وجود ظرفیت ۱۰۰ هزار هکتاری زراعت چوب در گیلان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان تا پایان سال ششم، گفت: در صورت اعطای تسهیلات این ظرفیت می تواند تا ۱۰۰هزار هکتار برسد.

وجود ظرفیت ۱۰۰ هزار هکتاری زراعت چوب در گیلان

میر حامد اختری در جلسه بررسی وضعیت اجرای طرح زراعت چوب در استان گیلان، بیان کرد: ۱۷ هزار هکتار از اراضی جلگه‌ای گیلان برای کاشت صنوبر اختصاص داده شده بود که پس از تصویب قانون منع کاشت از زراعت آن خودداری و در حال حاضر قانونا نباید از چوب جنگل‌های هیرکانی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه طبق قانون موظف هستیم در شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان گیلان زراعت چوب انجام دهیم، افزود: این میزان در سال ۸۹، ۷۰۰ هکتار بود که وقفه‌ای در آن ایجاد و نهایتاً امسال مجدداً از سر گرفته شد و در حال حاضر در هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی گیلان کاشت صنوبر انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ادامه داد: در اراضی مستثنیات مردم ۶۵ هزار هکتار زراعت چوب داشتیم که از لحاظ حجم و سطح زیر کشت در کشور اول بودیم اما در سنوات گذشته به علت کاهش قیمت چوب، این عدد به ۴۰ هزار هکتار رسید.

اختری با اشاره به اینکه طبق ظرفیت سنجی‌های انجام شده تا پایان سال ششم می‌توانیم شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی را زراعت چوب انجام دهیم، عنوان کرد: قطعاً ظرفیت استان گیلان بیش از این است و اگر تسهیلات به مردم داده شود قطعاً می‌توانیم به ۱۰۰ هزار هکتار نیز برسیم.

وی با بیان اینکه مصرف چوب در کشور سالانه ۱۱ میلیون متر مکعب است که پنج میلیون آن در گیلان مصرف می‌شود، تصریح کرد: ام دی اف و صنایع فیبری باعث افزایش مصرف چوب در استان شده و طرح تنفس انگیزه‌ای بود تا حوزه صنعت چوب و تولید آن را توسعه دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: تا چند سال آینده با توجه به زراعت چوب در اراضی ملی می‌توانیم نیاز کشور را بهتر برطرف کنیم و علاوه بر ایجاد اشتغال و رفع نیاز استان از واردات نیز خودکفا شویم.

اختری با تاکید بر اهمیت حفظ جنگل‌ها اضافه کرد: ۵۶۵ هزار هکتار جنگل در گیلان داریم که بدون در نظر گرفتن خاصیت چوبی آنها، میراث ملی نیز محسوب می‌شوند و در حوزه تولید اکسیژن برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه در سال آینده برای زراعت چوب در دو هزار هکتار از اراضی استان گیلان برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: اگر تسهیلات و نهاده‌های مربوط به زراعت چوب در اختیار مردم قرار گیرد این میزان افزایش می‌یابد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها