تاثیر تغییرات فصلی دما بر شیوع کرونا

همه گیری کرونا (SARS-CoV-۲ ) به بروز آشفتگی فوق العاده و مرگ بیش از ۲.۳ میلیون نفر در سراسر جهان منجر شده است.

تاثیر تغییرات فصلی دما بر شیوع کرونا

شناخت تأثیر تغییرات فصلی دما بر انتقال ویروس کووید-۱۹، عامل مهمی برای کاهش شیوع این ویروس در سال های آینده است.

کووید-١٩ (SARS-CoV-۲) به خانواده بزرگی از کرونا ویروس های انسانی تعلق دارد که از مشخصه بیشتر آنها افزایش قدرت سرایت در ماه های خنک و کمتر مرطوب و کاهش قدرت انتقال در ماه های گرم و مرطوب است.

اکنون محققان دانشگاه لوئیزویل دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و مراکز هوش مصنوعی وزارت دفاع آمریکا با علم بر این موضوع، این نظریه را مطرح کردند که آیا دمای جوی نیز بر قدرت انتقال SARS-CoV-۲ تأثیر دارد.

این محققان در مطالعه ای، داده های روزانه دمای پایین هوا را با موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ۵۰ کشور در نیم کره شمالی زمین در فاصله زمانی میان ۲۲ ژانویه و ۶ آوریل ۲۰۲۰ مقایسه کردند. تحقیق آنها که هفته گذشته در نشریه PLOS ONE منتشر شد، نشان داد که با افزایش دمای هوا، میزان موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ کاهش می یابد.

تحلیل این داده ها که مرتبط با دمای میان ۳۰ و ۱۰۰ درجه فارنهایت (منفی ۱ تا ۳۷ درجه سانتی گراد) بود، نشان داد که یک درجه فارنهایت افزایش در درجه حرارت پایین روزانه هوا با کاهش یک درصدی در میزان افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ همراه بود ، و یک درجه کاهش دمای هوا نیز با افزایشی در این میزان تا ۳.۷ درصد ارتباط داشت.

این نتایج از تجزیه و تحلیل داده ها از ابتدای این همه گیری و بدون توجه به تاثیر چشم گیر تدابیر پیشگیرانه مانند قرنطینه، استفاده از ماسک های صورت و رعایت فاصله اجتماعی بدست آمده است.

محققان نتیجه گرفتند که ماه های تابستان با انتقال کند کووید-۱۹ مانند سایر ویروس های فصلی تنفسی همراه است. این تاثیر فصلی می تواند در برنامه ریزی های محلی برای مداخلات اجتماعی و تعیین زمان تجدید فعالیت این ویروس مفید باشد.
داده های این مطالعه همچنین نشان می دهد که ارتباط میان دمای هوا و سرایت کووید-۱۹ نسبت به ارتباط میان دمای هوا و بهبودی و یا مرگ ناشی از آلودگی به این ویروس بسیار بیشتر است.

آدام کاپلین دکترای پزشکی از دانشگاه جان هاپکینز و نویسنده اول این مطالعه، گفت: شناخت حساسیت دمایی SARS-CoV-۲، پیامدهای مهمی برای پیش بینی روند همه گیری دارد.

وی افزود: در حال حاضر نمی دانیم که واکسن های موجود تا چه مدت مزایای خود را حفظ می کنند و نیز از خطرات بروز گونه های جدید در طول زمان در صورت ادامه تبادل کووید-۱۹ در نیم کره های شمالی و جنوبی زمین با توجه به فصل های مخالف این دو نیم کره، بی خبریم.

اما در عین حال این محقق اظهار داشت: منطقی است که بر اساس این تحقیق نتیجه بگیریم که مانند سایر ویروس های فصلی، مهار SARS-CoV-۲ با گذشت زمان بسیار دشوار می شود مگر اینکه یک تلاش جهانی و هماهنگ برای پایان دادن به این همه گیر وجود داشته باشد.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها