افشای نقشه بن سلمان برای ترور مخالفان و فعالان سعودی

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد که ولیعهد سعودی تلاش می‌کند تا ده‌ها مخالف و منتقد سعودی را به روش‌های مختلفی ترور کند.

افشای نقشه بن سلمان برای ترور مخالفان و فعالان سعودی

روزنامه انگلیسی « دیلی استار» در گزارشی نوشت که « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای ترور ده‌ها مخالف و منتقد سعودی که در تبعید به سر می‌برند، برنامه‌ریزی می‌کند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش تاکید کرد که محمد بن سلمان از خلال «فرقه النمر» یا « جوخه ببر» که تحت رهبری وی فعالیت می‌کنند، تلاش می‌کند تا دهها مخالف و منتقد سعودی را در کانادا، نروژ و آلمان ترور کند.

فرقه‌النمر یا جوخه ببر یک گروه شناخته شده برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا است. این گروه در طول بیش از دو سال گذشته تشکیل شده و متشکل از 50 نفر از پرسنل سطوح عالی اطلاعاتی و نظامی در عربستان سعودی است. این گروه از بخش‌های مختلف سرویس‌های امنیتی سعودی عضو می‌گیرد. اعضای این گروه بی‌رحمانه مخالفان ولیعهد جوان عربستان به سکوت وادار می‌کنند. گروه جوخه ببر ماموریت ترور مخالفان سعودی را چه در داخل عربستان و چه در خاک کشورهای دیگر به صورت مخفیانه انجام می‌دهد به گونه‌ای که رسانه‌ها، جامعه بین‌الملل و سیاستمداران اطلاعی از آن نداشته باشند. آنها برای ترور از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در برخی اوقات آنها فرد مورد نظر را شکنجه داده، می‌کشند و سپس اعضای آن را جدا می‌کنند همان گونه که این اقدام را درباره جمال خاشقجی روزنامه‌نگار واشنگتن پست در دوم اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام دادند. در برخی اوقات آنها برنامه ترور خود را به گونه‌ای می‌چینند که طبیعی جلوه کند همان تصادف خودرو یا آتش‌سوزی خانه.

عمر بن عبد العزیز

این روزنامه به ماجرای «عمر عبدالعزیز»، مخالف و فعال برجسته سعودی که در مونترال در تبعید به سر می‌برد، پرداخت. این فعال و وبلاگ نویس سعودی که حدود نیم میلیون حامی در توئیتر دارد، بطور علنی از مبارزه‌اش علیه تبلیغات دولت سعودی و استفاده آن‌ها از غول‌های اینترنتی در توئیتر می‌گوید.

یکی از افراد به عبدالعزیز، که مخفیانه مکالمات آنها را ضبط کرد، گفت که دو راه وجود دارد: یا بازگشت به عربستان یا رفتن به زندان.

عبدالعزیز هرگز برای تمدید گذرنامه خود نیز به سفارت نرفت؛ چرا که وی به اهداف رژیم سعودی برای کشتن و یا ربودن وی پی برده بود.

در نتیجه عبدالعزیز همچنان برای جلوگیری از فعالیت‌های سیاسی و ترس از زندگی خود با فشار مأموران سعودی مواجه است.

پیش از این او مجبور شد خود را از سرکوب‌گری مقامات سعودی مخفی و برای جلوگیری از ربوده شدنش یا کشته‌شدنش به مدت چهار ماه از هتلی به هتل دیگر نقل مکان کند.

عمر بن عبدالعزیز در دادخواستی اعلام کرد که تلفن او در ژوئن 2018هک شده است. محققان آزمایشگاه سیتیزن دانشگاه تورنتو که استفاده از نرم افزار جاسوسی را رهگیری می‌کنند، به عبدالعزیز گفتند تلفن او توسط شبکه‌ای که با عربستان سعودی همکاری دارد، هک شده است. در زمانی که گوشی عبدالعزیز هک شده بود، او بطور مرتب با جمال خاشقجی در تماس بود که بعدا در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

عبدالعزیز هرگز برای تمدید گذرنامه خود نیز به سفارت نرفت؛ چرا که وی به اهداف رژیم سعودی برای کشتن و یا ربودن وی پی برده بود

پس از هک شدن گوشی عبدالعزیز، چندین عضو خانواده او و دوستانش در عربستان بازداشت شدند.

پیش از این نیز عمر عبدالعزیز گفت مقامات کانادا به من اطلاع دادند ممکن است یک تهدید بالقوه باشم و محمد بن سلمان و گروه او یا تیمش می‌خواهند به من صدمه بزنند.

عبدالعزیز گفت: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که برخی از ظالمان مانند محمد بن سلمان نمی‌خواهند کسی از آنها انتقاد کند بنابراین اگر ساکت نمانیم ، اگر کار یا پروژه‌های خود را تعطیل نکنیم ، این بدان معناست که جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهیم.

سعد الجبری

الجبری از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال 2017 و به کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد.

اخیرا نیز روزنامه کانادایی تورنتو استار اعلام کرد که سعد الجبری پرونده شکایت جدیدی را در دادگاهی در واشنگتن از مقامات کشورش و در رأس آنها محمد بن سلمان باز کرده است . طبق این گزارش، الجبری علیه بن سلمان به اتهام تلاش برای کشاندن دخترش «حصه» به کنسولگری عربستان در استانبول و دچار کردن وی به سرنوشت جمال خاشقجی، شکایت کرده است. طبق گفته الجبری، عوامل بن سلمان تلاش کردند دخترش را در سپتامبر 2018 و زمانی که در استانبول زندگی می‌کرد، فریب دهند و او را به کنسولگری عربستان بکشانند.

مخالفان برجسته دیگر سعودی

مخالفان برجسته، فعالان سعودی مقیم در مونترال تا اسلو، نروژ، تادوسلدورف، آلمان همچنان در مورد جنایت‌های آل سعود می‌گویند درحالی‌که جان و خانواده آن‌ها در معرض خطر قرار دارد و تاکید دارند که از انتقاد صریح رژیم سعودی چشم‌پوشی نخواهند کرد.

إیاد البغدادی

ماموریت خطرناک دیگری که محمد بن سلمان به جوخه وحشت خود داده از پا درآوردن « ایادالبغدادی» فعال حقوق بشری و منتقد آل سعود است.

رویترز در ماه مه 2019 گزارش داد که سرویس‌های امنیتی نروژ ماه گذشته وی را به مکانی امن منتقل کرده‌اند.

ایاد البغدادی اعلام کرد که نگران سلامتی خودش است.

روزنامه «داگبلادیت»، یکی از روزنامه‌های معتبر نروژ فاش کرد: مقامات سعودی در تابستان 2018 میلادی در اقدامی برای هدف گرفتن یکی از منتقدان ولیعهد سعودی که در نروژ زندگی می‌کند، تلاش کرد تا یک تیم امنیتی 10 نفره با مصونیت دیپلماتیکی در نروژ مستقر کند با این ادعا که آنها عناصر امنیتی سفارت هستند و باید مصونیت دیپلماتیک داشته باشند.

البغدادی در مصاحبه با این روزنامه افزود: من برای امنیت خودم نگران هستم و احتمالاً از آنجایی که یکی از دوستان نزدیک خاشقجی بودم مأموران بن سلمان تلاش کرده‌اند تا مرا هدف گیرند. مطمئنم آنها افرادی داشتند که خاشقجی را تحت نظر گرفته بودند و من اکثر اوقات با او بودم. اگر آنها تیمی فرستادند، احتمالاً به این منظور بوده که متوجه شوند بین من و خاشقجی چه می‌گذرد.

بر اساس گزارش رسانه نروژی؛ عربستان این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد که ایاد البغدادی یک شهروند سعودی نیست و برای پادشاهی عربستان فردی ناشناخته است و اینکه ادعاهای کذبی با هدف خدشه وارد کردن به وجه عربستان مطرح کرده است.

«مارتین برنسن »، سخنگوی سرویس امنیتی پلیس نروژ ، در نامه‌ای الکترونیکی اعلام کرد که نمی‌تواند در مورد مسائل عملیاتی بحث کند؛ اما او به طور کلی در خطر بودن جان منتقدان خارجی مقیم این کشور را تأیید کرد.

شاهزاده خالد بن فرحان

خالد بن فرحان آل سعود، یکی از شاهزاده‌های سعودی که در شهر «دوسلدورف» آلمان سکونت دارد نگرانی‌های خود درباره احتمال ترور شدن از سوی حکومت عربستان را اعلام کرد.

در ژوئن 2018 ، سفارت عربستان در قاهره ، جایی که مادرشاهزاده خالد بن فرحان در آن زندگی می‌کند ، با او تماس گرفت تا بگوید عربستان حاضر است تا 5.5 میلیون دلار به او بدهد تا روابطش را با آل سعود اصلاح کند.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها