۹ نفر از اخلالگران اقتصادی گندم و آرد در استان زنجان دستگیر شدند

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: ۹ اخلالگر اقتصادی در حوزه گندم و آرد در شهرستان خدابنده بازداشت شدند.

۹ نفر از اخلالگران اقتصادی گندم و آرد در استان زنجان دستگیر شدند

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه افزایش قیمت گندم سبب افزایش قیمت آرد نیز شد، اظهار داشت: افزایش عرضه خارج از شبکه آرد و گندم با حجم گسترده‌ای در شهرستان خدابنده انجام شده که امر در نهایت سبب اخلال در نظام اقتصادی استان شد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داد، زنجیره‌ای بین اتحادیه آرد، نان، کارخانه‌های آرد، شرکت حمل و نقلی که متصدی انحصاری جابجایی آردها از کارخانه به نانوائی‌ها هستند تشکیل شده است به طوری که کیسه‌های آرد نوع اول و دوم در قالب صدور حواله و اختصاص سهمیه به نانوائی‌ها ارسال شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: رانندگان شرکت حمل و نقل بدون تخلیه کیسه‌های آرد در مقصد، کیسه‌های آرد 36 هزار تومانی و 52 هزار تومانی را به مبلغ 100 هزار تومان خریداری کرده و در ادامه این کیسه‌های آرد را به دو روش ارائه به شخص ثالث به قیمت 200 هزار تومان به فروش می‌رساندند و یا به همان مبدأ یعنی کارخانه بازگشت می‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه اخلالگران در نظام اقتصادی از تیغ عدالت رهائی نخواهند یافت تصریح کرد: بررسی حساب‌های مالی اشخاص، گردش مالی آنان که میلیاردی گزارش شده و بر اساس برآوردهای انجام شده هم‌اکنون کارخانه آرد و نان در خدابنده دارای آرد اضافه موجودی بالغ بر 30 هزار تن است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کارخانه آرد با برگشت این سهمیه‌ها به همان کارخانه و در قالب سهمیه جدید به نانوائی‌ها، گندم‌های دولتی را برای آرد شدن تحویل کارخانه می‌دادند و بدون تبدیل با آرد به شکل قاچاق به فروش می‌رساندند.

‌صادقی نیارکی با بیان اینکه اتحادیه نانوایان شهرستان خدابنده ضمن مشارکت در این فرآیند و ایجاد سهمیه غیر واقعی اقدام به اخذ وجوه غیر قانونی از نانوائی‌ها و رانندگان می‌کردند عنوان کرد: طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده، اذعان عوامل موصوف و رانندگان مبنی بر این است که این کار از زمان یارانه‌ای شدن گندم در جریان بوده و اکنون تشدید شده است.

وی با بیان این‌که ضعف در نظارت و کنترل موضوع از سوی حوزه‌های بازرسی منجر به این امر شده است، گفت: در حال حاضر تعداد 9 نفر بازداشت و اتهامات سایر افراد و متهمان در در دادسرای زنجان دست بررسی است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها