بیانیه مشترک آمریکا و 4 کشور اروپایی در مورد حمله اربیل

وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در بیانیه مشترکی حمله روز دوشنبه در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق را که در آن یک پیمانکار غیرنظامی کشته و یک نظامی آمریکایی زخمی شدند، محکوم کرده اند.

بیانیه مشترک آمریکا و 4 کشور اروپایی در مورد حمله اربیل

آنتونی بلینکن، ژان ایو لو دریان، هایکو ماس، لوئیجی دی مایو و دومینیک راب در این بیانیه نوشته اند "با قوی ترین عبارات حمله راکتی روز ۱۵ فوریه در منطقه کردستان عراق را محکوم می کنیم."

آنها نوشتند: "ما با قربانیان، خانواده های آنها، و مردم عراق همدردی می کنیم. دولت های ما در کنار هم از تحقیقات دولت عراق در مورد این حمله با هدف مسئول شناختن مسببان حمایت می کنند. ما اشتراک نظر داریم که حملات به پرسنل نظامی آمریکا و ائتلاف و تاسیسات آن تحمل نخواهد شد."

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه با مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق صحبت کرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که نمی خواهد پیش از تکمیل تحقیقات درباره مسئولیت این حمله اظهار نظر کند، اما ایالات متحده حق دارد در "در زمان و مکان مناسب" به آن واکنش نشان دهد.

مسئولیت این حمله را یک گروه کمتر شناخته شده به عهده گرفت.

وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن حملات راکتی به اربیل، "شایعات مشکوک" درباره دست داشتن جمهوری اسلامی در این حملات را رد کرده است.

آمریکا پیشتر قول داده بود کسانی که مسئول حمله راکتی روز دوشنبه در کردستان عراق هستند را "پاسخگو کند."

آنتونی بلینکن در بیانیه ای گفت که واشنگتن از این حمله به فرودگاه اربیل "خشمگین" است.

گروه تازه‌تاسیس به نام "سرایا اولیاء الدم" در بیانیه ای گفت که "نیروهای اشغالگر آمریکایی" را در این حمله هدف گرفته است.

این گروه که حدود یک سال پیش اعلام موجودیت کرد قبلا چند ویدئو از حمله به کاروان های لجستیکی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق منتشر کرده و گفته بود این حملات به تلافی ترور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی مهندس فرمانده حشد شعبی انجام می شود.

نیروهای آمریکایی در یک سال گذشته هشت پایگاه خود را در عراق ترک کرده اند، اما اربیل اکنون درحال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین پایگاه های نیروهای آمریکایی است.

حمله دوشنبه - که طی آن ۱۴ راکت شلیک شد - یکی از شدیدترین حملات در ماه های اخیر علیه نیروهای آمریکایی بود.

مقام های محلی کرد گفتند که سه نفر هم در حمله به اربیل مجروح شده اند که وضع یکی از آنها خطرناک است.

برهم صالح رئیس جمهور عراق آن را یک "حمله تروریستی جنایتکارانه" توصیف کرد و نسبت به شعله ور شدن "خطرناک" تنش ها در منطقه هشدار داد.

تصور می شود این اولین حمله راکتی به اهداف غرب در عراق از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا بوده باشد.

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها