اعمال و آداب شب لیلة الرغائب + ثواب اعمال

شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب می‏گویند و از برای آن عملی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله با فضیلت بسیار وارد شده است.

اعمال و آداب شب لیلة الرغائب + ثواب اعمال

اولین شب جمعه ماه مبارک رجب، شب لیله الرغائب است که شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان به اعمال این شب چنین اشاره کرده است:

بدان که شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب می‏ گویند و از برای آن عملی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله وارد شده با فضیلت بسیار که سید در اقبال و علامه در اجازه بنی زهره نقل کرده‏ اند.

از جمله فضیلت او آنکه گناهان بسیار به سبب او آمرزیده شود و آنکه هر که این نماز را بگذارد، چون شب اول قبر او شود، حق تعالی بفرستد ثواب این نماز را به سوی او به نیکوتر صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح؛ پس با وی گوید: ای حبیب من، بشارت باد تو را که نجات یافتی از هر شدت و سختی.

(میت) گوید: تو کیستی؟ به خدا سوگند که من رویی بهتر از روی تو ندیدم و کلامی شیرین‏تر از کلام تو نشنیده‏ام و بویی بهتر از بوی تو نبوییدم.

(آن زیبارو) گوید من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردی؛ آمدم امشب به نزد تو تا حق تو را أدا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قیامت؛ پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد هرگز.

و کیفیت (اعمال) آن چنان است که روز پنجشنبه اول آن ماه را روزه می‏داری؛ چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز می‏ گذاری؛ هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه إنا أنزلناه و دوازده مرتبه قل هو الله أحد می‏ خوانی.

و چون فارغ شدی از نماز هفتاد مرتبه می‏ گویی:

‏اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ (وَ آلِ مُحَمَّدٍ)


پس به سجده می ‏روی و هفتاد مرتبه می‏ گویی: ‏

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلاَئِکَةِ وَ الرُّوحِ

پس سر از سجده بر می‏ داری و هفتاد مرتبه می‏ گویی: ‏

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ‏

پس باز به سجده می‏ روی و هفتاد مرتبه می‏ گویی: ‏

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلاَئِکَةِ وَ الرُّوحِ‏

پس حاجت خود را می‏طلبی که إن شاء الله برآورده خواهد شد.

اعمال و آداب شب لیلة الرغائب + ثواب اعمال

منبع: خبرگزاری حوزه

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ملول
    0

    من ادم دینی نیستم / ولی ارزوی قلبیم اینست که همه شاد باشن /همه بخندن//همه شب راحت بخوابن / همه به ارزوهای عقلانیشون برسن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ملول جان!!! بی دین ماندن یعنی محروم ماندن از برنامه حیات بخش و سعادت آفرین زندگی قرآنی که خداوند به بشر لطف کرده است. حیف است که بخاطر سوء استفاده ی دیگران از نام دین یک عمر از خدا دور ماند و دنیا و آخرت خود را تباه کرد. خدا یک عمر به هر فرد از جامعه ی بشری لحظه به لحظه لطف می کند ؛ نباید با نادیده گرفتن اندک خواسته های قرآنی او ؛ خود را بنام ناسپاس نزد او ثبت نمود. عظمت و نظم خداوند در جهان از چشم هیچ فرد عاقلی پنهان نیست پس نباید این عظمت و نظم رادر زندگی خود نادیده گرفت و خود را از سعادت دنیا و آخرت که او برای بشر خواسته است محروم ساخت. گفته های خدا در قرآن در زمینه ی خدا شناسی و انسان شناسی به انسان آرامشی می بخشد که هیچ چیز دنیا قادر به فراهم ساختن آن نیست. کاسبی حرام بخشی از بشر بنام دین و مذهب نباید مارا از آرامش همیشگی که یاد خدا و نزدیک شدن به او به ما می بخشد محروم کند.

  • ستم‌دیده
    0

    چه‌شکم‌سیری‌دارند‌دلت‌خوشه‌پول‌نفت‌ کجاست

  • آرزو میکنم
    0

    آرزو میکنم عشق زندگیم پیشم برگرده التماس دعا از همتون دارم .

    نظرات شما -
    • شهرام.ر
      0

      برات دعا کردم رفیق

  • سعید99
    0

    انشاالله همه بیمارا شفا پیدا کنن.

  • ناشناس
    0

    تقریبا دو ساعت طول میکشه خوش بحال اونایی که میخونن التماس دعا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها