هنیه از ترکیه هم برای مشارکت در نظارت بر انتخابات فلسطین دعوت کرد

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از ترکیه خواست تا در روند نظارت بر انتخابات فلسطین مشارکت داشته باشد.

هنیه از ترکیه هم برای مشارکت در نظارت بر انتخابات فلسطین دعوت کرد

جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیامی ارسال کرد.

هنیه در پیام خود خطاب به اردوغان خاطرنشان کرد: ما از ترکیه می‌خواهیم تا بر روند نظارت بر انتخابات مشارکت داشته باشد و با جامعه جهانی برای احترام به نتایج انتخابات همکاری کند.

وی از مواضع ترکیه در حمایت از ملت فلسطین در زمینه‌های مختلف تشکر و قدردانی کرد.

در بیانیه جنبش حماس همچنین آمده است، رئیس دفتر سیاسی این جنبش، رئیس جمهوری ترکیه را در جریان جزئیات نتایج گفت‌وگوهای گروه‌های فلسطینی در قاهره قرار داد.

اسماعیل هنیه بر پایبندی جنبش حماس به تلاش و عمل به مسئولیت‌های ملی خود برای فراهم کردن فضای آزادانه و لازم برای برگزاری انتخابات که بیانگر وجهه متمدنانه ملت فلسطین باشد، تاکید کرد.

هنیه در پیام خود به اردوغان تاکید کرد، جنبش حماس تصمیم دارد در مسیر پیشبرد روند آشتی از طریق برگزاری انتخابات سراسری در سه مرحله آن یعنی انتخابات شورای قانون گذاری، ریاست تشکیلات خودگردان و شورای ملی فلسطین قدم بردارد.

وی در ادامه افزود، نقش مورد انتظار ترکیه در این انتخابات، تضمین برگزاری آن در زمان‌های مقرر خود بر اساس دستور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و تضمین شفافیت و آزادانه بودن انتخابات در کرانه باختری و نوار غزه است.

وی همچنین تاکید کرد، ترکیه باید از طریق روابط سیاسی خود، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد تا این رژیم در فرآیند برگزاری انتخابات مانع‌تراشی نکند یا در روند انتخابات به ویژه در شهر قدس اشغالی دخالت نکند.

قرار است انتخابات فلسطین در سه مرحله برگزار شود. در مرحله اول انتخابات شورای قانونگذاری ۲۲ مه برگزار می‌شود، در مرحله دوم انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین ۳۱ ژوئیه برگزار می‌شود و در مرحله سوم انتخابات شورای ملی ۳۱ اوت برگزار می‌شود.

سخنگوی کمیته انتخابات فلسطین هم اعلام کرده ۴۰ تا ۵۰ هزار ناظر محلی و بین‌المللی برای انتخابات تعیین می‌شوند. همچنین ۵۰۰۰ خبرنگار محلی و بین‌المللی انتخابات را پوشش خواهند داد.

آخرین انتخابات پارلمان فلسطین اوایل سال ۲۰۰۶ برگزار شد که به پیروزی حماس در اکثر کرسی‌ها ختم شد و یک سال قبل از آن نیز انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان برگزار شده بود که در آن محمود عباس پیروز شده بود.

از سال ۲۰۰۷ دو جنبش حماس و فتح دچار اختلاف شدند اما میانجیگری‌ها و توافق‌های مختلف، به توافق دو جنبش درباره چگونگی و زمان برگزاری انتخابات منجر شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها