پیام های خروج انصارالله یمن از فهرست تروریستی آمریکا چیست؟ / پالس های مثبت به تهران، در آستانه ضرب الاجل سوم اسفند

واشنگتن ساعاتی قبل، انصارالله یمن را از فهرست تروریستی خارج کرد. یک سیگنال منفی آشکار به ریاض و چراغ سبزی برای حمایت از متحدان ایران در منطقه.

پیام های خروج انصارالله یمن از فهرست تروریستی آمریکا چیست؟ / پالس های مثبت به تهران، در آستانه ضرب الاجل سوم اسفند

اقدام دولت بایدن در خارج کردن انصارالله از فهرست گروه های تروریستی، یک روز پس از آن صورت گرفت که یک گروه ناشناخته در عراق، نیروهای آمریکایی را در اربیل، هدف حمله قرار داد. اقدامی که می تواند از سوی متحدان ریاض برای ترساندن دولت بایدن از گروه های مردمی نزدیک به محور مقاومت باشد.

با این همه، دولت بایدن واکنشی متفاوت به این اتفاق داشت و با خارج کردن انصارالله یمن از فهرست گروه های تروریستی، نشان داد که در تنش های منطقه ای حاضر نیست در کنار دولت سلمان قرار بگیرد.

این تصمیم ایالات متحده همچنین می تواند در آستانه ضرب الاجل سوم اسفند، یک پالس به ایران برای گشایش در مناسبات موجود باشد. براساس مصوبه مجلس، کشورمان اعلام کرده است که در صورتی که تا سوم اسفند دولت بایدن تحریم ها را لغو نکند، ایران گام های بیشتری برای پایان دادن به برجام برمی دارد و حتی از پروتکل الحاقی خارج می شود.

واشنگتن برای رفع تحریم ها علیه ایران تحت فشار است. هم لابی عربی و هم لابی صهیونیستی نمی خواهد برجام به نقطه اوج خود در دولت اوباما بازگردد. با این وجود جو بایدن به خوبی می داند که اگر تا سوم اسفند به توافق هسته ای بازنگردد، ممکن است که شانس دوباره ای برای احیای این توافق نداشته باشد.

بنابراین به نظر می رسد که واشنگتن می خواهد با ارسال سیگنال های غیرهسته ای به ایران، مانند خارج کردن گروه های مقاومت از فهرست گروه های تروریستی، زمینه را برای باز نگه داشتن درهای مذاکره با ایران آماده کند.

با این وجود کشورمان به صراحت اعلام کرده است که جز لغو تحریمها، حاضر به پذیرش هیچ امتیاز دیگری برای احیای توافق هسته ای نیست. اگر این موضع همچنان حفظ شود، بعید است امتیازات منطقه ای بتواند کمکی به حفظ توافق هسته ای کند.

برخی رسانه های آمریکایی احتمال می دهند که تهران و واشنگتن ممکن است تا پیش از سوم اسفند در بیانیه ای مشترک، به یک توافق برسند. اگر چنین شود، شانس دوباره ای برای مهندسی توافق هسته ای فراهم خواهد شد اما اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ ندهد، باید بار دیگر منتظر یک جنگ سرد تازه در منطقه بود. چیزی شاید به شدت بیشتر که در دوره دونالد ترامپ تجربه شد.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • وکیل
    0

    حالا برفرض بایدن برگشت چه تضمینی هست رییس جمهور بعدی پایبند باشه و ایران بین این شل کن سفت کن ها عقب مانده تر نشه

    نظرات شما -
    • الن
      0

      ما تو باتلاقی هستیم که راه دیگه ای نداریم!!!

    • خخخخ
      0

      ساکت شو گستاخ خودت عقب مانده

    • گلی
      0

      خاک تو سرت عقب مانده تویی ده سال برجام ۲۰۲۳ تمام میشه و دائمی میشه

  • عبدی
    0

    چه فایده بعیده که ما از امدن دیوانه ای چون ترامپ عبرت گرفته باشیم ، فردا دوباره می گوییم بایدن هم همان ترامپ است که دست های چدنی اش را دردستکش مخملی کرده است وفارغ ازبدبختی ومشکلات ملت بر طبل جنگ ومخالفت با وی خواهیم زد وانقدر ناسپاسی می کنیم تا چون ترامپ دیگری مقابل ما بایستد ، چهل ساله که کارمان همین شده است.

  • گنده لات
    0

    تنها راه مقاومت و تکیه بر ظرفیت های داخلی هست بعنوان مثال ،همین حمله به آمریکاییها در عراق که باعث شد آمریکا عقب بنشیند

    نظرات شما -
    • ن ن
      0

      گنونده! لات مثل پایگاه خالی که زدیم و انتقام سخت گرفتیم آمریکا سودشو برده و چندین پايگاه مادام‌العمر در عراق خواهد زد ما هم پرچممون آتش زدند و رای ممتنع دادن بهمون جو گیر نشو

    • الن
      0

      گنده لات عزیز : امریکا 25 درصد انرژی دنیا را مصرف میکند و 20 درصد اقتصاد دنیا را به تنهایی داراست ، بودجه ارتش امریکا 10 برابر بودجه کل کشور ماست!!!!!اگر قصد شوخی داری بگو درجریان باشیم، اقتصاد و توان ما تو دنیا هیچ است!!!

    • همون
      1

      وقتی منبع اطلاعاتیت میشه بی بی سی و صدای آمریکا و،،،،،تحلیل هایت بهتر از این نمیشه اصلا ما موشک زدیم به پادگان خالی ، کی جرأت داره به پایگاه آمریکایی حمله کند و اعلام کند که ما بودیم ولی ما اینکار رو کردیم ،ما سیلی محکمی به اونها زدیم درثانی اونها چکار کردند،؟؟؟پرچم آتش زدن. رای ممتنع دادن ،به درک ۴۰ ساله رای ممتنع دادن بدبختی ما از غربزده هاست ،از بی مسئولیتی هاست از دزدی هاست از آقازادگی هاست از رانت هاست از بی عدالتی هاست ،،،،،

  • علي
    0

    بهترين زمانه كه به ديپلماسي فرصت بدهيم و دست از اين امريكا ستيزي بيهوده كه نتيجه ان زير خط فقر رفتن٦٠ ميليون نَفَر در ايران شده ، پايان دهيم . سياست امريكا ستيزي در ايران و ايران هراسي در امريكا مكمل يكديگرند و فقط گروه هاي خاصي در اين دو كشور از ان منتفع ميشوند.

  • امیر
    0

    انشالله که باقر بتونه امتیاز بگیره وگرنه مثل دیدار با پوتین به عالم و آدم گیر میده

  • رحمت
    0

    اقای گنده لات کامنت گذار، از اسمت پیداست که چگونه فکر می کنی وتراوش ذهنی داری .

    نظرات شما -
    • همون
      0

      بیخیل آقا بزرگ

  • ی ط
    0

    چرا خبر فوری درمورد یمن کم می نویسد؟

    نظرات شما -
    • الن
      0

      چرا خبر فوری در مورد افزایش زباله گردها نمی نمویسد؟

  • کاربر ناشناس
    0

    امریکا متجاوز و قابل اطمینان نیست ما نمی خواهیم زیربار متجاوزین برویم وهیچ وقت کوتاه نمی ایم کسانیکه ایمان ندارند چشم شان به آمریکا دوخته اند از خدا بترسید نه از آمریکا وامثال آمریکا آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

  • کاربر ناشناس
    0

    ما باید مقاومت کنیم کوتاه آمدن در برابر امریکا کار بز دلان وخائنان است درو د بر رزمندگان اسلام سلام بر شهیدان راه وطن

  • محمد
    0

    برجام امریکا اسراییل برای ما دین نمیشه ازصدراسلام تاحالا دشمنی بامسلمانان بوده وهست چرابه یکدیگرتوهین میکنید واقعا که این همان چیزی که دشمن میخواهد یه کم به فکراخرت باشید این دنیاماندگارنیست هاشمی با این همه ثروت الان کجاست داره اودنیا حق الناس پس میده خداراشکراگردستمان خال ازثروت است ایمانی برای آخرت داریم

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      مشکلت اینه که دینتو تو این ور و اونور دنبالش میگردی!!!... سوره احزاب رو بخون...خدا اشکارا میگه دین توی قلب آدمهاست... حضرت سلیمان هم پیامبربود هم اهل دین و هم خدا به او درود فرستاد اما صاحب ثروت هم بود...همه چیزو به دین ربط نده دینو به قلبت ربط بده!

  • محمد طاها
    0

    در مجموع کل دنیا کاش یک روز صلح و ثبات داشت ،ما که زیر خط فقریم ۴۳ ساله هی میگویم امیال بهتر میشه بر عکس بدتر وبدتر میشه فکر نکنم از این فقیر تر بشیم بزار این باقیمانده عمرمان هم در تحریم بگذرد اگر اون دنیایی باشد یقیه شون را خواهیم گرفت اگر هم نبود سرشون سلامت

  • عبدالله
    0

    کامنت گذار بنام محمد چه چیزی تو را این قدر مغرور کرده که از حساب دیگران مثل هاشمی خبر می دهی وبر ایمان نداشته خود می بالی ، بدبخت به جای حرف زدن پوچ وبی محتوا فکر کن ببین اصلا ادم هستی یاخیر ؟ یا ایهاالانسان ماغرک بربک الکریم .

  • محمد
    0

    مرگ بر امریکا و اسراییل و فلان بهمان چیزی جز فقر و بدبختی برای مردم به ارمغان نیاورده. مسولین که ماشالا ثروت مملکتو گرفتن دستشون ککشون نمیگزه، یه سری از مردم ساده هم جو گیر هستن همیشه، حاضرن همه بدبخت شن ولی وضع همین باشه.

  • کمند
    0

    خارج کردن انصار ا... چه سودی برای مردم ایران داره . مرتیکه تحریم ها را بردار بگم حرکتی کردی .

  • علی
    0

    با جام ، بی جام ، برجام، آن جام، این جام، فرجام و..... هیچ سودی به حال مردم نداره . توافق هم بشه نهایتا نتیجه اش چپاول بیشتر توسط برخی از مسئولین همیشه در صحنه است. ایران باید یه فکری به نظام اداری غلط ومریض خود بکنه

  • لفتخاری
    0

    این همه باج به روسیه یا کشورهای دیگه دادیم وداریم می دهیم به آمریکا می دادیم وضعیت خیلی فرق می کرد به خدا قسم کمر مردم شکسته گرانی پدر در آورده سیاستمداران ما اکثرا ضد انقلاب هستند تحریم بهانه می کنند پدر مردم در می آورند خدا هم صبر زیاد شده مگه میشه ۴۲ سال اندی کشور تحریم دعوا ظلم به مردم به کی بگیم مردم دیگر بریده‌اند نمی توانند زندگی کنند

  • مورچه
    0

    ردوبدل کردن برده هابین اربابان چیز تازه ای نیست . مردمان کشورهایی که صاحب منابع ومعادن بیشتری هستن فشاری بیشتری راتحمل میکنند .خوشبحال مردمانی که ثروت خدادادی ندارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها