یک کارشناس بازار سرمایه گفت:

هفته سرنوشت‌ساز پیش روی بازار سرمایه/ چشم خیره حافظ به بهارستان

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی فعالان بازار سرمایه ترجیح میدهند در دوره‌ای که هنوز ریسک‌های سیاسی کاهش پیدا نکرده و روز به روز بیشتر می‌شود نقدینگی خودشان را برای مدتی از بازار سرمایه خارج کنند تا پرونده هسته‌ای تعیین تکلیف شود.

هفته سرنوشت‌ساز پیش روی بازار سرمایه/ چشم خیره حافظ به بهارستان

امروز شاخص کل بورس در یک روند کاهشی در پایان معاملات با ۵۵۹۷ واحد به رقم یک میلیون و ۲۳۲ هزار و ۷۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با ۶۳۷ واحد کاهش به رقم ۴۳۸ هزار و ۳۲۰ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۹۰۲ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از ۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۴۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۴۶۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گویی اصلی‌ترین مولفه تاثیرگذار بر بورس را در روزهای اخیر مولفه سیاسی دانست و گفت: با توجه به این که در این هفته موعد اولتیماتوم مجلس به دولت برای خروج از پروتکل الحاقی است، هفته تاریخ سازی پیش رو داریم. در صورت عدم بازگشت آمریکا به برجام شاهد افزایش تنش‌های سیاسی خواهیم بود.

هفته سرنوشت‌ساز پیش روی بازار سرمایه/ چشم خیره حافظ به بهارستان

وی افزود: به زعم فعالان بازار سرمایه خروج ایران از پروتکل‌های الحاقی میتواند تنش‌های سیاسی و به تبع آن تنش‌های اقتصادی کشور را افزایش دهد. شاید اولین بازاری که تحت تاثیر این تنش‌ها قرار میگیرد بازار سرمایه است. بنابراین یک سری از فعالان بازار سرمایه ترجیح میدهند در دوره‌ای که هنوز ریسک‌های سیاسی کاهش پیدا نکرده و روز به روز بیشتر میشود نقدینگی خودشان را برای مدتی از بازار سرمایه خارج کنند تا پرونده هسته‌ای تعیین تکلیف شود.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر ظرف ۱۰ روز آتی اخبار مثبتی در رابطه با حل مسئله هسته‌ای بیاید اقتصاد و مشخصا بازار سرمایه تحت تاثیر مثبت قرار خواهد گرفت. در این صورت حتی اگر شاهد کاهش قیمت دلار باشیم، به لحاظ افزایش رونق اقتصادی و کاهش شدت تحریم‌ها خیلی از شرکت‌ها منتفع خواهند شد و در یک حالت ثبات اقتصادی قرار میگیریم. اما اگر مسئله هسته‌ای حل نشود بازار سرمایه همچنان روند کاهشی خود را طی خواهد کرد و حتی شاید شاخص به زیر یک میلیون واحد برسد.
میرمعینی گفت: قیمت‌ها در شرایط کنونی جذاب به نظر میرسد اما باید دانست که هنوز تنش‌های سیاسی و اقتصادی ایجاد نشده است. اگر تنش ایجاد شود حتما بحث‌های محاسبات سودآوری شرکت‌ها و حتی اقتصاد کشور تغییر می‌کند. ارزندگی فعلی سهم‌ها بر فرض ثبات شرایط است. اگر شرایط اقتصادی بدتر شود تداوم فعالیت خیلی از شرکت‌ها هم زیر سوال می‌رود و آثار منفی روی شرکت‌ها خواهد داشت. مگر این که قیمت دلار تورم ایجاد بکند و بازار با افزایش ارزش دارایی‌ها رشد کند. البته آن هم با یک تاخیر زمانی دو سه ماهه اتفاق میفتد.
وی در رابطه با تداوم محدوده دامنه نوسان گفت: محدوده دامنه نوسان در شرایط افزایش تنش و روند رو به افت بازار سرمایه باعث کاهش حجم معاملات، آب شدن سهم‌ها در صف فروش و تاخیر در به تعادل رسیدن قیمت سهم‌ها میشود. این خود نیز نقدشوندگی بازار را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد. اما در صورتی که شاهد مثبت شدن تحولات باشیم، بخاطر این که دامنه نوسان ۶ درصد مثبت و نسبت بازده به ریسک سه برابر است، بازار رشد سریعتری پیدا خواهد کرد و با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد.

منبع: خبر آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • کاربر ناشناس
    0

    بورس در حال نابودیست

  • کاربر ناشناس
    0

    حرف الکی رونق نمیاره

  • کاربر ناشناس
    0

    انشالله

  • کاربر ناشناس
    0

    خوابی بورسی وجوددار؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها