سالانه ۱۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در فردیس تولید می شود

پرورش دهنده ماهیان زینتی شهرستان فردیس که امسال در بخش کشاورزی نمونه استانی انتخاب شدند، اعلام کرد که سالانه ۱۰ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در این شهرستان تکثیر و تولید می شود.

سالانه ۱۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در فردیس تولید می شود

سعید طرلانی افزود: سال ۷۶ به دلیل علاقه ای که به ماهیان آکواریومی داشتم به این عرصه ورود کردم و در استخر کوچک حیاط منزل پدرم به ماهی های زینتی پرداختم.

وی ادامه داد: فعالیت رسمی در این عرصه را در سال ۱۳۸۰ با راه اندازی واحد کوچک فروش فروش ماهیان زینتی در رجایی شهر کرج آغاز کردم که به تدریج راه اندازی سالن پرورش ماهی در همین منطقه و پس از آن با همکاری دانشگاه تهران به فعال سازی اولین سالن پرورش ماهی تولیدی آموزشی روی آوردم .

طرلانی که در بخش پرورش دهندگان ماهیان زینتی در البرز برتر شناخته شده ، اظهار داشت: سال ۱۳۸۸ سالن پرورش ماهی را در فردیس با مساحت ۸۰۰ متر مربع با ۶ نیروی انسانی راه اندازی کردم و اکنون مساحت این مجموعه به ۲ هزار و ۱۵۰ مترمربع افزایش یافته است؛ سال گذشته نیز ۲ سوله تولید لوازم آکواریوم در روستای فرخ آباد زیبادشت فردیس فعال کردم.

پرورش دهنده ماهیان زینتی شهرستان فردیس گفت: ماهیان زینتی این مجموعه افزون بر تامین نیاز داخلی به کشورهای افغانستان، گرجستان، عراق ، سوریه و ترکیه صادر می شود.

میزان تولید سالانه بستگی به بازار داخلی و صادرات دارد

طرلانی گفت: میزان تولید سالانه ماهیان زینتی بستگی به نیاز بازار داخلی و صادرات دارد و اگر تقاضای داخلی و خارجی داشته باشیم در ماه ظرفیت تکثیر ۵۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در مجموعه تحت پوشش وی وجو دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۹۰ گونه ماهیان زینتی پرورش می دهد، افزود: گوپی، مولی، پلاتی ، سوارتیل ، زبراها ،آنجل و گلدفیش از جمله این نمونه ها هستند.

طرلانی افزود: ماهیان زینتی و یدوهای رنگی و کت فیش پوزه بوته ای آلبینو از ماهیانی هستندد که از تایلند وارد می شد که اصلاح نژاد بر روی این ماهیان انجام شد و اکنون در مجموعه تحت نظر وی تکثیر می شود.

صادرات ماهیان زینتی با مشکلاتی مواجه است

این پرورش دهنده ماهی توضیح داد: ماهانه ۱۵ هزار باکس ماهی ( یخدان ) به خارج از کشور صادر می کنیم که در صادرات ماهی با مشکل مواجه هستم .

وی بیان داشت: نوسات نرخ ارز و رفتار سودجویانه برخی مشتریان خارجی در بستر تحریم ها مشکلاتی برای صادرات ماهیان زینتی به وجود آورده است.

طرلانی گفت: برخی کشورها وارد کننده ماهیان زینتی از تحریم ها علیه ایران سوء استفاده می کنند که باید در این زمینه مسوولان از تولدی کنندگان داخلی حمایت کنند.

این پرورش دهنده ماهی زینتی اظهار داشت : تولید و تکثیر ماهیان زینتی توسط واحد تحت پوشش وی سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.

وی تاکید کرد که اگر در بخش صادرات حمایت شوم میزان صادرات به کشورها افزایش پیدا می کند و یک هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در اطراف مجموعه تحت پوشش وی ایجاد خواهد شد.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی البرز مشکل ایجاد کرده است

پرورش دهنده ماهیان زینتی شهرستان فردیس اظهار داشت: برای توسعه فضای پرورش ماهیان زینتی سال گذشته زمینی به مساحت سه هزار و ۳۰۰ متر مربع خریداری کردم تا همه این مجموعه ها را یکپارچه کنم یک سال پیگیر مجوز هستم اما هنوز نتوانسته ام مجوز بگیرم، ابتدا جهاد کشاورزی موافقت کرد اما کار من در نظام مهندسی جهاد کشاورزی استان با مشکل مواجه شده است.

طرلانی افزود: در شرایط کرونایی از فروردین تا شهریورماه سال جاری دنبال کارهای اداری طرح یکپارچه سازی مجموعه تولیدی خودم هستم که هنوز بخشی از تلاش ها به نتیجه نرسیده است.

طرلانی بیان داشت: حدود ۲۰ سال است که در این شغل مشغول به کار هستم و تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی به من پرداخت نشده است؛ چهار ماه پیش اعلام کردند تسهیلات ارائه می دهند، درخواست یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دادم و با این تسهیلات می خواستم ۲ دستگاه ماشین آلات برای تولید آکواریوم بخرم اما نوبت که به من رسید گفتند اعتبار تمام شده است .

وی با بیان اینکه دوست دارم کارت بازرگانی صادرات به نام خودم باشد، گفت: همه سال صادرات داشته ام اما این صادرات به نام من و استان البرز ثبت نشده و این از مشکلات به شمار می رود.

طرلانی گفت : در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی امسال که به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر در پارک شهید چمران کرج برگزار شد ، رتبه اول را کسب کردم.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری فردیس در جنوب شرقی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها