی در این شرایطی تیم مثل پرسپولیس به فینال می رسد باید بپذیریم چقدر کادر فنی و بازیکنان ومجموعه تیم برای رسیدن به این موفقیت تلاش کردند. من همیشه براساس منطق صحبت کرده ام. اگر یک مربی خارجی پرسپولیس را الان به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسانده بود چقدر ما این موضوع را بزرگ می‌کردیم اما درباره یحیی گل محمدی، فوتبال ایران حواسش باید به او باشد. یحیی گل‌محمدی چطور باید ثابت کند کار خوب ارائه می دهد. او با هنر و عشق خودش کار می کند. پرسپولیس علیرغم کمبودهای که وجود داشت به فینال لیگ قهرمانان اسیا رسدو به همین خاطر فوتبال ایران باید حواسش به گل محمدی باشد چون توان خود را نشان داده است.

* درباره خریدهای ابتدای فصل صحبت کردید با وجود این که بازیکنانی خوبی به تیم اضافه شدند و نشان دادند عملکرد فوق العاده ای دارند اما در این بین بازیکنانی نظیر مهدی خانی و رمضانی و شجاعی به تیم آمدند که نتوانستند به پرسپولیس کمک کند و خریدهای موفقی نبودند. با وجود هزینه های زیادی که برای این بازیکنان شد چرا آنها نتوانستند در تاکتیک تیم جا باز کند؟

- من قبول ندارم این‌ها خریدهای موفقی نبودند. بازیکنانی که ما جذب کردیم لیاقت این را داشتند که در تیم باشند یک مثال می زنم زلاتان ابراهیمویچ به بارسلونا رفت وعملکرد موفقی در این تیم نداشت در آن مقطع گواردیولا هدایت بارسلونا را برعهده داشت آیا میتوانیم بگویم زلاتان بازیکن بدی است یا گواردیولا مربی ضعیفی بود؟ جواب من خیر است هر دوی این نفرات بازیکن و مربی خوبی هستند در فوتبال حرفه ای گاهی شرایط طوری رقم می خورد میبینیم یک باشگاه بزرگ باید راهش را از یک بازیکن جدا کند در همه جای دنیا چنین مساله ای وجود دارد این دلیل بر ضعیف بودن آن بازیکن نیست اگر بازیکنی نتوانسته شرایط خوبی داشته باشد این را نباید به حساب خرید بد بگذاریم باید بپذیریم شرایط پرسپولیس بسیار سخت است و بازی کردن در تیمی مثل پرسپولیس نسبت به تیمی در انتهای جدول کاملا متفاوت است. بازیکنان باید از نظر فکری و ذهنی خودشان را برای یک مسابقه آماده کند. بنابراین اگر بازیکنی به یک باشگاه بزرگ مثل پرسپولیس بیاید و نتواند آن کیفیت همیشگی خودرا به نمایش بگذارد دلیل بر این نیست که آن بازیکن خرید بدی بوده است. ما باید در این زمینه جنبه های و آیتم های مختلف فوتبالی را ببنیم این معنیش این نیست که آن مربی بازیکن را بد انتخاب کرده و یا آن بازیکن ضعیف بوده است. در پرسپولیس بازیکن باید بتواند خودش را از نظر ذهنی با تیم بزرگ پرسپولیس هماهنگ کند.

* شما به قهرمانی نیم فصل رسیدید اما در مقاطی از فصل روزهای سختی را پشت سر گذاشتید به طور مثال بعد از چند بازی پیاپی که نتیجه تساوی کسب کردید شکست برابر آلومنیویم اراک شرایط را بحرانی کرده بود کمی هم از آن روزها بگوید و این که کادر فنی پرسپولیس چکار کرد که توانست تیم را از شرایط بحرانی خارج کند؟

- کادر فنی پرسپولیس همیشه سعی کرده با بحرانها منطقی رفتار کند باخت برابر آلومنیویم نقاط ضعف زیادی را برای ما مشخص کرد و بعد از آن بازی استاندارد کار ما زده شد ما واقع بینانه آن بازی را تجزیه و تحلیل کردیم و سعی کردیم نقاط ضعف تیمان را پوشش بدهیم تا شرایط بهتر شود ما در ۱۵ هفته اخیر فقط یک بار شکست خوردیم که آن هم برابر آلومنیویم بود بعد از آن شکست هم درس‌های زیادی گرفتیم و حواسمان را بیشتر جمع کردیم. هیچ وقت در این مدت ناامید نشدیم چون اگر ناامید شده بودیم الان قهرمان نیم فصل نبودیم ما سعی می کنیم انتقادات را با جان و دل بپذیریم اما انتقادات باید با دلیل و مدرک باشد. انتقاد درست باعث می شود شما در مسیر پیشرفت قرار می گیرد اما ما می دانیم برخی انتقادات شخصی و مغرزانه است و براساس مسائل فنی نیست ما سعی می کنیم این مسائل را کنار بگذاریم و تمرکزمان را فقط روی مسائل فنی پرسپولیس بگذاریم. یکی از دلایلی که باعث شد ما موفق بشویم همین بود که به موضوعات حاشیه ای نپردازیم و همه تمرکز ما روی مسائل فنی و پرسپولیس باشد.

* یکی از نقاط ضعفی که برای پرسپولیس مطرح می شد درباره نبود یک مهاجم تراز اول در خط حمله بود با این وجود بازیکنانی نظیر سید جلال حسینی و احمد نوراللهی به خوبی در امر گل زنی به تیم کمک کردند و این نقیصه برطرف شد. این موضوع هم آیا به همان کار تیمی که اشاره کردید برمی گردد؟

- ما یک مجموعه و تیم هستیم و همه باید برای موفقیت باید در کا رگروهی قرار بگیرند تک تک بازیکنان ما فوق العاده کار کردند و به وظایفی که داشته اند به خوبی عمل کردند همه تیم ها از جمله ما نقطه ضعف دارند و باید روی نقاط ضعف خود کار کند. سید جلال حسینی ستون و رهبر تیم ما است او گاهی می آید در خط حمله به تیم کمک می کند و از طرف دیگر وظایفش را به دقت در خط دفاع انجام می دهد. از طرف دیگر میبینیم وحید امیری چقدر در زمین دوندگی دارد که تیم موفق بشود. من نام این دو را آوردم اما تک تک بازیکنان ما برای موفقیت پرسپولیس زحمت کشیدند و اگر الان کمترین باخت را در لیگ، کمترین گل خورده، بیشترین کلین شیت و همینطور تیم دوم از نظر گل زده هستیم به خاطر کار گروهی است که انجام داده ایم. تمام این آمار و ارقام نشان می دهدکه ما یک تیم باکیفیت بوده ایم. شاید در این میان برخی بازیکنان در تیم ما کمتر بازی کردند اما آنها همه با همه وجودشان برای تیم زحمت کشیدندو از آنها تشکر می کنم.

* یکی از مهم‌ترین سوال‌های که این روزها از پرسپولیسی‌ها می‌شود بحث نقل و انتقالات است؛ چه اتفاقاتی قرار است رخ بدهد و چه بازیکنانی در چه پست‌هایی قرار است جذب شوند؟

- در نیم فصل جذب بازیکن بسیار سخت است. از طرفی بازیکنی باید به پرسپولیس بیاید که بتواند مشکل را حل کند. بازیکنانی که خوب هستند تحت قرارداد باشگاه ها هستند و باشگاه ها هم به آنها نیاز دارند فعلا مهدی ترابی جذب شده است واگر نیاز باشد در پستی بازیکن بگیریم این کار را می کنیم ما الان با این مجموعه ای که در اختیار داریم کار را پیش می بریم چون تک تک مهره های که داریم برای ما ارزشمند هستند ما برای کسب موفقیت همدل باشیم و کار را پیش ببریم تا به حال هم در زمینه مدیریت باشگاه آقای سمیعی زحمات زیادی را کشیدند من اگر کسی ضعیف کار کند می گویم که ضعیف کار می کند اما آقای سمیعی در تیم مدیریتی باشگاه واقعا زحمت می کشند تا مشکلات برطرف شود و منابع مالی هم به دست باشگاه برسد تا الان فقط ۲۰ درصد دریافتی داشیتم و ان‌شاءالله با تأمین منابع مالی مشکلات حل می شود. همه ارکان باشگاه باید دست به دست هم بدهند تا تیم بتواند قهرمان بشود آرامشی که در تیم مدیریتی باشگاه وجود دارد بهکادر فنی و بازیکنان داده می شود و همین آرامش به موفقیت ما کمک می کند من البته می خواهم از هواداران همتشکر کنم چون واقعا از ما حمایت می کند و باعث می شوند ما با انرژی مضاعف کار کنیم دست همه هوداران را می بوسم.

*مدیریت باشگاه تا به حال تلاش زایدی انجام داده تا مشکلات برطرف شود اما پرداخت نشدن مطالبات بازیکنان نگرانی های زیادی را به وجود آورده فکر نمی کنید این مسائل در آینده روی عملکرد تیم تاثیر می گذارد؟

- مسائل مالی مهم است اما باید بپذیرم با توجه به شرایط اقتصادی جامعه همه باشگاه ها دچار مشکل مالی هستند اما ما می بنیم مدیران باشگاه همه تلاششان را می کند که مشکلات باشگاه حل شود. و این موضوع جای تقدیر دارد. حق بازیکن و کادر فنی استکه حق و حقوقشانرا بگیرند اما ما می بینیم حداقل به ما وعده و وعید نمی‌دهند و با صداقت تمام با ما صحبت می کند آقای شکوری، آقای سمیعی و همین‌طور آقای صدری نهایت تلاش‌شان را انجام می‌دهند و تا به حال هیچ دروغی به ما نگفتند.

* به عنوان حر ف آخر آیا نکته ای دارید؟

- من در پایان می‌خواهم از همه هواداران پرسپولیس تشکر کنم و می‌گویم می‌خواهم قهرمانی نیم فصل را به روح مهرداد میناوند و علی انصاریان و آن سه هوادار عزیزی که به خاطر پرسپولیس جان‌شان را از دست دادند تقدیم کنم و به امید خدا روح‌شان شاد باشد و ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا پایان فصل قهرمان لیگ بشویم.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها