صادق زیباکلام تحلیل می کند

اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ به چه کسی رای می‌دهند؟

استاد علوم سیاسی گفت: در انتخابات موضوع بستگی به آن دارد که هسته قدرت تشخیص دهد که چه کسی نامزد بشود. حسین دهقان، سعید محمد و سایر نامزد‌های اصولگرایی که نظامی هستند و قصد شرکت دارند، باید دید روی چه کسی نظر خواهند داشت.

اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ به چه کسی رای می‌دهند؟

در حالی که این روز‌ها بر سر حضور نامزد‌های نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ بحث‌های زیادی صورت گرفته و این کار مخالفان و موافقان بسیار زیادی دارد، دبیرکل حزب موتلفه گفته است که مردم به کاندیدای نظامی رای نخواهند داد.

اسدالله بادامچیان دبیرکل موتلفه در مورد حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «بنده مخالف نیستم اگر مقام معظم رهبری اجازه بدهند نظامیان روی چشم ما هم جای دارند. از نظر ورود چهره نظامی به انتخابات ریاست جمهوری باید گفت که مردم ما در این سال‌ها نشان دادند که به دو گروه رأی نمی‌دهند آن هم برای ریاست جمهوری؛ یکی نظامیان، دیگری اطلاعاتی. چراکه می‌ترسند کار پادگانی یا امنیتی شود. از این رو شاهدیم که افراد محترمی از جمله شخصیتی، چون آیت الله ری شهری که شخصیت کمی هم نیست نامزد انتخابات شدند، اما مردم به آن رأی ندادند به بیانی دیگر آراء او از آراء باطله عقب‌تر بود.»

وی افزود: «بنابراین سابقه رأی مردم و روحیه آن‌ها مشخص است مبنی براینکه به نظامیان و اطلاعاتی‌ها رأی نمی‌دهند. نظامیان از فرماندهی کل قوا باید اجازه بگیرند. بازنشستگان نظامی اختیار دارند گرچه آن‌ها هم اگر بازنشسته ارشد نظامی یا امنیتی هستند باید با اطلاع کار کنند، اما در عین حال منعی برای آن‌ها وجود ندارد.»

طرفداران اصول‌گرا نامزد نظامی و غیر نظامی برایشان فرقی ندارد
صادق زیباکلام در مورد اظهارنظر برخی از اصولگرایان در اینکه مردم و به خصوص بدنه رای اصولگرایی به نامزد نظامی رای نخواهند داد، گفت: در این مورد باید به این نکته توجه کرد، طیفی از اصولگرایان که همواره رای می‌دهند همواره بر اساس وظیفه و تکلیف به زعم خود پای صندوق حاضر می‌شوند و اینکه بخواهیم بگوییم نامزد نظامی رای می‌آورد یا نه، بستگی به این دارد که حاکمیت به چه نتیجه‌ای برسد که از چه کسی حمایت کند، به عنوان مثال در سال ۹۶ اصولگرایان در حالی که قالیباف خیلی تلاش کرد که بگوید در نظرسنجی‌ها جلوتر است، اما اصولگرای از رئیسی حمایت کردند و او ۱۷ میلیون رای آورد.

وی افزود: در انتخابات امسال نیز این موضوع بستگی به آن دارد که هسته قدرت تشخیص دهد که چه کسی نامزد بشود، حال اینکه حسین دهقان، سعید محمد و سایر نامزد‌های اصولگرایی که نظامی هستند و قصد شرکت دارند، باید دید روی چه کسی نظر خواهند داشت، بنابراین اینکه فی نفسه اصولگرایان و طرفداران آن‌ها با نامزد نظامی مخالف باشند، چنین چیزی اصلا مطرح نیست، زیرا که رای اصولگرایان سازمانی است به نوعی و اینکه حالا فردی که انتخاب می‌شود چه عقبه‌ای داشته باشد، سیاسی باشد و یا نظامی، فرقی برای اصولگرایانی که بر اساس وظیفه و تکلیف رای می‌دهند، نخواهد کرد.

زیباکلام اظهار داشت: اینکه آقای بادامچیان می‌گوید مردم به نامزد نظامی رای نمی‌دهند را باید از دو جنبه بررسی کرد، اگر از مردم بدنه رای اصولگرایی است که توضیح دادم شرایط به چه نحوی است، اما در مورد اصلاح طلبان و سایر مردم نیز طبیعتا بله، اما مشکل اینجاست که دیگر آن ۲۴ میلیون نفری که به حسن روحانی رای دادند، جمعیت بسیار زیادی از آن‌ها به خاطر اتفاقاتی که طی این سال افتاد و قول‌هایی که روحانی داد، اما به آن‌ها پایبند نبود، رای نخواهند داد و برایشان فرقی نمی‌کند که چه کسی از اصولگرایان رییس جمهور شود.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: همین الان بسیاری از اصولگرایان خواهان حضور در انتخابات ۱۴۰۰ هستند، اما مشکل اینجاست به دلیل اینکه سبد رای ۲۰ تا ۳۰ درصدی آن‌ها برای خودشان قائل هستند، حاکمیت این اجازه را نخواهد داد که چندین نفر همطراز هم در انتخابات شرکت کنند و رای اصولگرایان با توجه به این موضوع شکسته شود، به بیانی آن‌ها به دنبال این خواهند بود که فردی از بین خودشان با رایی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بتواند به پیروزی برسد و بنابراین اجازه نمی‌دهند که انتخابات با تعداد نامزد‌های بسیاری برگزار شود.

نامزد اصلی اصول گرایان چه کسی خواهد بود؟
وی ادامه داد: آن‌ها بر سر یک فرد اجماع خواهند کرد که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آرا را بتواند کسب کند و از این طریق نیز وجهه‌ای برای قرار گرفتن به عنوان رئیس چمهور به دست بیاورد، در مورد اینکه چه کسی نیز مورد حمایت قرار خواهد گرفت، به طور مثال از بین سعید جلیلی و باقر قالیباف، به اعتقاد بنده جلیلی از شانس بیشتری برخوردار است، از سوی دیگر قالیباف اگر بخواهد در انتخابات شرکت کند، آن زمان نیز در بین اصولگرایان برای ریاست مجلس درگیری رخ خواهد داد و آن‌ها نمی‌خواهند مناقشه دیگری بر سر ریاست مجلس شکل بگیرد.

زیبا کلام یادآور شد: اما در صورتی که ابراهیم رئیسی دوباره به مانند سال ۹۶ تصمیم بگیرد که در انتخابات حضور پیدا کند، بدون شک، تمامی اصولگرایان از او حمایت خواهند کرد و تمامی نامزد‌هایی که الان نیز مطرح هستند، همگی کنار خواهند رفت، زیرا که دیگر نمی‌توان کوچکترین شانسی برای آن‌ها متصور شد، بنابراین باید صبر کرد و دید که چه چهره‌هایی از بین اصولگرایان برای انتخابات سال ۱۴۰۰ به طور رسمی ثبت نام خواهند کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین در مورد اینکه آیا با روی کار آمدن یک دولت اصولگرا، ایران با آمریکا به توافق اولیه خواهد رسید، گفت: در این زمینه هیچ فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس جمهور باشد، اگر سیاست نظام بر مذاکره باشد، یک توافق اولیه‌ای بین ایران و آمریکا امضا می‌شود و برخی از تحریم‌ها نیز برداشته می‌شود، اما اگر نه سیاست نظام بر همین منوال فعلی یعنی عدم مذاکره باشد، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، اما استنباط شخصی بنده این است که در تایستان و یا پاییز ۱۴۰۰ و تحت لوای یک دولت اصولگرا فارغ از اینکه چه کسی رئیس دولت باشد، بالاخره دولت ایران با دولت بایدن بر سر بازگشت آمریکا به برجام مذاکره خواهد کرد و این بار اصولگرایان این افتخار را به نام خودشان خواهند زد.

منبع: فرارو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • امیر
    0

    مردم به هیچکدومتون رای نخواهند داد.دیگه حناتون رنگ نداره. از اون بالای بالا تا اون پائینتون. باید برید

  • ....
    0

    البته که اصلاح طلبان هم بیکار ننشسته اند .

  • ف
    0

    آقای خوش کلام ۴۳ درصد آرا سال ۹۶ به آقای رئیسی اختصاص داشت اگر ایشان یا آقای احمدی نژاد در انتخابات حضور پیدا کنند مشارکت بیش از ۶۰‌درصد بوده رای آنان بالای ۳۰ میلیون خواهد بود این را بعنوان یادگار داشته باش بعد از خرداد ۱۴۰۰ با خود مرور کن...

  • سرمد
    0

    چرا از حضور نظاميان در انتخابات اينقدر مي ترسي فقط مفسدان و ظالمان از اجراي قانون بايستي بترسند

  • سردار
    0

    نه اصلاح طلب .نه اصول گرا ....دنبال یک نفر که ملی و مردمی باشد مثل میر حسین موسوی ..جوان و شاداب بگردید والا رای بی رای

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      سردار، فکر کنم سال 88 خوابیدی و مثل اصحاب کهف سال 99 بیدار شدی!!! میرحسین اون موقعش هم 60--65 سالش بود الان که دیگه زوراش در رفته و رو به موته. خخخخخخخ. به نظر من نه اصلاح طلب و نه اصولگرل چون هردو تاشون یکین فقط با کلمات بازی می کنن. باید به کسی رای بدیم که واسه عزت ملت و کشور دلش بسوزه و واقعا خدمتگزار باشه. کسی که رهبری رو قبول داشته باشه ( در اصل ولایت فقیه رو قبول داشته باشه). ضمنا تا زنده ایم واسه ی آبروی کشو ر و نظاممون که خون به ناحق ریخته شده ی جوونای عزیز وشهیدمون پاش ریخته شده و ریخته میشه، وبه کوری چشم دشمنانمون ایستاده ایم و پای صندوق های رای میرویم. والسلام.

  • علی
    0

    خوبرگزینش می کنید و نظرات را منعکس نمی کنید

  • .
    0

    اعضای شورای نگهبان بایستی انتخابی بصورت مستقیم از سوی مردم باشند تا انها هم یک نفر را به عنوان رییس دولت انتخاب کنند و الا وضع مثل 42 سال گذشته هر سال بدتر می شود. چون الان قدرت اصلی دست این شورا است و مردم هم قدرت تغییر انها را ندارند و انتخاب ان 6 نفر توسط مجلس هم در حد صوری است.اصلا خود این مجلس را شورای نگهبان انتخاب می کند نه مردم

  • محمد
    0

    میدانی چرا میسوزی چون اگر نظامی ها سر کار بیایند دیگر استانداران بلاد نمیگذارند فتنه ای چون تو در شهرها دور دور کنی وتخم نفاق بیفشانی اهای مسئولین جلو این خناس را بگیری ...

  • لیل
    0

    این دفعه چون اهدافشون توسط احمدی نژاد تامین نشد به اصلاح طلبان رای می دهند چون خطر احمدی نژاد در بیانات چند ماهه سیاییون اصولگرا و اصلاح طلب به وضوح روشنه و وجه مشترک اوناست ولی در قبال امریکا و غرب باهم مشترک نیستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها