روزنامه جمهوری اسلامی:

سیاست شورای نگهبان طوری است که گاهی نخ از سوزنش رد نمی‌شود، گاهی شتر از دروازه اش رد می‌شود

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شورای نگهبان، این سیاست را که گاهی، سوراخ ته سوزن که نخ هم نمی‌تواند وارد آن شود و از طرف دیگر دروازه‌ای که شتر هم با بارش می‌تواند وارد آن شود، را کنار بگذارد.

سیاست شورای نگهبان طوری است که گاهی نخ از سوزنش رد نمی‌شود، گاهی شتر از دروازه اش رد می‌شود

این روزنامه نوشت: دیروز، رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی که به مناسبت ۲۹ بهمن سالروز حماسه مردم تبریز ایراد کردند، درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نکته مهمی گفتند که پرداختن به آن لازم است.

ایشان گفتند: «علاج درد‌های مزمن کشور، در حضور پرشور مردم در انتخابات است».

این سخن، تفسیر صحیح پشتوانه مردمی نظام را دربر دارد. نظام جمهوری اسلامی، هیچ پشتوانه‌ای بالاتر از حضور مردم در صحنه ندارد و شرکت پرشور مردم در انتخابات، این پشتوانه را تضمین می‌کند. هرچند رهبری در سخن دیروز خود درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور پرشور مردم را علاج درد‌های مزمن کشور دانستند، ولی علاوه بر این، تمام تهدید‌های خارجی نیز با همین حضور مردمی خنثی خواهند شد. به عبارت روشن‌تر، حضور پرشور مردم در انتخابات، قوی‌ترین قدرت دفاعی کشور در برابر دشمنان خارجی هم هست.

آنچه مهم است پاسخ دادن به این سؤال است که حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ چگونه می‌تواند تأمین شود؟

پاسخ را می‌توان در موضوعات مختلف جستجو کرد، ولی مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل، عملکرد همراه با سعه‌صدر شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است.

منظور از «سعه صدر» بازگذاشتن در‌ها برای ورود افراد فاقد صلاحیت‌های لازم نیست. این اتفاق متأسفانه در مواردی از جمله انتخابات ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ رخ داد و دیدیم فردی تأیید صلاحیت شد که نه «رجل» بود، نه «رجل مذهبی» بود و نه «رجل سیاسی» در حالی که قانون اساسی صریحاً می‌گوید رئیس‌جمهور باید از «رجال مذهبی و سیاسی» باشد. در مواردی هم دیدیم که افرادی به بهانه هایی ردصلاحیت شدند که به اعتراف دوست و دشمن در داخل و خارج، از بارزترین مصادیق «رجال مذهبی و سیاسی» بودند.

منظور این است که شورای نگهبان، سیاست از یکطرف، سوراخ ته سوزن که نخ هم نمی‌تواند وارد آن شود و از طرف دیگر دروازه‌ای که شتر هم با بارش می‌تواند وارد آن شود، را کنار بگذارد و راه را برای افرادی که واقعاً از مصادیق «رجال مذهبی و سیاسی» هستند، از سلایق مختلف باز نماید تا در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند و مردم بتوانند بدون آنکه مجبور باشند تن به سلیقه خاصی بدهند، فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

در اینصورت قطعاً انتخابات ۱۴۰۰ پرشور خواهد بود و انتخابات مجلس یازدهم تکرار نخواهد شد که بسیاری از نمایندگان آن با ۱۰ درصد، ۱۵ درصد و ۲۰ درصد آراء حوزه‌های انتخابیه به مجلس راه یافتند و طبق گزارش رسمی وزارت کشور مشارکت کل در انتخابات ۴۲ درصد بود که به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

بنابراین، مخاطب اصلی سخن دیروز رهبری، شورای نگهبان است که اگر در بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از سلیقه‌ای عمل کردن بپرهیزد، می‌تواند زمینه را برای حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ فراهم نماید.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • مورچه
    0

    خوب اگرشورازی نگهبان اینقدربی تعادل است که هست چرامنحل نمیشود؟

  • خرد
    0

    چون قانون ندارند ،،،هروقت به شوراي نگهبان دستور ميدهند سخت ميگيرند ،وهر وقت هم دستور نميدهند ،،،سخت نمي گيرند

  • مورچه
    0

    شورای نگهبان وتشخیص مصلت نظام چیزهایی اضافه ای هستن وهیچ کارایی برای مردم ندارن جزضرروزیان باحقوق های نجومی بهتراست هردورامنحل کنیم

  • ف
    0

    اگر شورای نگهبان اجازه نمی داد امروز وضع مردم این نبود که ۸ سال اصلاح طلبان تدبیر و امیدی کشور و ملت را زیر دست و پا له کنند .هم آنانی که سال ۸۸ به آرای مردم نسبت به رئیس جمهور منتخب نه گفتند و برای کشور تولید بحران نمودند ..بروید برای اعضای شورای نگهبان دعا کنید که برای امثالهم فرصت لکن شما آنرا تبدیل به مصیبت نمودید..

    نظرات شما -
    • ب ف
      0

      اصلاح طلب و اصولگرادرعمل یک هدف رادنبال میکنند یعنی غارت ثروت ایران درجیب عربها وخودشان مردم هم هیچ

  • ارتش ملی
    0

    رد و یا تایید صلاحیت کاندید ها بایستی بر عهده مردم باشد نه نهاد دیگری. متاسفانه این شورا انتخابات را بی خاصیت و از ارزش تهی کرده است.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      ااستاد عزیز هموطن محترم نتخاب وتاییدصلاحیت شورای شهرها بعهده مردم است .به عبارت بهتر وکامل تر شورای نگهبان دخالتی ندارد . رقم افرادی که ازافرادشورای شهرها گرفته اند بهت آور است.

  • رامین
    0

    با سلام وتشکر :به نظرمی رسدبیشترین لایه جمعیتی درکشورقشر محروم و تنگدست بوده باشد ،وبه گمانم بالا رفتن لجام گسیخته قیمتهای بویژه معیشتی (سوای کالاهای اساسی زندگی معمولی که اکنون درفکر هم نمی گنجدومشکل حاد ومایوس کننده مسکن و....) به حدی مردم را درتنگنا قرار داده است ،که دیگر شاید جایی برای بررسی این موضوع درذهن نباشد . حرفهای ضدونقیص ،خیانت بعضی از مسولان دراختلاس،تبعیض ، رسیدن یکشبه به انتهای ره صد ساله می تواند عوامل تاثیر گذار باشد .طبقه مرفه وخداوندان ثروت هم که مهم نیست چه بشود آنان در هربحرانی راه تبدیل و سوء استفاده وازدیاد تصاعدی اندو خته های خویش را می دانند با احترام :رامین

  • ناشناس
    0

    بستگی به خودی و نخودی بودن داره

  • شهرام.ر
    0

    اگر ضرورت وجودی شورای نگهبان رو به رای گیری مردم بگذارید نه تنها اولین قدم رو برای ایجاد دموکراسی در کشور برداشته اید بلکه، باعث حضور باشکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری و بقیه انتخابات کشور میشوید . چون به ملت ثابت میکنید که رای اونا با ارزش است و تعیین کننده سرنوشت کشور خودشان هستند . البته این بستکی داره که حکومت تا چه حد به فهم ملت احترام به یگذاره.

  • خیرات
    0

    این بیان زمینه سازی و یادآوری به شورای نگهبان هست که مواظب احمدی نژاد باشید چرا که آمدن و نیامدن احمدی نژاد تاثیر بالایی در شرایط سرد انتخاباتی بر روی میزان مشارکت مردم دارند تنها با آمدن احمدی نژاد طبقه ضعیف جامعه خوشحال و طبقه ثروت و قدرت نگران .

    نظرات شما -
    • ب خیرات
      0

      احمدی نژادخاتمی فرقی نداره هردو ب منافع خودفکرمیکنند چی میخوای خیرات کنی خیرات

  • مهدی هارونی پور
    0

    منم میخام نظری بدم به نظر من مشکل ما مردم ایران هشتاد درصدش اینه که دیر کار اصلی رو انجام میدیم یعنی بنطر من طبق نانه دفتر رهبری باز کردن پلمپها و ادامه کار انرژی هسته ایی کشورمان حتی به یک دقیقه هم نباید به طول بینجامد و طبق گفته رهبری پلمپها باز و بازدیدها تاطیل شود که امریکاییها بفهمند ما میخاهیم با جهان کنار بیایم اما خودشان نمیخاهند بعضی وقتها باید به دشمن فهماند که عاقل باش وگر نه کلاسهای عاقل شدنت را برگذار میکنیم تا عاقل شوی راه را درست بروی چون این کشور ایران است و تو نمیتوانی این کشور را با امروزو فردا کردن در فقر نگهداری وقتی داشتی وقتت تمام و حالا منتطر عواقب گناهانت در برابر این مردم باش و در برابر اینکه عاقل نشوی و خوشنت به خرج دهی پدر متهدانت در آسیا را به عذایشان مینشانیم و کاری خواهیم کرد که ترجیح بدهند جلوی شما به ایستند تا ما

  • یوناس
    0

    سیاست روزنامه جمهوری اسلامی طوری هست که اول انقلاب شعارهای عدالت خواهی مبارزه با سر مایه داری و اشرافی تساوی حقوق وووووو میداد ولی الان اقتضائات این روزنامه عکس و ضد شعارهای اول انقلاب است

  • ناشناس
    0

    در تفسیر اصل 115 قانون اساسی؛ رجل به عربی یعنی مرد بالغ و عاقل و در عالم سیاست یعنی بزرگان {اعم از زن و مرد} و سیاسی هم یعنی کسی که تجربه حداقلی فعالیت سیاسی داشته باشد. مذهبی هم یعنی اینکه انسان دینداری باشد و خلاف ظاهر آن اثبات نشده باشد. مدیر و مدبر هم یعنی کسی که در حوزه فعالیت سیاسی با تدبیر و سیاست و کیاست رفتار نموده باشد و از عهده مسؤولیت سیاسی سابق خود به خوبی برآمده باشد. معنی و تفسیر دارای حسن سابقه و امانت و تقوی ، مؤمن و متعهد به مبانی {اصول} جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور هم به وضوح مشخص است. این اصل قانون اساسی تفسیر پیچیده ای ندارد که فقط از عهده شورای نگهبان بر آید و سایر حقوقدانان مستقل نتوانند این اصل قانون اساسی را تفسیر موسع نمایند.

  • حسنی
    0

    چنانچه نظر مردم مهم باشد ، عملکرد خود شورای نگهبان را فقط یکبار به رفراندوم بگذارید . همه چیز مشخص تر خواهد شد .

  • ناشناس
    0

    در کشور ما اگر به احزاب سیاسی متعدد و با گرایشهای سیاسی گوناگون به معنای واقعی کلمه اجازه داده می شد حزب سیاسی مستقل و آزاد تأسیس و آزادانه فعالیت نمایند دیگر لازم نبود شورای نگهبان به جای احزاب سیاسی مستقل و آزاد کاندیدای انتخاباتی به انتخاب کنندگان معرفی نماید! از ابتدای انقلاب تاکنون شورای نگهبان دارد کار احزاب سیاسی را برای معرفی کاندیداهای انتخاباتی به انتخاب کنندگان بدون برگزاری رقابت درون حزبی آنطوری که در سیستم های انتخاباتی پیشرفته دنیا وجود دارد انجام می دهد! تفاوت دیگر اینست که کاندیداهای انتخاباتی در کشورهایی که احزاب سیاسی مستقل و آزاد در آنها تأسیس گردیده است توسط اعضاء حزب که از قشرهای مختلف مردم تشکیل یافته اند انتخاب می گردند در حالیکه در کشور ما کاندیداهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان از میان اعضاء وفادار به حکومت و به موجب لیست انتخاباتی به انتخاب کنندگان معرفی و در معرض انتخاب انتخاب کنندگان قرار می گیرند!

  • Man
    0

    دیگه مردم ایران فهمیدن که مشکل اساسی این مملکت کجاست . دیگه خوب می دونن باید چگونه عمل کنند . تقریبا بیش از ۹۰ درصد مردم از خواب بیدار شدن و میدونن که نیاز به تغییر اساسی در مملکت وجود داره . با تغییر رئیس جمهور و این وزیر و آن مقام مشکل حل نمیشه . این قبای پاره پاره دیگه با وصله و پینه درست نمیشه . باید فکر قبای نو بود .

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      اگر منظورشمابراندازیه اولا کورخوندی دوم ازپشت لپ تاب ویا پی سی توهم اظهارنظر ازجانب ملت اینان نگیرتت؟ ثالثا اگرازتیم حشرات مستقردرالبانی وریاض وتل ارویو هستی بدان که آرزوی براندازی راباخود به گورخواهید برد .این کشورعلیرغم مشکلات و نقاط ضعفش باید بدون زدن زیراصل میزرشد کند .طرح خاورمیانه برناردوئیس صهیونیست مرد هیزم کش طرفداران تجزیه ایران نشو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها