طرح انتقال آب به خراسان جنوبی به کجا رسید؟/ این بار قرعه انتقال آب به نام خلیج فارس افتاد

از مصوبه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی سال‌ها سپری می‌شود که هنوز در دست مطالعات است و باید دید این طرح تا چه زمانی عملیاتی می‌شود یا باز هم آب در هاون وعده‌ها کوبیدن است.

طرح انتقال آب به خراسان جنوبی به کجا رسید؟/ این بار قرعه انتقال آب به نام خلیج فارس افتاد

تب تند خشکسالی سال‌هاست که در خراسان جنوبی فروکش نکرده است و هر سال بر عطش چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها افزوده می‌شود آن طور که سونامی خشکسالی به جان این استان کویری افتاده است، خشکسالی‌های 20 ساله‌ای به هر سو نگاه کنی رد پای آن دیده می‌شود.

خشک شدن قنات‌ها، از بین رفتن درختان، بیکاری کشاورزان و روی آوردن به شغل‌های کاذب و مهاجرت درصد قابل‌توجهی از ساکنین روستاها تنها بخشی از پیامدهای خشک‌سالی مداوم در این استان بوده است.

اگر بخواهیم فقط فهرست‌وار به مسائل و مشکلات حاصل از خشک‌سالی و خسارت‌های آن در این استان اشاره‌کنیم مثنوی هفتاد منی خواهد شد که در نهایت نیز حق مطلب در آن ادا نشده است.

طرح انتقال آب که از مصوبه‌های سفر هیئت دولت قبل به خراسان جنوبی است و سالها از مصوبه آن می‌گذرد و مردم تشنه خراسان جنوبی همچنان منتظر عملیاتی شدن این پروژه هستند اما در همان مرحله طرح باقیمانده و هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

خراسان جنوبی سال‌های زیادی است که خشکسالی را سپری می‌کند و قهر طبیعت هم گویا با این استان آشتی ناپذیر است به طوری که هرچند شاهد بارندگی‌های سیل آسا و رگباری در سال گذشته و ماه اول بهار سال جاری بودیم اما هرچقدر هم آسمان ببارد شکاف‌های عمیق ناشی از خشکسالی که در نقطه نقطه این استان ایجاد شده پر نخواهد شد و به طور حتم مسئولان باید طرح‌های انتقال آب از خارج مرزها را عملیاتی کنند چون چاره‌ای جز این نیست.

اهمیت و ضرورت انتقال آب به خراسان جنوبی از زمانی بیشتر احساس شد که منابع آبی آن روز به روز تحلیل رفت و سال به سال هم با خشک شدن آب منابعی چون چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها نمایان‌تر شد به طوری که گاهی کف شکنی نیز برای بیرون آوردن آب بیشتر از چاه‌ها بی نتیجه مانده است.

در این شرایط انتقال آب از خارج مرزهای استان و در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مطرح شد که انتقال آن از سد دوستی جزو برنامه‌های کوتاه مدت و از دریای عمان و خلیج فارس در برنامه‌های بلند مدت مسئولان و متولیان امر قرار گرفت به طوری که از سال 84 تاکنون این مسئله ذهن مسئولان را برای جبران کم آبی در این استان تشنه به خود درگیر کرده است.

اهمیت اجرای این پروژه از زمانی بیشتر احساس شد که منابع آبی روز به روز تحلیل رفت و سال به سال خشک شدن قنات‌ها، چاه‌ها و منابع آبی زمین خشکیده کویر را تشنه‌تر کرد.

طرح انتقال آب از دریای عمان نیز یکی از طرح‌های است که در لیست برنامه‌های بلند مدت مسئولان برای تامین نیاز آبی استان قرار داشته و حال مسئولان خبر از انتقال آب از خلیج فارس می‌دهند.

هر چند مردم خراسان جنوبی تاکنون وعده‌های زیادی در مورد طرح انتقال آب شنیده که هنوز هیچکدام آن اجرایی نشده است اما امروز خبرهای جدیدی از طرح انتقال آب به استان به گوش می‌رسد.

چندی پیش بود که رئیس جمهور خبر از انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمان را داد و در این مطلب قرار است پیگیری و پیشرفت این موضوع را بررسی کنیم.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: انتقال آب به استان کویری خراسان جنوبی یکی از طرح‌هایی است که هر مسئولی که بر روی کار می‌آید آن را وعده می‌دهد و حال باید دید تا چند سال دیگر این طرح اجرایی می‌شودو

وی افزود: تاکنون مسئولان کشوری وعده‌های آبی زیادی به مردم داده وعده‌هایی که گویی آب در هاون کوبیدن است و مردم در برخی نقاط که خشکسالی بیشتر گریبانگیرشان شده منتظر اقدامات علمی هستند.

یکی دیگر از شهروندان هم از تداوم مشکل خشکسالی، کم آبی و مهاجرت‌ها در برخی نقاط روستایی استان خبر داد و گفت: هنوز روستاهای زیادی در خراسان جنوبی وجود دارند که آبرسانی آنها با تانکر انجام می‌شود و نبود آب و خشکسالی و فرونشست دشت‌ها سبب مهاجرت و حاشیه نشینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور یکی از طرح‌های اساسی است. این طرح محور توسعه شرق کشور محسوب می‌شود و بسیار حائز اهمیت است.

قندهاری بیان کرد: این طرح تنها به منظور جابه‌جایی مقداری آب نیست بلکه توسعه شرق کشور را متحول کرده و کریدوری در شرق ایجاد می‌کند.

وی افزود: رفع فقر آبی و فقر بارشی موجود در استان نیازمند اقدامات زیادی بوده که ضمن تاکید بر سند سازگاری با کم آبی، وابسته به پروژه‌های انتقال هم هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در پروژه انتقال آب از دریای عمان چند ردیف اعتباری مشخص بود اما تکیه اصلی بر بخش خصوصی بود که امتحان خود را پس داده است و هم‌اکنون سرمایه گذار تمایل بیشتری دارد تا از خلیج فارس به کرمان و سپس تا خراسان جنوبی سرمایه گذاری کند.

به گفته وی، در این انتقال طول پروژه کمتر شده و وزارت صمت هم از این طرح استقبال کرده است.

قندهاری با بیان اینکه از همان ابتدا برای جبران مشکلات آبی در شرق کشور انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس مطرح بود و هم‌اکنون گزینه انتقال آب از خلیج فارس و از سمت کرمان به خراسان جنوبی قوی‌تر است افزود: دریای عمان و خلیج فارس برای ما فرقی ندارد و از هرکجا که آب به استان برسد از آن استقبال می‌کنیم چرا که خراسان جنوبی استانی پهناور است و از هر طرف که آب بیاید بخشی از مشکلات رفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با پیگیرها و حمایت‌هایی که وزارت صمت در راستای انتقال آب از خلیج فارس به استان‌ها دارد هرچه زودتر این پروژه به خراسان جنوبی برسد تا مشکلات مردم این خطه کویری را التیام بخشد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • پاتریوت
    0

    بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها