چرا آمریکا از تروریستی نامیدن انصارالله یمن عقب‌نشینی کرد؟

یک کارشناس مسائل خلیج فارس نوشت: دولت بایدن در نخستین روزهای آغاز به کارش توقف فروش سلاح های پیشرفته به عربستان را اعلام نمود که خود حاکی از تفاوت رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال عربستان است.

چرا آمریکا از تروریستی نامیدن انصارالله یمن عقب‌نشینی کرد؟

مریم هاشمی نوشت: در آخرین روزهای دولت ترامپ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا در تاریخ 10 ژانویه 2021 در اقدامی عجولانه و حساب نشده، نام گروه انصارالله را در فهرست گروههای ترویستی قرار داد و این تصمیم از 19 ژانویه یعنی تنها یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، اجرایی شد. همزمان آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه دولت بایدن، اعلام کرد که برای جلوگیری از ایجاد مانع در ارسال اقلام انسان دوستانه به یمن، در این تصمیم تجدیدنظر خواهد شد. سرانجام سه هفته پس از روی کار آمدن بایدن، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که توسط واشنگتن پست منتشر شد اعلام کرد، ما به طور رسمی هدف وزیر خارجه را از لغو این تحریم‌ها به کنگره اطلاع داده‌ایم. اما در خصوص تصمیم دولت بایدن برای خروج نام انصارالله از فهرست سازمان های تروریستی و طبقه بندی شده به عنوان گروه تروریستی بین المللی در آمریکا، می توان به چند علت اشاره کرد:

1. انگیزه های سیاسی: اگرچه حامیان تصمیم دولت ترامپ می خواستند از این تصمیم دولت سابق آمریکا به عنوان اهرم فشاری بر انصارالله به منظور وادار کردن آنان به پذیرش شروط خود جهت آتش بس استفاده نمایند ولی از نظر دولت بایدن این تصمیم دارای تاثیرات منفی بر روند سیاسی حل بحران یمن است. در همین راستا، جیک سالیون مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت بایدن معتقد است در فهرست قرار دادن کل سازمان (انصارالله) فقط درد و رنج مردم یمن را تشدید می‌کند و بر سر راه دیپلماسی حیاتی برای پایان دادن به جنگ مانع ایجاد می‌کند. تد یانگ سناتور جمهوری خواه نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام مایک پومپئو، گفته است در فهرست تروریستی قرار دادن شبه نظامیان حوثی گام نادرست دیگری در راهبرد نادرست سال‌های اخیر ایالات متحده در درگیری در یمن است.

2. فشارهای بین المللی: اقدام عجولانه دولت ترامپ با واکنش منفی سازمان ملل مواجه شد و سخنگوی دفتر دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت که این تصمیم احتمالاً تبعات سیاسی خطرناکی خواهد داشت و سازمان ملل نگران است که این طبقه بندی بر تلاش ها برای ازسرگیری روند سیاسی یمن تاثیر منفی داشته باشد و موجب قطب بندی های بیشتر در مواضع طرف‌های درگیر شود. مارتین گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن نیز نسبت به تاثیر این تصمیم دولت ترامپ بر بی اثر نمودن تلاش ها برای گردآوردن همه طرف‌ها پای میز مذاکره هشدار داد. اتحادیه اروپا نیز تروریستی نامیدن حوثی ها را موجب دشوارتر شدن تلاش های صلح سازمان ملل برای دستیابی به راه حلی فراگیر در یمن دانست.

3. کمک های بشردوستانه: در حالی که حدود 80 درصد از جمعیت یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و بسیاری در شرایط قحطی به سر می برند، تصمیم دولت ترامپ مخالفت سازمان های امدادرسان فعال در یمن را در پی داشت. اگرچه خزانه داری دولت ترامپ کوشید با مستثنی ساختن ابعاد انسانی و امدادرسانی از تحریم انصارالله و در نتیجه معاف نمودن سازمان های امدادرسان از جمله سازمان ملل و صلیب سرخ از نگرانی سازمان های بین المللی فعال در یمن بکاهد ولی سازمان صلیب سرخ نگرانی خود را از تصمیم دولت ترامپ ابراز داشت و 22 سازمان امدادرسان نیز از دولت بایدن خواستند در تروریستی نامیدن حوثی ها تجدیدنظر کند.

4. پیام های انصارالله: انصارالله از یکسو با داشتن دست برتر در جبهه های داخلی و اثبات این امر که هدف قرار دادن هر نقطه از خاک عربستان هدفی دست نیافتنی به شمار نمی رود و از سوی دیگر با پایبندی به روند مذاکرات از جمله شرکت هیاتی از انصارالله در مذاکرات جدید با دولت مستعفی منصور هادی که 26 ژانویه در اردن در خصوص تبادل اسرا و تحت نظارت سازمان ملل و بر اساس توافقنامه استکهلم برگزار شد، پیام های روشنی را به دولت بایدن مبنی بر آمادگی برای پایان دادن به این جنگ نابرابر ارسال کرد.

5. تفاوت سیاست بایدن با ترامپ در قبال عربستان: اگرچه بایدن در سخنان اخیر خود بر حمایت از عربستان در برابر موشک هایی که خاک این کشور را هدف قرار می دهند، تاکید کرد ولی در عین حال پایان دادن به جنگ یمن و اعلام قطع کمک‌های اطلاعاتی به ائتلاف عربی از محورهای اظهارات وی بود. دولت بایدن در نخستین روزهای آغاز به کارش توقف فروش سلاح های پیشرفته به عربستان را اعلام نمود که خود حاکی از تفاوت رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال عربستان است.

با وجود اقدامات اخیر دولت بایدن باید همچنان منتظر بود تا روشن شود که آیا پایان دادن به جنگ یمن از اولویت های نخست این دولت است یا حل این بحران در گرو حل دیگر چالش های فراروی دولت آمریکا در منطقه است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها