رئیس انجمن کارخانجات آردسازی البرز:

روزانه ۲۴۰۰تن آرد در استان البرز تولید می‌شود

رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران استان البرز با بیان اینکه

روزانه ۲۴۰۰تن آرد در استان البرز تولید می‌شود

فیض الله شریفی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 23 کارخانه تولید آرد در استان البرز مشغول به فعالیت هستند ، اظهار داشت: در این حوزه 2500 نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند و 1000 نفر دیگر هم به صورت غیر مستقیم اشتغال دارند.

وی با این توضیح که در حال حاضر گندم با سه نرخ متفاوت در اختیار کارخانه‌های تولید آرد استان قرار داده می‌شود، افزود: به عنوان نمونه گندم به نرخ 6650 ریالی ویژه تولید آرد واحدهای نانوایی یارانه ای است.

رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران استان البرز بیان کرد: برای واحدهای نانوایی آزادپز و مراکز تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم هم هرکیلو گندم 9هزار ریالی محاسبه می‌شود.

شریفی با بیان اینکه نرخ گندم مخصوص تولید آرد واحدهای صنفی و صنعتی در حال حاضر کیلویی 27هزار ریال است، تصریح کرد: در این مورد نسبت به سال گذشته حدود 63 درصد رشد را تجربه کرده ایم.

وی با بیان اینکه میزان تولید آرد در البرز بصورت روزانه متغیر است، گفت: روزانه حدود 2هزار و 400 تن آرد در استان تولید می شود که برای تولید این حجم آرد به صورت روزانه حدود 3هزار تن گندم وارد استان می‌شود.

شریفی توضیح داد: درحال حاضر میزان تولید آرد استان به منظور تهیه نیاز واحدهای نانوایی‌های آزاد پز، مراکز تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم ، واحدهای صنفی و صنعتی تولیدکننده محصولاتی مانند ماکارونی ماهانه به حدود 70 هزار تن رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته است.

وی ادامه داد: واحدهای تولید کننده آرد در استان البرز با مشکلاتی مواجه هستند که از جمله این موارد عدم وجود گندم کیفی به میزان کافی است.

شریفی با بیان اینکه استان البرز دارای بیشترین میزان ذخیره سازی گندم در کل کشور است، افزود: این در حالی است که گندم کافی جهت این ذخیره سازی در استان وجود ندارد، کمبود سرمایه درگردش جهت تامین گندم مورد نیاز استان هم چالشی دیگر است که در البرز با آن مواجه هستیم.

رئیس انجمن کارخانجات آردسازی و سیلوداران استان البرز در ادامه با تاکید بر ظرفیت خوب استان البرز در زمینه صادرات آرد هم بیان کرد: اما در این مورد متاسفانه برای صادرات آرد به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان حمایت کافی از تولیدکنندگان آرد استان صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم نرخ کرایه حمل بر قیمت گندم و همچنین آرد تولیدی در کارخانه‌های استان تصریح کرد: این در حالی است که در بحث قیمت گذاری نرخ آرد، با توجه به دستوری بودن نرخ تعیین شده و ضرورت اعمال آن این مسئله سبب ایجاد فشار مضاعف بر کارخانه‌های تولید آرد به منظورکنترل قیمت تمام شده می‌شود.

وی گفت: دیگر مشکل کارخانه‌های آرد استان به عدم اختیار این واحدهای تولیدی در زمینه محصولات جانبی همچون سبوس است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها