جانشین استاندار فارس:

فارس در محاصره ۴ استان قرمز و نارنجی/ تأکیدجانشین استاندار بر برگزاری مجازی مراسم ماه‌های رجب، شعبان و رمضان

کرونا در ایران رسماً یک ساله شد و خطر همه‌گیری شدیدتر ویروس جهش یافته آن ،در این روزهای پایانی سال وحشتی دوباره به جان مردم انداخت. برخی استان‌های کشور از جمله استان‌های همجوار فارس، وارد وضعیت قرمز و نارنجی شدند.

فارس در محاصره ۴ استان قرمز و نارنجی/ تأکیدجانشین استاندار بر برگزاری مجازی مراسم ماه‌های رجب، شعبان و رمضان

بروز موج جدید کرونا که مسئولان وزارت بهداشت آن را خطرناک‌تر و سخت‌تر از سه پیک قبل پیش‌بینی می‌کنند، بسیار جدی و البته نگران‌کننده است.

گرچه هنوز گزارش‌ زیادی مبنی بر شیوع ویروس از نوع انگلیسی کرونا که بنا به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، درصد ابتلا و جان‌باختن را نسبت به نوع پیشین کرونا، ۷۰ درصد افزون می‌کند، در کشور اعلام نشده ، اما در روزهای گذشته وزیر بهداشت با اعلام اینکه ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده، بیان کرد: باید فکر کنیم زیر پوست هر شهر، روستا و خانواده‌ای می‌توان این ویروس را پیدا کرد.

فارس در محاصره 4 استان قرمز و نارنجی

آن طور که قاسم پور: جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا می‌گوید: امروز درصد مثبت شدن تست کرونا در استان به 16 درصد رسیده است.

عبدالرضا قاسم پورمی افزاید: درصد بهبودی مبتلایان کووید 19 نیز به 97 درصد رسیده است.

قاسم‌پور در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به احتمال بروز پیک چهارم کرونا در آستانه نوروز می‌افزاید: این نگرانی از آن سو که تمامی استان‌های همجوار فارس (خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد) در وضعیت قرمز یا نارنجی کرونا قرار دارد، بیشتر شده است، به ویژه آنکه آمد و شد از این استان‌ها به فارس نیز امری اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته قاسم‌پور با توجه به اینکه فارس عملاً در محاصره این ۴ استان قرمز و نارنجی قرار دارد، عملا خطر بروز پیک چهارم کرونا در استان جدی‌‌تر و بسیار نگران‌کننده است.

تزریق 250 دوز از 400 دوز نخست واکسن کرونا به کادر درمان

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به فاز نخست واکسیناسیون کادر درمان در بخش‌های مراقبت ویژه، 400 دوز واکسن به فارس تعلق گرفت، می‌گوید: تاکنون حدود 250 نفر از این افراد واجد شرایط واکسن خود را دریافت کرده‌اند و واکسن به دیگر افراد نیز در روزهای پیش رو تزریق خواهد شد.

عبدالرضا قاسم‌پور سپس با بیان اینکه میزان دوز واکسن پیش‌بینی‌شده برای استان فارس حدود 5 درصد از مجموع واکسن‌های کشور است و دوزهای اختصاص‌یافته به فارس، مربوط به تمامی شهرستان‌های استان است، می‌افزاید: بر اساس اولویت‌های مشخص‌شده از سوی وزارت بهداشت، کادر درمان در معرض خطر، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در نوبت نخست دریافت واکسن قرار دارند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان می کند: تأکیدمان بر آن است که مراسم‌های مربوط به ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، در هر وضعیت و رنگ‌بندی که قرار داشته باشیم، به صورت مجازی برگزار شود.

قاسم‌پور با بیان اینکه برگزاری مراسم ختم، عروسی و... نیز باید کنترل شود، می‌افزاید: متاسفانه گاه از برخی شهرستان‌ها گزارش‌هایی مبنی بر برگزاری مراسم ختم و عروسی منتشر می‌شود که این مسئله، خطرناک و نگران‌کننده است.

به گفته معاون استاندار فارس، در صورت عدم رعایت جدی دستورالعمل‌های مراقبتی، احتمال بروز پیک چهارم کرونا که خطری جدی برای سلامت مردم خواهد بود، بسیار خواهد بود و در آن صورت، تعداد جان‌باختگان به تعداد نگران‌کننده‌ای خواهد رسید.

سفر روزانه 400 مسافر خارجی به فرودگاه‌های فارس

قاسم‌پور سپس با بیان اینکه هنوز موردی از بروز کرونای انگلیسی در فارس گزارش نشده است، می‌افزاید: بر اساس آمار، روزانه حدود 400 مسافر از کشورهای قطر، امارات، کویت، عمان و ترکیه به فرودگاه‌های شیراز و لارستان وارد می‌شوند که تست کرونای منفی و وضعیت این افراد در مبادی ورودی فرودگاه‌ها به دقت کنترل می‌شود.

عبدالرضا قاسم‌پور سپس با اشاره به تداوم طرح ممنوعیت سفر از شهرهای قرمز و نارنجی به شیراز یادآور می‌شود: بر اساس طرح جامع، پلاک‌های شهرهای قرمز و نارنجی اجازه ورود به شهر شیراز را ندارند و هر خودرویی که از این استان‌ها به شیراز وارد شود، بین 500 هزار تا یک میلیون تومان جریمه نقدی خواهد شد.

24 شهرستان در وضعیت زرد 12 شهرستان در وضعیت آبی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه هنوز هیچ موردی از ویروس کرونا جهش یافته انگلیسی در استان فارس کشف نشده است می گوید:برای شناسایی ویروس جهش یافته انگلیسی برنامه ای را در نظر گرفته ایم که طبق آن ژن های افرادی که تست کرونا آنها مثبت است را بررسی و ارزیابی می کنیم.

عبدالرسول همتی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ فرد مشکوک به ویروس انگلیسی حتی با علائم بالینی در استان مشاهده نشده است، می افزاید: با توجه به شواهد قطعا ابتلا افراد به ویروس کرونا در استان فارس امری دور از ذهن نیست چرا که یک فرد می تواند با سفر به شهرستان هایی که در آنها مورد انگلیسی وجود دارد پس از ابتلا وارد استان شود و عده ای از افراد را به صورت ناخواسته مبتلا کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی جهت آمادگی مردم از شیوع ویروس جهش یافته کرونا اطلاع رسانی کرده است می افزاید: برای جلوگیری از ویروس جهش یافته و انگلیسی کرونا در استان مردم فقط باید حواسشان را جمع کنند تا به این ویروس مبتلا نشوند.

همتی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بیمارستان‌های استان آمادگی لازم را برای درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا و جهش یافته انگلیسی دارند ،می گوید: امیدواریم که هیچ فردی در استان به این ویروس جهش یافته مبتلا نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه تعداد شهرستان های زرد استان نسبت به هفته و ماه گذشته رو به افزایش است می گوید: طبق آخرین آمار اعلامی توسط وزارت بهداشت حدود 12 شهرستان در وضعیت آبی و 24 شهرستان استان در وضعیت زرد قرار دارند این در حالی است که حدود دو هفته گذشته تنها 4 شهرستان استان فارس در وضعیت زرد قرار داشتند.

افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در مراکز درمانی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه به‌رغم صحبت ها و هشدارهای زیاد مسئولان متاسفانه مردم توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند، ادامه می دهد: هرچند که آمار مراجعات سرپایی کرونا در روزهای گذشته در مراکز درمانی افزایش یافته است اما بالا نبودن آمار بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی در روزهای گذشته باعث شده تا مردم خیلی به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه نکنند.

همتی در ادامه با اشاره به اینکه در صورتی که آمارهای مرگ ناشی از کرونا افزایش یابد مردم از ابتلا به کرونا احساس وحشت می کنند می افزاید: مبتلایان به کرونا در ماه های گذشته برای پیدا کردن یک تخت خالی در بیمارستان ها به هزاران نفر متوسل می شدند اما در حال حاضر خیال افراد با دیدن تخت های خالی در بیمارستان کمی آسوده شده است که این یک امر اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که مردم به صورت ملموس تعداد مبتلایان و مرگ و میر را لمس کنند بعدا اقدام به رعایت پروتکل های بهداشتی می کنند ادامه می دهد: در حال حاضر قرنطینه کامل شهرها برای مردم و جامعه قابل قبول نیست و در صورتی که وضعیت انتشار ویروس کرونا حاد شود بعدا تصمیمات لازم را برای کنترل و قرنطینه شهرها اتخاذ خواهیم کرد.

احتمال بازگشت قرنطینه در اسفند ماه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه طبق شواهد موجود و افزایش آمارهای مبتلایان پیش بینی می کنم که در اسفند ماه باید قرنطینه‌ها بازگردد می افزاید: قطعا اگر شرایط جهش ویروس افزایش یافت باید بی تردید در نوروز شهر را همانند سال گذشته تعطیل کنیم و از ورود مسافران به استان فارس و شهر شیراز جلوگیری کنیم.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها