مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:

تاخیر در گزارش‌دهی باعث گسترش آنفلوانزای پرندگان در خراسان جنوبی شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: این استان از دهم دی امسال با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر و به دلیل تاخیر در گزارش موضوع، حجم وسیعی از ویروس وارد منطقه شد.

تاخیر در گزارش‌دهی باعث گسترش آنفلوانزای پرندگان در خراسان جنوبی شد

محمد اصغرزاده در دومین نشست کارگروه اتخاذ تدابیر لازم در راستای تامین امنیت غذایی برای پیشگیری از جرائم علیه بهداشت عمومی استان خراسان جنوبی افزود: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان حدود ۴۰ روز خواب را از همه گرفت و در این مدت ۱۰ واحد مرغ تخمگذار، ۹ واحد مرغ گوشتی، یک واحد مرغ مادر، یک واحد شترمرغ، یک واحد پولت، یک پرنده مهاجر و سه کانون بومی در استان را معدوم‌سازی کردیم.

وی گفت: در حال حاضر شرایط شیوع این بیماری در استان رو به بهبود است و در زمینه معدوم‌سازی واحدهای آلوده و عملیات مهار بیماری در کشور رکورد زدیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون چند استراتژی را به طور همزمان دنبال کردیم از جمله بحث روانی که مرغ و تخم مرغ در استان مشکل دارد و در این زمینه با همکاری رسانه‌های استان این اطمینان خاطر را به شهروندان دادیم محصولاتی که وارد بازار می‌شود کاملا بهداشتی و عاری از بیماری است.

وی افزود: از طرفی عملیات مهار بیماری و واکسیناسیون طیور را در برنامه داشتیم که با همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه قضا اکنون وضعیت رو به بهبود است.

وی عنوان کرد: هرچه زودتر بتوانیم این بیماری را مهار کنیم، جلوی انتشار آن را گرفته‌ایم چون هر مرغ یا واحد مرغداری مانند یک آتشفشان عمل می‌کند.

اصغرزاده گفت: در این مدت شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه درگیر بیماری شدند اما موضوع فقط مربوط به خراسان جنوبی نیست و وضعیت خراسان رضوی بدتر از استان ما است.

وی با بیان اینکه ۱۷ استان کشور اکنون درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند افزود: علت اصلی ورود بیماری به استان، پرنده‌های مهاجر آبزی بودند که امید است درس خوبی برای تولیدکنندگان و ما باشد تا مشابه آن دیگر اتفاق نیفتد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان موضوع امنیت ملی و غذایی یاد کرد و گفت: بخش مولکولی (PCR) آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بعد از شیوع بیماری در استان راه‌اندازی شد.

وی افزود: به عنوان هجدهمین استان این فناوری را داریم و باعث آبروی استان شد چون قبلا باید نمونه‌ها را به خارج استان ارسال می‌کردیم که فرایند طولانی در پی داشت.

اصغرزاده به کشتارگاه دام بیرجند هم اشاره کرد و گفت: در تمامی کشتارگاه‌ها افرادی که ذبح می‌کنند در همان مکان مستقر بوده و کارمند مجموعه هستند.

وی اضافه کرد: دام به صورت بهداشتی در کشتارگاه‌ها ذبح شده و بعد از ۲۴ ساعت تحویل می‌شود اما در بیرجند افراد غیرمرتبط یا فرد دامدار وارد کشتارگاه شده و نسبت به ذبح دام اقدام می‌کنند که این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه باید برای افرادی که ذبح دام دارند، شناسنامه صادر شود و کارت بهداشتی داشته باشند چون بیماری‌های مشترک بین انسان و دام زیاد هستند و ورود افراد متفرقه معضل و تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: یک کشتارگاه دام صنعتی در شهرستان خوسف توسط بخش خصوصی در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمامی اصول بهداشتی در آن واحد رعایت خواهد شد.

در این نشست به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی وضعیت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند و آخرین وضعیت تخلفات جرائم اولویت‌دار در حوزه بهداشت عمومی استان مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها