غیربومی بودن ۸۰ درصد از شکارچیان در سیاهکل

رییس اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل گفت: همکاری افراد بومی در حفاظت از محیط زیست رضایت بخش است و ۸۰ درصد شکارچیان شهرستان غیر بومی هستند.

غیربومی بودن ۸۰ درصد از شکارچیان در سیاهکل

لطیف جواهردشتی گفت: شهرستان سیاهکل از زیستگاه‌های مهم قرقاول است و امسال جمعیت این گونه از پرندگان ارزشمند در شهرستان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

وی افزود: جمعیت قرقاول‌های سیاهکل امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است و افزایش همکاری‌های مردم بومی در حفاظت از قرقاول‌های سیاهکل از جمله دلایل افزایش جمعیت این پرندگان است.

جواهردشتی با اشاره به اینکه با همکاری مردم و برخی از دستگاه‌ها مربوطه، تیم گسترده‌ای را تجمیع کرده‌ایم ادامه داد: جلساتی مختلفی نیز برگزار شد و تمام تلاش ما این است که جلوی شکار قبل از کشتار پرندگان و جانوران گرفته شود.

وی با بیان اینکه سیاهکل به لحاظ زیست محیطی جانوران از جمله شوکا، مرال، پلنگ، خرس و... از موقعیت خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد شکارچیان این شهرستان غیربومی هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل گفت: با ارتقای آگاهی افراد بومی دریافته‌اند که حذف هر گونه از گونه‌های زیستی به محیط زیست منطقه آسیب وارد می کند.

تغییرکابری اراضی جنگلی و کشاروزی از عوامل تهدیدکننده گونه‌های مهم جانوری

وی با تاکید بر شناسایی تهدیدکننده کاهش جمعیت گونه های ارزشمند در هر منطقه تصریح کرد: تغییرکاربری اراضی جنگلی و کشاورزی و همچنین شکار بی‌رویه از جمله عواملی است بر جمعیت پرندگان و جانوران تاثیر می‌گذارد.

جواهر دشتی اضافه کرد: خوشبختانه مردم منطقه در حفاظت از محیط زیست همراه‌تر شده‌ اند و بنا داریم از ظرفیت آموزش و پرورش برای توسعه این امر بهره بیشتری بگیریم.

وی با اشاره به وجود ساخت خانه‌های دوم در شهرستان سیاهکل گفت: انتظار می‌رود، دستگاه‌های مربوطه تلاش مضاعف کنند تا از گسترش بی رویه این امر جلوگیری شود تا از ضربه های جدید زیست محیطی به این منطقه پیشگیری شود.

ورود صاجبان ویلا به عرصه شکار

رییس اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل ادامه داد: همکاری و مساعدت مردم در حفاظت از محیط زیست رضایت بخش است و باید هوشیار باشیم ساخت و سازهای غیرمجاز در آینده جمعیت پرندگان و جانوران این شهرستان را به خطر نیاندازد.

وی از ورود صاحبان ویلا به عرصه شکار خبر داد و گفت: باید تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود و در غیر این صورت آسیب جدی به محیط زیست منطقه وارد خواهد شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها