وزیر بهداشت:

یکی از سخت‌ترین ایام مدیریتی کرونا شروع شد/ ویروس انگلیسی در کشور پخش شده است

وزیر بهداشت گفت: انگلیسی ها در مورد موتاسیون جدید کرونا مخفی کاری کردند؛ با فوت یک زن ۷۱ ساله در تهران که هیچ سفری هم نداشت، اثبات شد که ویروس انگلیسی کاملا در کشور پخش شده است.

یکی از سخت‌ترین ایام مدیریتی کرونا شروع شد/ ویروس انگلیسی در کشور پخش شده است

دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: در شرایطی که جهان دچار مشکلات زیادی در زمینه ویروس کرونا بود، توانستیم به مرگ‌های زیر ۶۰ نفر برسیم. امروز عزیزان را جمع کردم تا بگویم شاید یکی از سخت‌ترین ایام مدیریتی ما در زمینه کووید-۱۹ شروع شد.

پیش بینی کرده بودم که اگر در رعایت پروتکلها تنها بمانیم، ممکن است همه را گرفتار کند

وی افزود: من در تاریخ ۱۰ دی ماه به حضرات نامه ای نوشتم و خواستم برخی اتفاقات را دنبال کنید و عرض کردم که پیش بینی من ورود به یک خیز بسیار بسیار سهمگین و سنگینی است که اگر رعایت برخی اصول را نداشته باشند و اگر ما را در رعایت پروتکل‌ها تنها بگذارند، ممکن است همه ما را گرفتار کند. پیش‌بینی کرده بودم از ورود ویروس موتاسیون یافته که علی‌رغم اینکه انگلیس‌ها به دروغ در روزهای اول گفتند که فقط ۳۰ تا ۷۰ درصد ممکن است قدرت سرایتش بالا رفته باشد، بنده به صراحت اعلام کردم که قطعا هم قدرت سرایت چند برابر است و هم قدرت بیماری زایی و مرگ و میر این ویروس به مراتب بیش از چیزی است که انگلیس‌ها اعلام می‌کنند. متاسفانه تازه به این موضوع اقرار کرده ‌اند.

اثبات شد که ویروس موتاسیون یافته تقریبا در کشور چرخیده است

زنگ خطر جدی در مدیریت کرونا

نمکی ادامه داد: تمام تلاش ما در مکاتباتی که با شما داشتم، این بود که مرزها را بیشتر بپاییم، به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در همه استان‌ها دقت داشته باشید و حتی اعلام کردم که موارد غیرقانونی که جنس برای محل های فروش می‌آورند، حتما تست کنید. پریروز خبری دریافت کردم و هفته قبل هم خبری مبنی بر مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی را دریافت کردم که هیچ مسافرتی به هیچ جا نداشت و اتفاقی که در آبیک و بیمارستان هشتگرد افتاد، اثبات کرد که ویروس موتاسیون یافته تقریبا در کشور چرخیده و ما باید همه جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که آغاز شده است.

وی افزود: سخت‌ترین آخر هفته ای که در این ۱۳ ماه بر من گذشت، دو روز گذشته بود که بسیار سخت و دردناک بود. زیرا من ملوانی این کشتی طوفان زده را بر عهده دارم و در این مدت دیدم که متاسفانه فرازونشیب ها چطور می تواند ما را گرفتار کند.

روزهای سختی دارد آغاز می شود

وزیر بهداشت گفت: این ویروس یکی از بااقتدارترین نظام‌های بهداشتی و درمانی دنیا را در اروپا به زانو درآورد. البته این را نمی گویم که دل مدافعان سلامت و سرداران نظام سلامت را خالی کنم، اما روزهای سختی دارد برایمان آغاز می شود و باید خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس موتاسیون یافته ای که متاسفانه دارد مملکت را گرفتار می کند، آماده کنید.

وی ادامه داد: ما هر چه التماس کردیم و خواهش کردیم و هر چه گفتیم و در هفته های گذشته مرتب در صحبت هایی که با مردم و مسئولان داشتم، خواهش کردم که رعایت کنید. روش مبارزه با ویروس جدید، فرقی با ویروس قدیم ندارد و روشش تشدیدی فاصله گذاتری ها و مراقبت هاست و رعایت بیشتر پروتکل هاست. متاسفانه در خوزستان که شادگان اولین کانون آلودگی ماست، رعایت پروتکل ها به زیر ۱۰ درصد و حتی صفر رسیده بود و ما به همین میزان آسیب دیدیم. هر جا که رعایت پروتکل‌ها ضعیف شد، نقطه آسیب پذیری ما آغاز می شود.

ویروس جدید؛ ویروسی سرکش با قابلیت سرایت و بیماری زایی بالا

نمکی توصیه هایی اضطراری را خطاب به روسای دانشگاه ها مطرح کرد و گفت: به هر حال این ویروس جدید، ویروسی مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماری زایی بالا و همچنین مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس های قبلی است و باید فکر کنید که این ویروس همه جا چرخیده است.

ویروس ها پاسپورت نمی خواهند

تست گیری را افزایش دهید

وی افزود: روزی گفتم که ویروس ها پاسپورت نمی خواهند. همانطور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس موتاسیون یافته انگلیسی و آفریقایی هم می تواند در دورترین نقاط این سرزمین خودش را نشان دهد. بر این اساس اولین گامی که باید برداریم، تست های بیشتر است. باید مرتب مقدار تست ها را افزایش دهیم و در کنار تست های رپید، حتما PCR را به صحنه آوریم. حتما اگر بیمار علامت داری دیدید و هر دو تست رپید و PCR برایش منفی بود، باز هم او را رها نکنید و حتما مجددا بیمار را تست کنید و حتما نمونه هایی را برای NGS برای سه مرکزی که قبلا اعلام کرده بودیم، یعنی دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری بفرستید و ارائه کنید تا بتوانیم اولین اثرات موتاسیون را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: موتاسیون و جهش هم مختص ویروس آفریقایی و انگلیسی نیست و ممکن است در درون مرزهای خودمان هم با گستره جغرافیایی و ژنتیکی که داریم، به موتاسیون های جدیدی برسیم و یا از کشورهای دیگر موتاسیون های دیگری پا به مملکتمان بگذارند.

اطلاعات مطبها رصد شود

وی ادامه داد: مرزها را به شدت مراقبت کنید. برای مطب های خصوصی نیز معاونتهای درمان و بهداشت برنامه گذاشتند و حتما باید بتوانیم اطلاعات این مطب ها را به عنوان اولین جایگاهی که بیماران مراجعه می کنند، ثبت و بیماران را رصد کنیم.

از کوچکترین قصور نگذرید

وزیر بهداشت گفت: همچنین محدودیت مسافرت هارا ادامه دهیم. از کوچکترین قصوری نگذرید و اگر هم در استان حریف نیستید، به من اعلام کنید. حتما روی بستن جاهایی که باید ببندید، بایستید و حتما بر روی مرزهای استان خود و استان همجوارتان دقت کنید.

قرنطینه ها را جدی بگیرید

نمکی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی افزود: قرنطینه ها را جدی گرفته و اگر یک مورد مثبت موتاسیون یافته پیدا کردید، حتما در قرنطینه هایی که دکتر کولیوند آماده کرده، ببرید. با کمیته های ما در ارتباط بوده و مراتب را مستمر گزارش کنید. کمربندها را سفت تر ببندید، چشم ها را بیش از قبل باز کنید و قدم ها را تندتر بردارید. متاسفانه آهنگ گرفتاری این ویروس ممکن است تندتر از گام هایی باشد که ما برمی داریم. امیدوارم با دیده بانی بیشتر و رصد مستمر بر این مشکل جدید هم فائق آییم.

منبع: تسنیم

70

حجم ویدیو: 2.90M | مدت زمان ویدیو: 00:01:39 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • امین
    0

    راهپیمایی ۲۲ بهمن، مسافرت به شمال و جنوب، سفر به استان هایه مرزی کشور ، اینا همه باعث و بانیشه، جلو مسافر رو میگرن میگن برگرد هزارتا بهانه میاره اقا من شمال ویلا دارم سند دارم ...قانون اگه محکم باشه تو ۲۰ روز پاکسازی میشه ولی حیف ،متاسفم از عدم پشتیبانی قوه قضایی ،

  • محم
    0

    دست شما درد نکنه تا چند روز پیش گفتین همه چیز تحت کنترل حال میگین در کشور چرخیده پول دارها مسافران خارجی همیشه رفت امد میکنند مردم بدبخت داخل کشور به زادگاه خود نمی توانند برند بجای اینکه شهروندان کنترل کنید مسافران پول دار کنترل کنید لطفا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اشتباهشون دقیقا همینه و هنوز مردم رو نشناختند که تا میگن همه چی آرومه سریع پامشین میرن مسافرت و ویروس رو دوباره همه جا پخش می کنن!یه مجری صدا و سیما نمی تونه 2 دقیقه ماسک رو صورتش نگه داره با اینکه ما که جلو دوربین نیستیم چند ساعت این کار رو داریم انجام میدیم و رعایت می کنیم...

  • .
    0

    دقت کنید همون برنامه بهمن ماه سال 98 رو کپی و الان پیاده میکنند . دقیقا زمان هر دو هم یکیه . . کرونا هراسی دیگر . هر کشوری واکسیناسیون رو شروع کرد چند روز بعد کرونای انگلیسی شاخ شد . از خودم نمیگم خودتون یکم دفت کنید.

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      همه میدونن و فهمیدن ولی صبر خدا هم اندازه داره چه برسه به صبر مردم!!!!!!!!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    فرمانده سپاه گفت که ما فرمول مدیریت و مبارزه با کرونا را پیدا کرده ایم انقدر مانور روی طرح شهید سلیمانی دادید و تبلیغ کرده و پول خرج کردید پس چه شد خدا بداد ما برسه با این مدیریت جهادی شما

  • مرتضی غلامی
    0

    خخخخخخ باشه٫ متاسفم که خوب این جماعت رو

  • خلیج همیشه جاوید فارس
    0

    من مانده چرا نزدیک بیست دو بهمن ویروس جهت تافته نبود الان که مراسم و جشنوارها تمام شد این ویروس جهت یافته پیداش شد شاید برای انتخابات ۱۴۰۰ این ویروس جهش یافته دوباره غیب بشه تا بعد از انتخابات حکایت همچنان باقیست

  • ناشناس
    0

    تا حالا خودشون رو نگه داشتن و چیزی نگفتن بخاطر ۲۲بهمن بود حالا شد انگلیسی فردا میشه آفریقایی.خدا بداد ملت برسه این است مدیریت ضعیف آقایان......

  • حبیب
    0

    آقای نمکی بازهم ۲۲ بهمن تمام شد وسرعت انتشار ویروس زیاد شد، شما که می دانستی گسترش یافته چرا در مقابل برپایی راهپیمایی ۲۲ بهمن نایستادی، شما کلا یک آدم خیلی مطیعی هستی که اختیاری نداری و تاریخ از شما به یک سیاستمدار بله قربانگو یاد خواهد کرد.

  • کاربر ناشناس
    0

    جناب نمکی وجدانن این ویروس انگلیسیه تو دهه فجر پخش نشده بود و توجشن ۲۲ بهمن نبود الان پخش شد وخطرناک شده وهمه جا باید کنترل بشه ووو.. بابا جون مادرتون دست بردارید چه کاری بود که مردم نکردند جاده ها را که بستید میگین مردم شل کردند بخدا شل کردیم داره اونجایی که باید بره داره میره .دست بردارید یدفعه بگید عید مثل پارسال بمونید تو خونه هاتون .ولی موقع انتخابات بعد از عید وضعیت درست میشه .تهران تا دیشب آبی بود امروز چجوری زرد شد شهرهای دیگر هم یکشبه نارنجی وقرمز شدند.خسته نباشی خدا قوت

  • هادی
    0

    محدودیت ها و ممنوعیت ها را اعمال شود. سرعت واکسیناسیون عمومی بیشتر شود. واکسن برکت رو تولید انبوه کنید .

  • ارژنگ
    0

    چی شد،تا قبل از دهه فجر حتی ی موردم نداشتیم الان چطور شده که فقط بعد از گذشت سه روز از 22 بهمن یهو ویروس تو کل کشور پخش شده؟آقای نمکی برو بمیر که هیچوقت با مردمت صادق نبودی

  • محمد مهدی
    0

    یا خدا کمکمون کن آمین

  • .
    0

    اقای وزیر اقای جمهوری اسلامی چرا قبلا نمی گفتید ویروس چینی ولی حالا مرتب می گویید ویروس انگلیسی؟چون چین دوست و برادر است نبایستی اسم انرا اورد ولی چون انگلیس در ظاهر با ما زوایه دارد ویروس انگلیسی شده.مردم بیدار شده اند و بر عکس شما فکر می کنند.تنها منبع خبر یکجانبه دیگه شما نیستید.

  • اسمعیل
    0

    خیلی نامردی نمکی. گذاشتی ۲۲ بهمن تمام بشه بعد بگی

  • کاربر ناشناس
    0

    نمکی هم 22 بهمن تماشد وحشت بندازی توی مردم

  • یکی از مردم
    0

    فقط یه سوال رو اگر حیثیت حالیتون میشه جواب بدید!...چرا به مناسبتهای خودتون و عزاداریها که میرسه ویروسها جمع و جور میشن ولی به مناسبتهای ایرانی مثل نوروز و یلدا و 13 به در وحشتناک میافته به جون مردم؟؟؟؟ خودش پخش میشه یا ........؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

  • حسنوند
    0

    هیچ ناراحت نباشید از این مسئولین دروغگوخدابزرگه برگ درخت به اذن خدا می ریزه تاخدانخواد کرونا نمی گیری اما رعایت کردی وجودت به خدا بسپار

    نظرات شما -
    • من
      0

      ولی یادمان باشد که خدا عقل وشعورهم داده برا استفاده ما که برا حذف ویروس کاری نکردیم حتی واکسنشم درست کردن دادن دستمون بازم عرضه استفادشو ندارن ومردم رو بجای حفاظت با واکسن های تایید شده بهداشت جهانی فقط میترسانن من نمیدانم این همه وزیر ووکیل پس کی بدرد ملت میخورن متاسفانه این ملت تو هر بلا ومشکلی تنها وبی کس هست

  • خ
    0

    بروبابا کاسبی بازکردی باجان وپول مردم فقط ب احترام پرستارهای زحمت کش تونوچه حسنی کلیدهستی بااودماغت

  • محمود
    0

    وایستادی ۲۲ بهمن تمام شد بعدا اعلام کردین بابا شماها شیطان رو درس میدین!!!!!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      تا دیشب بیشتر شهرهای ایران آبی وزرد بودند چندتا شهر تو استان مازندران وگلستان وگیلان نارنجی داشتیم امروز بیشتر شهرها نارنجی وقرمز شدند.تهران به این بزرگی آبی بود امروز زرد شد .بخدا اگر مردم را رنگ کنید بهتر است تا این دقل بازی .

  • لبب
    0

    یعنی با حساب ۷۰۰۰نفر اگر ۴ درصد تلفات داشته باشیم میشود ۲۸۰ نفر پس چطور ۷۰ نفر مرحوم میشوند وزیر پاچه خوار معاونش عرضه داشت که استعفا داد

  • محمد
    0

    مدیر مسئول خبر فوری میشیه یه کاری بکنی و تمام وعده های آقای نمکی را از پارسال تا امروز تیتر وار به ترتیب تاریخ کنار هم قرار بدی. م ثلا در مورد واکسن ایشان 29 شهریور با افتاحر وعده دادند که از یک هندی ایرانی الاصل بیست میلیون دوز واکسن با تخفیف خوب خریداری کردیم. الان 6 ماه گذشته و یکی ا این جناب نمیپرسه که بیست میلیون واکسن هندی چی شد؟ مجدد یک ماه بعد ایشان اعلام کرد 40 میلیون دوز واکسن تهیه کردیم. بیست میلیون دوز از شرکت هندی، 16 میلیون وهشتصد هزار تا از کواکس و مابقی هم خرید مستقیم. این هم شد کشک. دو هفته پیش اعلام کردند 4 میلیون دوز واکسن آسترازنکا از طریق کواکس در همین ماه فوریه تحویل داده می شود. خوب الان هم 14 فوریه است و هنوز هم خبری نیست. این حجم از وعده نهایتا تبدیل شده به یک محموله بیست هزار تایی و ده روز بعد هم یک محموله صد هزار تایی از روسیه. وجدانا کشوری رو پیدا کنید که این حجم واکسن وارد کرده باشه؟ حتی افغانستان اولین محموله واکسنش که تازه هدیه هم بوده و دو ریال هم پول بابتش نداده 500 هزار دوز بوده . مسخره و مضحکه خاص و عام با این کارها و وعده های دروغین و الکی جناب آقای نمکی. در خصوص کنترل کرونا و مقایسه وضعیت ایران با دنیا هم به همین ترتیب یکساله ایشان داره حرف های الکی تحویل مردم میده.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      کاملا درست میفرمایید ایشان متاسفانه فرار روبه جلو را درپیش گرفتند همیشه طلبکار و پاچه خواری میکند

  • بیطرف
    0

    نمکی.یه.گوله.نمکی

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط یک چیزی بهت بگم نمکی اون نمکی که تو کوچه ها میاد و داد میزنه نمکی ونون خشک جمع میکنه بخدا شرف وغیرت داره .بخدا آبرو اون نمکی را هم با اسمت بردی.

  • لیلا
    0

    دروغ گو ها من دیگه مراعات نمیکنم

  • علی
    0

    احتمالا اون زن هفتاد ساله مادر یک سردار بوده که نوه اش از انگلیس برگشته و سوغاتی مرگ واسه مامان بزرگ برده

  • کاربر ناشناس
    0

    جناب نمکی بخدا اون نمکی تو کوچه و خیابونها ها که نون خشک جمع میکنه ونون اون شرافتش را میخوره شرف وغیرت داره به شما که دروغ واسترس به ما مردم تحویل میدهید

  • کاربر ناشناس
    0

    آقا این سخت ترین ایام کرونایی چرا از دهم بهمن تا بیست و دوم بهمن شروع نشد؟؟؟ مسلئه بو داره!!!

  • حسنی
    0

    نمکی : ویروس انگلیسی در کشور پخش شده است. ویروس چینی ، ویروس انگلیسی ، ویروس ........ بی خیال .

  • حسنی
    0

    نمکی : ویروس انگلیسی در کشور پخش شده است. ویروس چینی ، ویروس انگلیسی ، ویروس ........ بی خیال .

  • جمعه
    0

    آقای نمکی خودت عین کرونایی.کم اراجیف بگو.هیچ قدم مثبتی در خصوص درمان و داروی کرونا برنداشتی،عملکرد آخوند عباس تبریزیان بهتر از تو بود.

  • حسن لر
    0

    حقمونه

  • کار بر ناشناس
    0

    کو گوش بدهکار! یک لحظه آدم خودشو جای این بزرگواران بذاره! تا سر کسی نیاد با ور نمی کنه فقط تو توهم باشن و انکار کنن!نمی دونم چرا ما عادت کردیم تا همه چیز و تجربه نکنیم انکار کنیم! هر روز میزان فوتی ها رو می شنون بازم می گن این بازی سیاسیه! آخی تا کی باید خودمونو گول بزنیم!

  • کار بر ناشناس
    0

    آقای ده نمکی و همکاران شون از اول کرونا دارن هشدار می دن. در مورد این موج چهارم وویروس انگلیسی کم گفتن! واقعا دور از انصافه! وقتی یه سری گوش شون بدهکار نیست هیچ چیزو باور نمی کنن چه کنن. بقول معروف خواب رفته رو بهش بیدارش کرد ولی خواب زده و نمی شه کاریش کرد تا سرش بیاد بفهمه! بازم بگه دروغ!! هر کسی چه در مقابل خود ودیگران مسئوله!! چه مجلس شادی باشه چه عزا! فرقی نمی کنه ! وقتیهر چیزو با عینک بد بینی نگاه کنیم همینه!!

  • آریایی
    0

    از کی شروع شد ؟؟؟؟؟ از 23 بهمن ؟؟؟؟!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها