امید کشاورزان گلستان برای رونق دیم‌زارها زنده شد

کاهش محسوس بارش باران و افزایش دما در دی و بهمن موجب نگرانی کشاورزان دیم‌کار گلستانی شد اما پیش‌بینی هواشناسی برای آغاز بارش در هفته جاری امید به داشتن یک فصل زراعی خوب را در زارعان این استان زنده کرد.

امید کشاورزان گلستان برای رونق دیم‌زارها زنده شد

ده ها هزار هکتار اراضی دیم از شهرستان بندرترکمن و گمیشان در غرب تا نوار مرزی گنبد و مراوه تپه در شرق گلستان همه ساله زیر کشت گندم و جوی دیم قرار می‌گیرد و حاصل‌خیزی این زمین ها در کنار آب و هوای مطلوب، به تولید محصولات با کیفیت منجر می گردد.

بارش اندک باران در پاییز و زمستان امسال و افزایش غیرمنتظره دما موجب نگرانی و ترس از خشکسالی در کشاورزان شد و برگزاری مراسمات دینی و آیینی برای باران خواهی از جمله صدقه باران در سیمین شهر و تعدادی از روستاهای آق قلا را افزایش داد.

تماس‌ مکرر با سازمان هواشناسی برای پیگیری زمان بارش و رصد مداوم کانال های پیش بینی هوا در فضای مجازی بیانگر هراس کشاورزان گلستانی از احتمال خشکسالی و تحمل خسارت ناشی از نبود بارش در فصل زراعی جاری است.

کشاورزان گلستان فصل زراعی جاری را با دشواری در تهیه بذر و کود آغاز کردند و به دلیل بارش های اندک، چشم امید به رحمت الهی دوخته اند که به گفته کارشناسان هواشناسی این آرزو در حال تحقق است.

مدیرکل هواشناسی گلستان با اینکه بارش دی و بهمن امسال از میزان متوسط کوتاه مدت کمتر بود اظهار امیدواری کرد که اواخر این هفته باران زیادی در استان از جمله مزارع گندم و جو مناطق شمالی ببارد.

نوربخش داداشی اظهار داشت: بر اساس نقشه‌ پیش‌یابی، سامانه پرفشار از روز چهارشنبه مناطق شمالی گلستان را تحت تاثیر قرار می دهد و بخشی از نگرانی کشاورزان را برطرف خواهد کرد.

وی یادآور شد: در اسفندماه، گلستان باران شدیدی را تجربه نخواهد کرد و بارش ۱۵ میلی متر حداکثر میزان پیش‌بینی هواشناسی برای استان در آخرین مال سال است.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت که بارش برف استان در اسفند محسوس نیست و به همین دلیل ذخیره برف در یخچال های طبیعی یا کوهستانی استان اتفاق نمی افتد و تغذیه آب‌خوان‌های استان نیز کمتر از حد انتظار است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها