مسئول آموزش سلامت و انجمن های پژوهشکده قلب و عروق اصفهان:

کاهش ۳۰ درصدی مشکلات قلبی مرگبار با کمک بازتوانی قلبی

مسئول آموزش‌سلامت و انجمن های پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: پژوهش‌های انجام شده بر روی افرادی‌که از بازتوانی قلبی استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهد که این افراد ۳۰ درصد کمتر به مشکلات قلبی مرگبار دچار می‌شوند.

کاهش ۳۰ درصدی مشکلات قلبی مرگبار با کمک بازتوانی قلبی

ساحل جوانبخت با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی سهم بالایی در میزان مرگ و میر جوامع دارند، بر ضرورت بازتوانی قلبی و راه های پیشگیری از حاد شدن مشکلات قلبی و عروقی تأکید و اظهار کرد: تقریبا همه ما این دیدگاه را داریم که زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم که تغییر ناگهانی در سلامتی ایجاد شود و بیمار شویم، اما در مواردی که از بیماری رهایی یافته و هنوز با عوارض و علایم آن دست و پنجه نرم می کند، چه راهکاری داریم؟

وی افزود: فرض کنید پدر و سرپرست یک خانواده سکته قلبی کرده که اکنون کیفیت زندگی شخصی و شغلی او را تحت تأثیر قرار داده است و طبیعتا کل خانواده از این اتفاق تأثیر پذیرفته اند، آیا این کاهش کیفیت زندگی باید برای بیمار همیشگی باشد یا راهکاری برای آن وجود دارد؟

پزشک پژوهشکده قلب و عروق پاسخ این پرسش ها را به کمک بازتوانی قلبی ممکن دانست و توضیح داد: بازتوانی قلبی یک برنامه درمانی نظارت شده است که ابعاد مختلف ورزش و فعالیت بدنی، تغذیه، روان، ترک دخانیات و موادمخدر و الکل و درمان پزشکی را شامل می شود.

به همین سبب یک تیم سلامت متشکل از متخصص قلب و عروق، متخصص طب ورزشی، روانپزشک، مشاور تغذیه و ... در مجموعه ای گرد هم می آیند تا فرآیندهای ذکر شده را برای افراد فراهم کنند.

جوانبخت مؤلفه‌های اساسی بازتوانی را شامل درمان پزشکی، پیگیری درمان‌های دارویی و وضعیت بیمار توسط پزشک متخصص قلب و عروق، تمرینات ورزشی منظم و متناسب با شرایط بیمار زیر نظر پزشک ورزشی و تحت مانیتورینگ، رژیم غذایی مناسب، کنترل حجم و نوع غذای مورد استفاده بیمار و تعیین پرهیزهای لازم توسط متخصص تغذیه، کاهش اضطراب، آموزش مهارت‌های کنترل اضطراب، ترس و نگرانی‌های روزانه به بیمار توسط روانشناس، ترک دخانیات و الکل، ارائه روش‌های ترک دخانیات و الکل در طول انجام بازتوانی معرفی کرد.

مسئول آموزش سلامت و انجمن های پژوهشکده قلب و عروق در پاسخ به این پرسش که بازتوانی برای چه کسانی کارایی دارد؟

گفت: تمام افرادی که از بیماری های قلبی عروقی رنج می برند، می توانند در صورت صلاحدید پزشک از خدمات بازتوانی قلبی استفاده کنند.

وی، شایعترین علل بیماری های قلبی که پس از درمان پزشکی به خوبی می توانند از بازتوانی بهره مند شوند را افراد دارای سابقه جراحی قلب، پیوند قلب یا ریه، آنژیوپلاستی رگ های قلب، بیماری های عروق محیطی و یا افراد دارای سابقه سکته قلبی، مبتلایان به نارسایی قلبی و یا دارای باطری و هدایتگر درون قلبی و افراد دارای عوامل خطرساز مرتبط با قلب مانند پرفشاری خون، دیابت، کلسترول بالا و با سابقه خانوادگی دانست.

این پزشک پژوهشکده قلب و عروق در توضیح اینکه در مراکز بازتوانی قلبی چه فعالیت هایی انجام می شود، تصریح کرد: افراد با مراجعه به مراکز بازتوانی زندگی جدیدی را آغاز می کنند. با همکاری پزشکان و مربیان ورزش صحیح و مفید برای بهبود وضعیتشان را فرا می گیرند، با دریافت مشاوره تغذیه سبک غذایی سالم را پیش می گیرند، اضطراب و استرس و مشکلات روانشناختی خود را با همکاری روانپزشکان و روانشناسان کنترل می کنند و در صورت مصرف الکل یا دخانیات آن را ترک می کنند.

جوانبخت، بازتوانی قلبی را راهی برای بهبود کیفیت زندگی افراد دانست و اضافه کرد: در مراکز بازتوانی قلبی، علت رخداد حادثه قلبی بررسی و برای رفع آن عامل یا عوامل خطر برنامه ریزی می شود. به کمک بازتوانی قلبی خطرات احتمالی که ممکن است سبب بروز مجدد حوادث قلبی عروقی شود، کاهش پیدا می کند و مرگ و میر نیز در این افراد کمتر می شود.

وی با اشاره به پژوهش های انجام شده بر روی افرادی که برنامه بازتوانی قلبی دارند، خاطرنشان کرد: این افراد ۳۰ درصد کمتر از دیگر افراد به مشکلات قلبی مرگ بار دچار می شوند و احتمال رخدادهای قلبی مجدد مانند سکته قلبی یا نیاز به جراحی قلبی کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در پایان هر دوره نیز با توجه به جامع بودن برنامه ها و نیاز به ادامه فرآیندها در طول زندگی، تمام بخش های گفته شده اعم از ورزش، تغذیه، ریلکسیشن و ... به بیمار جهت اجرا در منزل آموزش داده می شود.

به گفته مسئول آموزش سلامت و انجمن های پژوهشکده قلب و عروق، بازتوانی قلبی زندگی جدید، سالم و دور از عوارض حادثه قلبی قبلی و یا بروز حادثه قلبی جدید را برای بیماران فراهم می آورد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها