تلاشی به بزرگی احیای جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

نبود تناسب بین جنگل و بهره‌بردار، وارد آمدن فشار مضاعف بر جنگل‌ها و بهره‌کشی بیش از توان اکولوژیک از جنگل‌ها به معنی بیابانی‌شدن آینده سرزمین‌مان است.

تلاشی به بزرگی احیای جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

امروزه بحث منابع طبیعی و اهمیت حفاظت از آن، جزو مباحث مهم و قابل تامل در دنیا محسوب می‌شود چرا که شاید تخریب این نعمت بزرگ بهایی به اندازه نابودی زیستن روی کره زمین داشته باشد.

در این میان نقش پوشش گیاهی و درختان بر کسی پوشیده نیست چرا که حفظ منابع آبی و خاکی بر دوش گیاهان است، اگر چه درختان در تعدیل آب و هوا، کاهش آلاینده‌ها و جلوگیری از رانش زمین نیز نقش آفرینی می‌کنند.

با همه این تفاسیر متاسفانه گاهی زیاده‌خواهی‌ها و یا نداشتن علم و آگاهی بشر قیمتی به ارزش نابودی منابع و سرمایه‌های طبیعی دارد. اما روی دیگر سکه افرادی هستند که سخاوتمندانه و پرتلاش برای احیای این نعمت خدادادی می‌کوشند.

علیداد خداوردی، مجری نمونه مدیریت جنگلی و برگزیده سی و پنجمین دوره تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی کشور در سال جاری است که با اقدامات خود توانسته است در احیا و حفاظت از عرصه‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری نقش آفرینی کند.

خداوردی با اشاره به حفاظت ۳۵۸ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ، اظهار داشت: با حفاظتی که در این منطقه انجام شد بسیاری از درختان و گیاهانی که خطر نابودی آنها وجود داشت، جانی دوباره گرفتند و پوشش گیاهی منطقه احیا شد.

وی افزود: در راستای حفاظت از طرح، کاشت گیاهان دارویی، جلوگیری از چرای دام، بوته‌کنی، شخم و شیار و قطع درختان انجام شد.

مجری نمونه مدیریت منابع جنگلی با بیان اینکه توجه به طبیعت سبب حفاظت خودی به خودی آن می‌شود، تصریح کرد: بهبود پوشش گیاهی در این منطقه به گونه‌ای است که در هنگام بارش‌های شدید، علاوه بر نفوذ بهتر آب در خاک، آب جاری نیز تمیز و بدون گل آلودگی است که این مهم بدون احداث سازه‌های آبخیزداری محقق شده است.

خداوردی تاکید کرد: این منطقه از قدیم دارای پوشش گیاهی و درختان بلوط بود اما متاسفانه با چرای بی‌رویه و شخم و شیار بخشی از آنها از بین رفت خوشبختانه با حفاظت انجام شده وضعیت رو به بهبود است.

وی ادامه داد: بهار امسال به عشایری که اطراف طرح بودند اجازه داده شد به گونه‌ای که به طبیعت آسیبی وارد نشود برای دام‌های خود از پوشش گیاهی منطقه استفاده کنند.

مجری نمونه مدیریت منابع جنگلی تاکید کرد: رفتار با دامداران مستقر در اطراف طرح به گونه‌ای بود که در حال حاضر آنها خودشان نگهبان طبیعت هستند و با ما در این زمینه همکاری دارند.

خداوردی خواستار همکاری مردم برای رفع مشکلات اجتماعی به منظور حفاظت از طبیعت شد و گفت: انتظار ما از مسئولان این است که همان طور که کلاس‌های آموزشی را از طریق ترویج جهادکشاورزی و کارشناسان منابع طبیعی برای ما برگزار کردند برای دیگر افراد هم چنین اقدامی را انجام دهند تا طبیعت به عنوان میراثی که باید آن را به دست آیندگان برسانیم حفظ شود.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در زنده کردن طبیعت باید علم و عمل کنار یکدیگر قرار گیرند.

وضعیت معیشتی برخی را نسبت به حفاظت از جنگل‌ها بی‌توجه کرده است

رییس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مساحت جنگل‌های استان را ۳۲۵ هزار هکتار با بیشترین تراکم در نواحی غربی دانست و بیان کرد: تیپ غالب پوشش جنگلی استان بلوط ایرانی و بیشتر آن شاخه زاد است.

علی حسین امینی افزود: به دلیل کارکردهای بسیار مهم زیست محیطی جنگل و تا زمانی که وجود جنگل به عنوان یک مولفه توسعه محسوب شود می‌توان گفت زندگی همه مردم به جنگل وابسته است.

امینی بیان کرد: متاسفانه پس از فقر معیشتی و مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر جامعه جنگل‌نشینان، چرای مفرط دام، شخم و شیار و تخریب زیر اشکوب جنگل از دیگر دلایل تخریب و نابودی عرصه‌های جنگلی است.

رییس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین قطع اشجار جنگلی برای سودجویی و تهیه زغال ‌و از همه مهمتر تغییر اقلیم ناشی، کاهش بارندگی و افزایش دما نیز خشکیدگی جنگل‌ها را سبب شده است.

امینی خاطر نشان کرد: برای جلب مشارکت مردم توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برنامه‌های مختلفی مانند درختکاری عمومی، ترویج کاشت درخت در برنامه‌های مختلف رادیویی وتلویزیونی، چاپ برشور و تشکیل کلاس‌های آموزشی انجام می‌شود ولی واقعیت این است که مردم به دلیل وضعیت سخت معیشتی خیلی به این مساله توجه نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: تناسبی بین جنگل و بهره‌بردار وجود ندارد و همواره فشار مضاعفی بر جنگل‌ها وارد است و بیش از توان اکولوژیک از جنگل‌ها بهره‌کشی می‌شود و متاسفانه آینده سرزمین به سمت بیابانی شدن است.

از مجموع مساحت یک میلیون و ۶۴۰ هزار هکتاری چهارمحال و بختیاری حدود ۳۳۵ هزار هکتار را جنگل و یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار را مراتع تشکیل می‌دهد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها