فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری البرز:

قاچاقچیان چوب روز به روز بیشتر و حرفه‌ای‌تر می‌شوند

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: افزایش چند برابری قیمت چوب باعث افزایش فعالیت قاچاقچیان برای کسب سود مادی بیشتر شده که این امر به ضرر جنگل‌ها تمام می‌شود.

قاچاقچیان چوب روز به روز بیشتر و حرفه‌ای‌تر می‌شوند

سرهنگ فرامرز نیکزاد با اشاره به اینکه بخش کمی ازعرصه‌های طبیعی البرز را جنگل تشکیل داده و بیشتر این عرصه‌ها مرتع هستند، اظهار کرد: تمرکز عرصه‌های جنگلی البرز در شهرستان طالقان است که خوشبختانه از ابتدای سال تا کنون آتش‌سوزی در این جنگل‌ها گزارش نشده است.

وی ادامه داد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در گشت‌های مستمر، از وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی استان جلوگیری می‌کنند.

نیکزاد افزود: طی چند سال گذشته با افزایش تولیدات مصنوعات چوبی شاهد افزایش تعداد کارخانه‌ها وکارگاه‌های چوب‌بری در نقاط مختلف استان به ویژه کرج بوده‌ایم.

وی توضیح داد: بدون شک این واحدها برای ادامه فعالیت خود نیاز به مواد اولیه از جمله چوب‌های جنگلی دارند.

این مسئول با اشاره به اجرای تنفس جنگل در سال ۹۶ ادامه داد: این طرح فرایند واردات چوب را با مشکل مواجه کرد و منجر به افزایش چند برابری قیمت آن شد.

وی توضیح داد: افزایش چند برابری قیمت چوب باعث افزایش فعالیت قاچاقچیان برای کسب سود مادی بیشتر شده که این امر به ضرر جنگل‌ها تمام می‌شود.

نیکزاد تصریح کرد: متاسفانه روز به روز به تعداد قاچاقچیان چوب اضافه و هم شیوه و شگرد جمع آوری چوب توسط آنها حرفه‌ای‌تر می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: خوشبختانه نیروهای یگان حفاظت نقاط بحرانی استان از حیث قطع درختان را شناسایی و ورودی و خروجی شهرستان‌ها را به دقت رصد می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسیرهای قاچاق چوب در استان برای قاچاقچیان ناامن شده و در طول ماه چندین بار در مسیرهای مختلف ایست بازرسی گذاشته می‌شود.

سرهنگ نیکزاد گفت: مجوز قطع چوب را جهاد کشاورزی و مجوز حمل آن را منابع طبیعی صادر می‌کند به همین دلیل خودروهای حامل چوب باید هر دوی این مجوزها را داشته باشند.

این مسئول افزود: از ابتدای سال تا کنون ۲۲۲ اصله درخت قاچاق در استان کشف و شش پرونده در این خصوص به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها