مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

۴۰هزار هکتار مرتع در کهگیلویه و بویراحمد برای شناسایی آفت ملخ پایش شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پایش مراتع و مزارع استان از مهر ماه امسال برای شناسایی آفت ملخ آغاز شده و تاکنون ۴۰هزار هکتار از مراتع شهرستان‌های مختلف استان پایش شده است.

۴۰هزار هکتار مرتع در کهگیلویه و بویراحمد برای شناسایی آفت ملخ پایش شد

حسین لایقی مطلق اظهار داشت: با توجه به تجربیات مشاهده ملخ در سال های اخیر، بیشترین میزان پایش در مراتع شهرستان های گچساران و باشت انجام شده است.

وی عنوان کرد:بی بی حکیمه، لیشتر، امامزاده جعفر، سرابننیز و پشتکوه از مهمترین مناطق پایش شده سال زراعی جاری در این شهرستان ها بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با توجه به هشدارهای صادر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر احتمال حمله دسته های ملخ مهاجم به استان های جنوبی کشور کار پایش با جدیت در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در این مدت هنوز موردی از آفت ملخ در مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است اما به دلیل هشدار سازمان حفظ نباتات کشور مبنی بر احتمال هجوم ملخ های صحرایی به مراتع استان همه امکانات برای شناسایی به موقع آفت ملخ بسیج شده است.

وی ابراز داشت: ۲۳۰ هزار هکتار از مراتع استان در گچساران، باشت، بویراحمد، کهگیلویه و سایر شهرستان‌های استان از مهر سال ۱۳۹۸ تا پایان شهریور امسال پایش و ردیابی شده بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سم و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه احتمالی با آفت ملخ در استان تامین شده است.

مقام های کشاورزی هشدار داده اند که استان‌های جنوبی کشور در دو تا سه هفته آینده در معرض حمله گسترده ملخ‌های صحرایی قرار می‌گیرند.

آفت ملخ صحرایی که منشاء آن شرق آفریقاست از سواحل سودان، جیبوتی، اتیوپی و سومالی وارد شبه‌جزیره عربستان می‌شوند و با مناسب شدن شرایط به شمال این کشور رفته و عموما با وزش باد از شمال عربستان وارد ایران می‌شوند.

ملخ‌های مهاجر بهمن ماه سال ۱۳۹۷ از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان‌های جنوب شرق کشور شد.

تخم گذاری ملخ به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود.

ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها