جایگزینی باغ‌های زیتون با جالیزهای آب‌بر سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان، سمنان را به عنوان مهمترین استان‌های مستعد توسعه باغات زیتون در کشور نام برد و گفت:در همین راستا جایگزینی باغ‌های زیتون با محصولات جالیزی آب‌بر در دستور کار جهادکشاورزی قرار گرفته است.

جایگزینی باغ‌های زیتون با جالیزهای آب‌بر سمنان

لطف‌الله رضایی در حاشیه بازدید مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون از باغات زیتون این استان اظهار کرد: سطح زیر کشت زیتون در استان سمنان از پنج هزار و 500 هکتار گذشته است.

وی با اشاره به روند افزایشی سطح زیرکشت این محصول در چند سال اخیر خاطرنشان کرد: این استان در تولید زیتون جزو استان‌های برتر کشور است.

رضایی با اشاره میزان برداشت سالانه این محصول در استان اضافه کرد: میزان تولید زیتون در استان 12 هزار و 253 تن یعنی سه هزار و 607 کیلوگرم در هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین میزان عملکرد در واحد سطح مربوط به استان سمنان بوده و این استان جزو رتبه‌های برتر در کشور محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه محصول زیتون به دو صورت کنسرو و روغن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: زیتون استان سمنان به‌صورت 40 درصد کنسرو و 60 درصد روغن‌کشی استفاده می‌شود.

رضایی از وجود 7 واحد فرآوری زیتون در استان سمنان خبر داد و گفت: روغن تولیدی در استان سمنان عمدتاً به مصرف داخلی می‌رسد و در صورت مازاد به استان‌های هم‌جوار به‌ویژه تهران ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارقام عمده زیتون در استان سمنان شامل رقم زرد بوده که با شرایط استان سازگار است؛ گفت: ارقام روغنی، کنسروالیا، آمیگدالولیا، کروناکی، آربکین از دیگر ارقام موجود در استان سمنان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: با توجه به سازگاری بالای این ارقام با اقلیم این استان توسعه زیتون در دستور کار بوده و جایگزینی این محصول با محصولات جالیزی پرآب نیز پیگیری می‌شود.

جواد میر عرب رضی مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون که با هدف بازدید از باغات زیتون به استان سمنان سفر کرده گفت: بررسی عملکرد فعالیت‌های طرح ملی زیتون در استان و پایش پروژه‌های فنی طرح از جمله پیوند سرشاخه کاری « Top working»، توسعه باغات با ارقام سازگار، فرآیند تولید نهال ارقام سازگار، فرآیند تولید قلم از باغات سازگاری، باغات مادری، کارخانجات فرآوری زیتون (روغن‌کشی و کنسرو) در این سفر انجام شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها