تأمین مواد اولیه از موانع پیش‌روی تولید سفال و سرامیک

سخن یک بانوی کارآفرین شهرستانی با دست اندرکاران صنایع دستی استان همدان این است که فعالان هنری شهرستان ها را حمایت کنند تا کارآفرینان بتوانند با خاطری آسوده به خلق آثار هنری بپردازند.

تأمین مواد اولیه از موانع پیش‌روی تولید سفال و سرامیک

از نگاه یک هنرمند زندگی پر از خوبی ها و خاطرات شیرین است چراکه با خلق هر اثر هنری لحظه های لذت بخشی برای هنرمند ثبت می شود. بانوی هنرمند کبودراهنگی که با پشتکار خود توانسته در زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع و هزینه اولیه ۲۰۰ میلیون تومان کارگاهی با اشتغالزایی برای ۱۰ خانواده راه اندازی کند، از روابط صمیمی میان کارکنان در کارگاهش می گوید و اظهار می کند: صمیمیت در هنگام کار بهترین حس بوده و باعث رضایت قلبی ام شده است.

اکرم بیاتی ارتباط دوستانه در کارگاه را روشی سازنده برای حل مشکلات و از بین برنده تلخی ها می داند و می گوید: در میان تلخی ها و شیرینی ها و دغدغه ها بهترین خاطرات زندگی ام برای خالق اثر هنری در حال ثبت است و از اینکه در تأمین رزق و روزی ۱۰ خانواده دیگر شریک هستم، خوشحالم و همه تلاشم این است این مجموعه را توسعه دهم.

این بانونی کارآفرین در زمینه صنایع دستی چون سفال و سرامیک در کبودراهنگ زنده بودن و تنوع بالا در تولید ظروف سرامیک را از مزایای رشته هنری سفال می داند و از مسؤلان درخواست می کند کارآفرینان شهرستانی را بیشتر حمایت کنند.

وی متولد ۱۳۶۶ ساکن شهر کبودراهنگ، درباره روش کار خود این گونه توضیح می دهد: ظروف سرامیکی از دو قسمت بدنه و لعاب تشکیل شده، قسمت بدنه همان گلی است که از انواع خاک رس مانند کائولن، کوارتز و انواع فلدسپات و موادی از قبیل کربنات کلسیم، سدیم و ... تشکیل می‌شود، این مواد با نسبت های معین ترکیب می‌شود که بعد از طی مراحل تهیه دوغاب وارد مرحله ریخته‌گری شده و بعد از خشک شدن، تراش خورده و شسته می شود و آماده قرار گرفتن در کوره برای پخت اول و بیسکویتی شدن بدنه خواهد بود سپس مراحل پخت در کوره با دمای متناسب با نوع و ترکیب مواد دوغاب برنامه ریزی و در نهایت بدنه بیسکویتی شده وارد مرحله لعاب زنی و دوباره برای پخت لعاب وارد کوره می شود.

در ادامه دغدغه های این بانوی کارآفرین کبودراهنگی را جویا شدیم، وی از سختی ادامه فعالیت در این روزها که تورم زندگی ها را مختل کرده می گوید و خاطرنشان می کند: بازار و مشکلات تولید همیشه از دغدغه های هنرمندان است اما در طول یک سال گذشته شیوع کروناویروس بهانه ای شده برای افزایش قیمت ها و نبود نظارت بر بازار که از مدیران استان انتظار می رود بیش از این اجازه ندهند معیشت مردم به خطر بیفتد.

بیاتی از چگونگی ورود خود به عرصه هنر می گوید: طبق علاقه ای که به کار هنری دارم و توانایی و استعداد اولیه ای که داشتم، باعث شد تا به سمت هنر بروم. فعالیت های قبلی ام در زمینه نقاشی روی سفال بود که هر سال نمایشگاه بین المللی همدان شرکت می کنم و یک بار هم به عنوان نماینده استان همدان در نمایشگاه کشوری که در برج میلاد تهران برگزار شده بود، حضور داشتم.

وی با بیان اینکه بیشتر تولیداتمان براساس سفارش و تقاضای بازار عمده انجام می‌شود و برخی موارد هم خریداران هنردوستی داریم که به صورت سفارشی برایشان کار انجام می دهیم، دیدگاه خود به هنر را این گونه توصیف می کند: در حال حاضر تمام رشته ها مدیون هنر هستند، یک تولیدکننده خوب در هر زمینه کاری باید یک هنرمند باشد، حتی پزشکان هم دوره های هنری طی می‌کنند.

این بانوی کارآفرین از مسئولان مربوطه کبودراهنگ می خواهد او را به عنوان یک تولیدکننده حمایت کنند و به امر کارآفرینی بها دهند چراکه ایجاد بازار فروش برای هنرمندان فعال در حوزه اشتغال خانگی اهمیت ویژه ای برای رونق تولید و اشتغال در شهرستان دارد.

بیاتی تورم بازار و مشکلاتی چون تأمین مواد اولیه را از اصلی ترین موانع پیش روی تولیدکنندگان در عرصه تولید سرامیک و سفال می داند که به عنوان مصداق سنگی بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان شهرستانی قرار دارد.

وی به بانوان توصیه می کند: به کسانی که برای نخستین بار علاقمند به ورود به این عرصه هنری هستند، می گویم که سفال اولین ساخته دست بشر است و امروزه هنر سفال و سرامیک بسیار گسترده و پیچیده شده و لازمه موفقیت و رمز اصلی در این زمینه داشتن تخصص، دانش و علاقه است.

بیاتی قدردان حمایت های همسرش در کنار تلاش خود است و تصریح می کند: علاقه، پشتکار، حمایت های همه جانبه همسرم، خانواده و دوستانم به ویژه دوست و همکارم زهرا ضیایی و همچنین اشتغالزایی برای بانوان خانه دار اصلی ترین پشتوانه های بنده بوده اند.

وی احساس درونی خود از کار هنریش را این گونه بیان می کند: هنر وسیله ای برای ارتباط با خالق هستی است و هنر سفالگری به علت کار کردن با خاک ارزش معنوی زیادی دارد چراکه حتی هنگام عبادت و مرگ نیز سر بر خاک می گذاریم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها