واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه ۵G

معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه شبکه ۵G در ایران خبر داد.

واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه ۵G

نسترن محسنی در پنل واگذاری باندهای فرکانسی ۵G در نخستین روز ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء با اشاره به واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه شبکه ۵G در ایران از طریق مزایده، گفت: چون بار اصلی ارتباطات اینترنتی ایران روی شبکه‌های موبایل است و واگذاری فرکانس ملاحظات خاصی می‌طلبد و اگر این واگذاری با مباحث فناوری‌های نو مانند ۵G همراه شود، دقت‌ها و ملاحظات مضاعف خواهد بود.

او افزود: رگولاتوری چند ماهی است که کار تخصصی و کارشناسی روی واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه ۵G را آغاز کرده و ترکیبی از باندهای مختلف است اما باند طلایی به باند ۳۵۰۰ مگاهرتز اختصاص داده شده است.

معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: از آنجاییکه دسترس‌پذیری به تجهیزات در باندهای ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مگاهرتز محدود است و باتوجه به شرایط تحریم محدودیت‌ها مضاعف می‌شود و بهره‌مندی از باند را به تاخیر می‌اندازد، تمرکز سازمان در واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز روی ۲۰۰ مگ انتهایی است.

محسنی با تاکید بر اینکه رگولاتوری در واگذاری باند فرکانسی باید نقطه بهینه را پیدا کند، گفت: امروز وقتی از ۵G صحبت می‌کنیم، به چهار سال زمان تجاری نیاز داریم و تمام مطالعات و مباحث فنی روی موضوع همگرایی تاکید دارند.

وی افزود: برگزاری مزایده، شفاف‌سازی را به دنبال دارد و تمام باندهای فرکانسی واگذار شده در سال ۲۰۲۰ از مسیر مزایده اتفاق افتاده است و ITU نیز همین روش را توصیه کرده است. یافتن ارزش واقعی طیف فرکانسی که نهایتا به یکی از ابزارهای استفاده بهینه از طیف منتج می‌شود، موضوعی است که رگولاتوری توامان با نگاه توانمندسازی و تشویق‌گری به آن توجه دارد.

رگولاتوری واسطه‌گری در فرکانس را ترویج نکند

همچنین مرتضی طاهری‌بخش -معاون فنی شرکت ارتباطات سیار ایران- در نشست واگذاری باند فرکانسی ۵G، با انتقاد از رویکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واگذاری باندهای فرکانسی توسعه ۵G گفت: رگولاتوری واسطه‌گری در فرکانس را ترویج نکند. چرا همراه اول به عنوان یک اپراتور بخاطر توزیع نادرست فرکانس باید سراغ یک اپراتور دیگر برود.

وی ادامه داد: در دوران اخیر، رگولاتوری قصد دارد یکی از تصمیمات بسیار حیاتی و تاثیرگذار را برای اپراتورها بگیرد که حتی با وجود پنج درصد خطا در تصمیم‌گیری رگولاتوری، سمت اپراتور درصد خطای بزرگی خواهد شد. به عنوان نماینده همراه اول از رگولاتوری می‌خواهم حتما از مشاوران قوی استفاده کند.

معاون فنی شرکت ارتباطات سیار ایران اظهار کرد: اکنون فضای باندهای فرکانسی ۳۴۰۰ تا ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ بسیار پیچیده است و عوامل فنی زیادی تاثیرگذار هستند. همه اپراتورها امروز در پشت خط مسابقه به صورت یکسان ایستاده‌اند و اگر رگولاتوری تصمیم درستی برای واگذاری باند نگیرد، ممکن است اپراتورها مجبور به جمع کردن کسب‌وکار خود در فناوری ۵G شوند.

شبکه ۵G تجاری همراه اول راه‌اندازی می‌شود

طاهری‌بخش‌ با بیان اینکه طی چند روز آینده شبکه تجاری و واقعی ۵G همراه اول راه‌اندازی خواهد شد، گفت: با برنامه تدوین‌شده در همراه اول نسبت به راه‌اندازی شبکه ۵G اقدام خواهیم کرد. در قدم اول هات‌اسپات، سپس مشتریان سازمانی و صنعتی و در نهایت طبق سندی که با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهایی شده، پوشش وسیع ۵G به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه وندورها تولید تجهیزاتی برای باندهای فرکانسی ۳۳۰۰ تا ۳۸۰۰ را ندارد، گفت: ما در همراه اول از وندورهای نوکیا، هواوی و اریکسون صحبت می‌کنیم که تجهیزاتی برای این باند فرکانسی ندارند. ضمن اینکه پهنای باند کمتر از ۸۰ مگ هیچ کارآیی ندارد.

معاون فنی شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان اینکه باندهای فرکانسی ۳۴۰۰ تا ۳۴۶۰ مگاهرتز در اختیار مبین، از ۳۴۶۰ تا ۳۵۰۰ مگاهرتز در اختیار رگولاتوری، از ۳۵۰۰ تا ۳۵۴۰ مگاهرتز در اختیار فرابرد و های‌وب و از ۳۵۴۰ تا ۳۶۰۰ مگاهرتز در اختیار ایرانسل قرار دارد، گفت: اگر همین امروز واگذاری انجام شود، عدالت رقابتی بهم می‌خورد. از همین رو با این رویکرد، با برگزاری مزایده باند فرکانسی ۵G موافق نیستم. اول باید نقشه انتهایی فرکانس مشخص شود و رگولاتوری سه سال مهلت بدهد تا کاربردهای ۵G راه بیفتند.

طاهری‌بخش همچنین از مصرف روزانه ۱۳.۵ پتابایت دیتا و برقراری روزانه نیم میلیارد دقیقه مکالمه در شبکه همراه اول خبر داد.

کاهش درآمد اپراتورها به۲۰ هزار تومان به ازای هر مشترک

همچنین یاسر رضاخواه -مدیرعامل رایتل- نیز در این پنل، با بیان اینکه درحال حاضر با افزایش قیمت ارز در کشور، قیمت موثر هر گیگ دیتا به دو هزار تومان و متوسط درآمد اپراتورها از هر مشترک به ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است، گفت: در اروپا باند تلویزیون آنالوگ را برای توسعه ۵G خالی کردند اما در ایران این باند دست صدا و سیما است و جرات نمی‌کنیم حرفی بزنیم. در صورتی که اگر فرکانس به صورت غلط تقسیم شود، هزینه اپراتورها سر به فلک می‌کشد و با قیمت ارز اقتصادی نیست.

وی با اشاره به روند واگذاری مزایده باندهای فرکانسی ۵G گفت: تنها برنده برگزاری این مزایده وندورها هستند و چنین اشتباه مشابهی را هم رگولاتوری در زمینه صدور پروانه اپراتورهای وایمکس داشت و بعدها آن را جبران کرد اما از دعوای حیدری و نعمتی ما وندورها برنده می شوند. کشور باید به سمت توسعه شبکه ۵G حرکت کند و در نهایت اگر از مسیر غلط هم شروع کنیم باز بهتر از این است که شروع نکنیم.

مدیرعامل رایتل اظهار کرد: اقتضای شرایط کشور به صورتی بوده که نتوانستیم تصمیم درستی بگیریم. در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ روی همین فرکانس راجع به وایمکس صحبت می‌کردیم و در آن زمان با دلار هزار تومانی چند هزار دلار روی وایمکس سرمایه‌گذاری کردیم درحالی که وایمکس تکنولوژی آینده‌داری نبود اما رگولاتوری می‌خواست توسعه یابد.

رضاخواه ادامه داد: الان نمی‌دانیم این فناوری کجاست و مملکت چقدر از آن استفاده می کند. حتما کسانی از توسعه وایمکس منتفع شدند اما کشور منتفع نشد. برگزاری مزایده واگذاری باند فرکانسی ۵G کار درستی است اما نصفش اشتباه است اما باز هم نیمی از تصمیم درست را گرفتن بهتر از کلا تصمیم اشتباه گرفتن است.

وی گفت: اگر دولت به هر طریقی خسارت بازیگران قبلی دارنده پروانه را بدهد، باز هم به نفع کشور است تا روی رنج دیگری از فرکانس برویم که قیمت آن بالا است و تجهیزات گران بخریم بعد دوباره وارد باندهای مرسوم شویم. فرکانس‌ها دارایی‌های کشورها هستند، این درحالیست که در کشور دوست داریم منابع منحصر به فرد را از بین ببریم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها