آنفلوانزا فوق‌حاد پرندگان در قم دردسرساز شد/‌پرنده‌فروشی‌های سطح ‌شهر جمع می‌شود

به‌منظور رعایت بهداشت و سلامت شهروندان قمی طرح جمع‌آوری پرنده فروشان سیار و برخورد قانونی با واحدهای پرنده فروش ثابت در سطح شهر قم اجرا می‌شود.

آنفلوانزا فوق‌حاد پرندگان در قم دردسرساز شد/‌پرنده‌فروشی‌های سطح ‌شهر جمع می‌شود

فصل زمستان امسال اگرچه تاکنون برفی نداشته و بارانی ناچیزی نیز برای شهر قم به همراه داشته است، ولی مهمان ناخوانده آنفولانزای پرندگان چند روزی است که حسابی از خجالت خواب زمستانی قمی‌ها در آمده است.

شیوع آنفولانزای حاد پرندگان همانند برخی از سال های گذشته چند روزی است که سوژه رسانه‌ای و جمع‌های مردمی در شهر قم شده است و اظهارنظرهای کارشناسی نشده و بعضاً همراه با بعض، سبب شده که مقداری بر نگرانی مردم از همزمانی کرونا و آنفولانزای و خطرات آن بیفزاید.

دراین‌بین علیرغم اعلام رسمی معدوم‌سازی 671 پرنده در باغ پرندگان قم، مدیرکل دامپزشکی استان در جلسه ستاد مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان از معدوم‌سازی بیش از یک‌میلیون قطعه مرغ در قم خبر داد و اظهار داشت: مردم باید از خرید مرغ از مراکز غیرمجاز و دوره‌گردها خودداری کنند.

محمدمهدی رفیعی با اشاره به جدی بودن خطر ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان، از لزوم عدم خرید ماکیان و طیور از دست‌فروشان تأکید کرد و افزود: بیش از 10 میلیون قطعه مرغ در مرغداری‌های قم وجود دارد که مقرر شد تا مرغداری‌هایی که بالای 90 هفته هستند و دوره ایمنی آن‌ها تمام‌شده است، نسبت به حذف بیش از یک‌میلیون قطعه مرغ آن‌ها اقدام کنند.

اجرای طرح نظارت و جمع‌آوری پرنده فروشی‌ها در شهر قم

یکی دیگر از مصوبات این جلسه ورود شهرداری به جمع‌آوری و برخورد با پرنده فروشی‌های غیرمجاز بود که در این زمینه مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اجرای طرح‌های مشترک استانی در راستای حفظ محیط‌زیست شهری اظهار داشت: به‌منظور رعایت بهداشت و سلامت شهروندان عزیز و مطابق مصوبات ستاد مقابله با شیوع بیماری‌های مشترک پرندگان و انسان ازجمله آنفولانزای فوق حاد، طرح جمع‌آوری پرنده فروشان سیار و برخورد قانونی با واحدهای پرنده فروش ثابت در سطح شهر با همکاری دستگاه‌های قضایی، انتظامی، دامپزشکی و دیگر نهاد در چندین مرحله به اجرا گذاشته شد .

احمدرضا شفیعی با بیان اینکه این طرح در کلیه معابر اصلی به‌ویژه هسته مرکزی شهر اجرا می‌شود، ابراز کرد: هدف از این طرح شناسایی و برخورد قانونی با متخلفین مباحث زیست‌محیطی و سد معبری پرنده فروشان مطابق ضوابط و قوانین بوده که نسبت به تحویل موارد جمع‌آوری‌شده به دامپزشکی اقدام می‌شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، کلیه اکیپ‌های نظارتی این اداره کل در سطح شهر و بازار روزها از هرگونه فعالیت غیرمجاز واحدهای ثابت و سیار جلوگیری به عمل می‌آورند.

وی با تأکید بر همکاری دستگاه‌های مختلف در اجرای این طرح یادآور شد: این طرح با همکاری کارگروه استانی شامل شهرداری، فرمانداری، دادگستری، مرکز بهداشت، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و دامپزشکی با هدف کنترل، نظارت و برخورد با آنفولانزای فوق حاد پرندگان اجرا می‌شود.

شفیعی با اشاره به اهمیت رعایت نکات بهداشتی توسط مردم و همشهریان تصریح کرد: شهروندان گرامی می‌توانند به‌منظور مشارکت در این طرح سلامت‌محور، موارد تخلف را با سامانه 137 شهری مطرح و موضوع را پیگیری کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها