چاینا میلیتری: رزمایش ایران و روسیه زدن دو نشانه با یک تیر بود

یک وبگاه تحلیلی نظامی چینی ، با اشاره به رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه نوشت که این رزمایش نشان از تعمیق و گسترش همکاری‌های دفاعی میان دو کشور است.

چاینا میلیتری: رزمایش ایران و روسیه زدن دو نشانه با یک تیر بود

یک وبگاه نظامی چینی در تحلیلی در زمینه برگزاری رزمایش دریایی اخیر ایران و روسیه نوشت، رزمایش مشترک دریایی ایران و روسیه با نام «کمربند امنیت دریایی ایران و روسیه 2021» با هدف تقویت امنیت منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های دوجانبه برگزار شد و به آمریکا پیامی مبنی بر این فرستاد که نسبت به پیامدهای هرگونه اقدام نظامی تفکر کند.

وبگاه «چاینا میلیتری» شنبه در تحلیلی نوشت، روسیه متحد سنتی ایران است و دو کشور منافع مشترک در خاورمیانه دارند. رزمایش مشترک دریایی روسیه و ایران در اقیانوس هند گام مهمی برای تقویت همکاری‌های نظامی آن‌ها در شرایط امنیتی بین‌المللی کنونی و حمایت از یکدیگر در کنار آمدن با چالش‌های جهانی به ویژه تهدیدهای ایالات متحده است.

بر اساس این گزارش، برای روسیه، همکاری نزدیکتر با ایران می‌تواند منافع این کشور را در خاورمیانه تقویت کند و فشار امنیتی تحمیل شده توسط ناتو را در اروپا کاهش دهد. روسیه از زمان واقعه کریمه در سال 2014 در معرض تحریم کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده قرارداشته است.

رزمایش ایران و روسیه زدن دو نشانه با یک تیر بود

این وبگاه در ادامه نوشت، رزمایش مشترک دریایی در اقیانوس هند با نیروی دریایی ایران یک حرکت اندیشمندانه و در واقع نشان گرفتن دو هدف با یک تیر است. از یک طرف، ناتو به رهبری ایالات متحده را بیش از حد ناراحت نخواهد کرد، بنابراین جایی برای گفت‌وگو و مذاکره در آینده باقی می‌گذارد. از سوی دیگر، روسیه می‌تواند از طریق رزمایش قدرت نظامی خود را برای تقابل با ناتو به نمایش بگذارد. ایران نیز که مدتها توسط آمریکا تحریم شده به کمک روسیه نیاز دارد. تهران سال‌های دور به عنوان یک کشور بزرگ در خاورمیانه، مهمترین متحد آمریکا در منطقه بود، اما ایران امروز رقیب اصلی واشنگتن در خاورمیانه است.

این وبگاه نوشت، در حالیکه آمریکا برای به زانو درآوردن ایران در تلاش برای افزایش حضور نظامی و استقرار نیرو در منطقه خاورمیانه روی آورده، ورود یک ناوگان روسی برای ایران یک پشتوانه قوی بود و تمرینات مشترک با روسیه نشان داد که این کشورقابل اعتمادترین متحد راهبردی ایران است.

سیگنال مهم رزمایش کمربند امنیت دریایی به آمریکا

در بخش دیگر این مطلب آمده است، گفته شد که ایران و روسیه در این رزمایش هدف قرار دادن زیردریایی و ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های رزمی آمریکا مستقر در منطقه را تمرین کردند. بدیهی است که این تمرین مسیری برای فعالیتهای آینده آمریکا در خاورمیانه ترسیم می‌کند و هدف آن این است که واشنگتن را مجبور کند قبل از هرگونه اقدام نظامی به پیامدهای آن فکر کند.

در انتهای این مطلب آمده است، رقابت آمریکا و روسیه تا مدتها ادامه خواهد داشت و واشنگتن به افزایش فشار خود بر تهران ادامه خواهد داد. در نتیجه، روسیه و ایران به حمایت از یکدیگر از جمله تعمیق و گسترش همکاری‌های دفاعی نیاز خواهند داشت.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها