ثروتمندترین و پرفروش‌ترین شرکت‌های ایرانی اعلام شدند

به گفته مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سازمان مدیریت صنعتی، از بین ۵۰۰ شرکت برتر، بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین درآمد و دارایی را به خود اختصاص دادند و بیشترین صادرات نیز مربوط به گروه پتروشیمی است.

ثروتمندترین و پرفروش‌ترین شرکت‌های ایرانی اعلام شدند

مجید درویش در بیست و سومین همایش شرکت‌های برتر ایران که بررسی عملکرد سال ۱۳۹۸ شرکت‌ها را اعلام می‌کند، با اشاره به ارزیابی و رتبه‌بندی سالانه ۵۰۰ شرکت کشور بر اساس شاخص ۳۳ شاخص که مهم‌ترین آن میزان فروش است، اظهار کرد: رتبه بندی شرکت‌ها در ایران از رتبه بندی معروف فورچون ۵۰۰ که در دنیا مورد استفاده است ایده گرفته است. بر اساس نتایج آخرین دوره فوتبال جهانی چین مقام اول را از آمریکا گرفته و ۱۲۴ شرکت از ۵۰۰ شرکت به این کشور اختصاص دارد آمریکا با ۱۲۲ شرکت در مقام دوم قرار دارد. ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز مقام‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. البته در زمینه درآمد آمریکا با ۳۱.۴ درصد در مقام اول و چین با ۲۵.۳ درصد در مقام دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس رتبه بندی سال جاری ۸۹ درصد فروش کل شرکت‌ها به ۱۰۰ شرکت اول تعلق دارد که نشان دهنده بزرگی و تمرکز آن‌ها است، تصریح کرد:‌ از بین ۵۰۰ بنگاه، قویترین گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری هستند که ۱۹.۱ درآمد را به خود اختصاص داده‌اند . گروه‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز با ۱۵.۴ و ۱۲.۵ درآمد کل در رتبه دوم و سوم قرار دارند. از نظر شاخص درآمد فلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی در مقام های بعدی قرار دارند و سایر گروه‌ها نیز در مجموع ۳۰ درصد از درآمد کل شرکت را به خود اختصاص دادند. کمترین سهم فروش در گروه لوازم خانگی و الکترونیکی است.

به گفته این مقام مسئول از نظر شاخص صادرات گروه پتروشیمی ۴۳ درصد، فلزات اساسی ۲۲ درصد و فرآورده‌های نفتی ۱۷ درصد از سهم صادرات کل ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص دادند و در بخش اشتغال نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و وسایط نقلیه و قطعات خودرو به ترتیب و ۲۰، ۱۴ و ۱۳ درصد از سهم کل اشتغال ۵۰۰ شرکت در در سه جایگاه نخست قرار دارند.

وی افزود: در بخش دارایی‌ها نیز بانک ها ۵۳ درصد، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی ۱۱ درصد و گروه پتروشیمی ۹ درصد از کل دارایی‌های با ۵۰۰ شرکت برند کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از این سه گروه به ترتیب فلزات اساسی و استخراج اکتشاف قرار دارد. در زمینه شاخص بازده فروش یا حاشیه سود نیز گروه‌های سرمایه گذاری‌های مالی با ۲۵ درصد، فلزات اساسی با ۸ درصد و واسطه گری های مالی با ۷ ورصد در سه جایگاه نخست قرار دارند و میانگین فروش ۳۲ گروه صنعتی ۲۳.۸۵ درصد تخمین زده شده است.

درویش همچنین درباره سهم استان های مختلف از این شرکت‌ها گفت که ۵۱ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر کشور در استان تهران قرار دارد.

به گفته مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر در سال ۱۳۹۸ فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۳۵.۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است. در سال ۱۳۹۷ این رشد فروش ۳۶.۹ درصد بوده است. البته اگر رشد اسمی را بدون در نظر گرفتن تورم محاسبه کنیم تا مشخص شود چقدر از این رشد فروش مربوط به افزایش تولید بوده، به رقم واقعی ۸.۱ و منفی ۳.۲ درصد در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به عنوان رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر کشور می‌رسیم. در مورد صد شرکت اول رشد اسمی فروش ۴۵ درصد و رشد واقعی فروش ۷.۳ درصد بوده است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها