وزیر امور خارجه آمریکا:

نشست غیر رسمی ۱+۵ با ایران مسیر را برای دیپلماسی باز می‌کند/ بار دیگر با اروپا در قبال تهران همسو هستیم

وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه اول اسفند گفته است که آمریکا قصد دارد در نشست غیر رسمی گروه ۱+۵ با ایران شرکت کند و چنین نشستی نخستین گام‌ها برای باز کردن مسیر دیپلماسی برای حل مساله هسته‌ای ایران خواهد بود.

نشست غیر رسمی ۱+۵ با ایران مسیر را برای دیپلماسی باز می‌کند/ بار دیگر با اروپا در قبال تهران همسو هستیم

آنتونی بلینکن در گفت وگو با بخش انگلیسی بی‌بی‌سی، در خصوص توافق حاصل شده در نشست مجازی با سه کشور اروپایی درباره ایران گفت، نتیجه این مذاکرات این بود که آمریکا و اروپا اکنون بار دیگر همسو هستند و به دنبال اهداف متفاوتی نیستند و این مهم است که ما اکنون اهداف مشترکی داریم.

آنتونی بلینکن در این مصاحبه بار دیگر به اظهارات و موضع جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت، بر اساس این رویکرد، اگر جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد، پس از احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، ما با همکاری شرکای خود به دنبال مستحکم‌تر و طولانی تر کردن این توافق خواهیم بود. سپس مقابله با اقدامات و مسائلی مانند فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت، آنچه که من در گفت‌و گو با همتایان اروپایی متوجه شدم این است که ما الان کاملا با یکدیگر همسو هستیم.

آنتونی بلینکن تاکید کرد، ما اکنون دعوتنامه اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست غیر رسمی کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای با ایران را دریافت کرده‌ایم و قرار است که سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین و همچنین ایران در آن حضور داشته باشند. ما هم قصد داریم در آن حضور داشته باشیم.

وی تصریح کرد، اگر چنین نشستی برگزار شود، این نخستین گام جهت باز کردن مسیر دیپلماسی برای حل این مساله خواهد بود.

خبرنگاری بی بی سی در ادامه این مصاحبه از آنتونی بلینکن پرسید منتقدان معتقدند که اقدام آمریکا در پس گرفتن «مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد» یک امتیازدهی پیشاپیش در برابر تهران بود؟

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت، هیچ امتیاز دهی پیشاپیشی در کار نیست. ما در سال ها اخیر سیاست موسوم به «فشار حداکثری» در قبال ایران را داشتیم که نه تنها نتیجه نداد، بلکه مشکلات را هم بدتر کرد.

او اضافه کرد، ایران الان خیلی نزدیک به تولید مواد شکافت‌پذیر برای لازم برای ساخت سلاح اتمی که به آن زمان گریز گفته می‌شود که در زمان برجام (زمان گریز اتمی) یک سال بود، اکنون بنا بر گزارش‌های منتشر شده، تنها چند ماه با آن فاصله دارند.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • کاربر ناشناس
    0

    طبق گفته مسئولین ما مذاکره ای در کار نیست

  • محم
    0

    ایرانی ها باید عاقل باشند که اگر جلسه ای باشه باید در تهران انجام بشه

  • باربد
    0

    آقای بایدن قدم‌های خوبی برمی داره ، امیدواریم مسئولین سنگ اندازی نکنند!!!

  • ربیع
    0

    این یعنی اینکه ملت کماکان فلاکت و بدبختی بکشند تا بلکه سیاستمداران با بیل وکلنگ مذاکره برای مذاکره شاید راهی دیپلماتیک برای اینکار پیدا کنند خوش بحال کاسبان تحریم و کاسبان مذاکره و استمرار طلبان خوش نشین و بدا بحال ملت به فلاکت کشیده شده و نجبب ایران....

  • محمد
    0

    تا تمام تحریمها ی ایران را لغو نکنند با امریکا نشستی نخواهند داشت

  • مریم
    0

    بچه ی کجایید؟؟ اینقدر شجاعید؟؟ خخخخخخ. نه باباااااا. اول کل تحریمها رو بردارید بعد ایران راستی آزمایی کنه اگر از طرف ایران اوکی بود اونوقت شاید تو مذاکره 4+1 راتون دادیم. خخخخخخخخ

  • ا
    0

    آهای اصلاح طلبها ذوق زده نشید یا ۰۰۰۰ نشید هرچی آقا میگه انجام بدیذ

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      دقیقاااااا. هرچی که سید علی آقا امر کنن. همه باید به گوش باشن. والسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها