انتشار نامه شهید سلیمانی به فرزندش/ هرگز نمی‌خواستم نظامی شوم

شهید قاسم سلیمانی در نامه‌ خود به فرزندش که برای نخستین بار منتشر شده است از چگونگی انتخاب شغل خود می‌گوید و این‌که هرگز نمی خواسته نظامی شــود و هرگز از مدرج شدن خوشش نمی‌آمده است.

انتشار نامه شهید سلیمانی به فرزندش/ هرگز نمی‌خواستم نظامی شوم

متن نامه شهید حاج قاسم سلیمانی به فرزندش به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
آیا این آخرین سفر من است یا تقدیرم چیز دیگری است که هر چه باشد در رضایش راضی‌ام. در این سفر برای تو می نویسم تا در دلتنگی‌های بدون من یادگاری برایت باشد. شاید هم حرف به درد بخوری در آن یافتی که به کارت آید.

هر بار که ســفر را آغاز می‌کنم احساس می کنم دیگر نمی بینمتان. بارها در طول مســیر چهره‌های پر از محبتتان را یکی یکی جلوی چشمانم مجسم کرده‌ام و بارها قطرات اشکی به یادتان ریخته‌ام. دلتنگتان شده‌ام، به خدا ســپردمتان. اگر چه کمتر فرصت ابراز محبت یافته‌ام و نتوانستم آن عشق درونی خودم را به شما برسانم. اما عزیزم هرگز دیده‌ای کسی جلوی آیینه خود را ببیند و به چشمان خود بگوید دوستتان دارم، کمتر اتفاق می‌افتد اما چشمانش برایش باارزشترینند. شما چشمان منید. چه بر زبان بیاورم و چه نیاورم برایم عزیزید. بیش از بیست سال است که شما را همیشه نگران دارم و خداوند تقدیر کرده این جان پایان نپذیرد و شما همیشه خواب خوف ببینید. دخترم هر چه در این عالم فکر می کنم و کرده‌ام که بتوانم کار دیگری بکنم تا شما را کمتر نگران کنم، دیدم نمی توانم و این به دلیل علاقه‌ی من به نظامی‌گری نبوده و نیست. به دلیل شغل هم نبوده و نخواهد بود. به دلیل اجبار یا اصرار کسی نبوده است و نیست. نه دخترم من هرگز حاضر نیستم به خاطر شغل، مسئولیت، اصرار یا اجبار حتی یک لحظه شما را نگران کنم، چه برسد به حذف یا گریاندن شما.

من دیدم هرکس در این عالم راهی برای خود انتخاب کرده است یکی علم می‌آموزد و دیگری علم می‌آموزاند. یکی تجارت می کند کسی دیگر زراعت می کند و میلیون‌ها راه یا بهتر است بگویم به عدد هر انسان یک راه وجود دارد و هر کس راهی را برای خود برگزیده است. من دیدم چه راهی را می بایست انتخاب کنم. با خود اندیشیدم و چند موضوع را مرور کردم و از خود پرسیدم اولا طول این راه چقدر است انتهای آن‌ها کجاست، فرصت من چقدر است. و اساساً مقصد من چیست. دیدم من موقتم و همه موقت هستند. چند روزی می مانند و می روند. بعضی‌ها چند سال برخی‌ها ده سال اما کمتر کسی به یک ‌صد سال می رسد. اما همه می روند و همه موقتند. دیدم تجارت بکنم عاقبت آن عبارت است از مقداری سکه براق شده و چند خانه و چند ماشین. اما آن‌ها هیچ تأثیری بر سرنوشت من در این مسیر ندارد. فکر کردم برای شــما زندگی کنم دیدم برایم خیلی مهم‌اید و ارزشمندید به طوری که اگر به شما درد برسد همه‌ی وجودم را درد فرا می‌گیرد. اگر بر شما مشکلی وارد شود من خودم را در میان شــعله‌های آتش می بینم. اگر شما روزی ترکم کنید بند بند وجودم فرو می ریزد. اما دیدم چگونه می توانم حلال این خوف و نگرانی‌هایم باشم. دیدم من باید به کسی متصل شوم که این مهم مرا علاج کند و او جز خدا نیست. این ارزش و گنجی که شما گل‌های وجودم هســتید با ثروت و قدرت قابل حفظ کردن نیست. وگرنه باید ثروتمندان و قدرتمندان از مــردن خود جلوگیــری کنند و یا ثروت و قدرتشــان مانع مرض‌های صعب‌العلاجشان شود و از در بسترافتادگی جلوگیری نماید. من خدا را انتخاب کرده ام و راه او را. اولین بار است که به این جمله اعتراف می‌کنــم؛ هرگز نمی خواســتم نظامی شــوم، هرگز از مدرج شــدن خوشــم نمی‌آمد. من کلمه‌ی زیبای قاسم را که از دهان پاک آن بسیجی پاسدار شهید برمی خاست بر هیچ منصبی ترجیح نمی دهم. دوست داشتم و دارم قاسم بدون پسوند یا پیشوندی باشم. لذا وصیت کردم روی قبرم فقط بنویسید سرباز قاسم، آن هم نه قاسم سلیمانی که گنده‌گویی است و بار خورجین را سنگین می کند.

عزیزم از خدا خواستم همه‌ی شریان‌های وجودم را و همه‌ی مویرگهایم را مملو از عشق به خودش کند. وجودم را لبریز از عشق خودش کند. این راه را انتخاب نکردم که آدم بکشم، تو میدانی من قادر به دیدن بریدن سر مرغی هم نیستم. من اگر سلاح به دست گرفته‌ام برای ایستادن در مقابل آدمکشان است نه برای آدم کشتن. خود را سرباز در خانه هر مسلمانی می بینم که در معرض خطر است و دوست دارم خداوند این قدرت را به من بدهد که بتوانم از تمام مظلومان عالم دفاع کنم. نه برای اسلام عزیز جان بدهم که جانم قابل آن را ندارد، نه برای شیعه‌ی مظلوم که ناقابلتر از آنم، نه نه... بلکه برای آن طفل وحشت‌زده بی‌پناهی که هیچ ملجأیی برایش نیست، برای آن زن بچه‌به‌سینه چسبانده هراسان و برای آن آواره در حال فرار و تعقیب، که خطی خون پشت سر خود بر جای گذاشته است می جنگم.

عزیزم من متعلق به آن سپاهی هستم که نمی خوابد و نباید بخوابد. تا دیگران در آرامش بخوابند. بگذار آرامش من فدای آرامش آنان بشود و بخوابند. دختر عزیزم شما در خانه من در امان و با عزت و افتخار زندگی می کنید. چه کنم برای آن دختر بی پناهی که هیچ فریادرسی ندارد و آن طفل گریان که هیچ چیز... که هیچ چیز ندارد و همه چیز خود را از دست داده است. پس شما مرا نذر خود کنید و به او واگذار نمایید. بگذارید بروم، بروم و بروم. چگونه می توانم بمانم در حالی که همه قافله من رفته است و من جا مانده‌ام.
دخترم خیلی خسته‌ام. سی سال است که نخوابیده‌ام اما دیگر نمی خواهم بخوابم. من در چشمان خود نمک می ریزم که پلک‌هایم جرأت بر هم آمدن نداشته باشــد تا نکند در غفلت من آن طفل بی‌پناه را سر ببرند. وقتی فکر می کنم آن دختر هراسان تویی، نرجس اســت، زینب است و آن نوجوان و جوان در مسلخ خوابانده که در حال سربریده شدن است حسینم و رضایم است از من چه توقعی دارید؟ نظاره‌گر باشم، بیخیال باشم، تاجر باشم؟ نه من نمی توانم اینگونه زندگی بکنم.
والسلام علیکم و رحمت الله»

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 59
  • حیران
    0

    "عزیزم از خدا خواستم همه‌ی شریان‌های وجودم را و همه‌ی مویرگهایم را مملو از عشق به خودش کند. ... " و بدین سان، نحوه شهادتش را انتخاب کرد. در برابر این همه اخلاص و مردانگی، سر تعظیم فرود می آورم.

    نظرات شما -
    • ملکی
      0

      روحش شادسرباز قاسم

    • مثل
      0

      درود خدا بر تو سردار عزیزم خدا تو را رحمت کند که صد درصد امرزیده شده هستی

  • حافظ
    0

    اگر همه مسؤلان اینگونه به دنیا پشت پا میزدند و وقت خود را صرف خدمت به همنوعان میکردند مردم از ارزشها فاصله نمی گرفتند.

  • سعید99
    0

    ایشان با خدا معامله کرد و به ارزوی دیرینه خود رسید.انشاالله با شهدای کربلا محشور شوند.

  • رضا
    0

    شهادتت مبارک سردار دل ها

  • تورج میرآب
    0

    واقعا قاسم هوشمند وتوانایی و بی نظیری در تفکر دارد وای بحال امثال من که... هنوز خوابیم

  • تابش
    0

    سرباز قاسم روحت شاد .که یکبار دیگرمارا به یاد مردان بی ادعا انداخت ..

  • محمد علی جباری
    0

    شهید قاسم سلیمانی افتخار اسلام و ایران هستند ، روحت قرین رحمت و آرامش، ای سرباز دلاور اسلام

  • علی
    0

    خدایش رحمت کند مردمسلمان شیعه مریدحضرت علی(ع)بود وشهاوت مبارکش باد

  • علیرضا
    0

    سلام بر روح پاکت تا ایران مردانی چون شما داشته و دارد بر خود می بالد

  • امیرعلی بهرامی
    0

    خدایا چقدر خوب کسانی که با تو معامله میکنند عاشقشان میشوی... شک ندارم حاج قاسم عزیز بر سفره سیدالشهدا مهمان است. دلتنگتیم ای مرد بزرگ ای عبد صالح خدا....

  • رضا
    0

    خیلی وقت بود شهادت لایق تو بود و تو لایق ترین به شهادت و تو باید می بودی چون مردم مظلوم منطقه هم نیازمند ناجی بودند و ماهم محتاج الگو .این نامه جا دارد به عنوان سند فخر بشریت در جهان ثبت و در کتب درسی جا گیرد

  • mostafa.tarahomi
    0

    مثل شما مرد مثل شما دلسوز مثل شما چشم و دست پاک دیگه نمی بینیم سردار،سردار دلها دلمون به بودن و حضور شما خوش گرم بود صدحیف و هزار حیف که دیگه نداریمت و خوش به سعادتت که به خواسته قلبیتون رسیدید و باتموم وجود بنده خالص خدا بودن رو حس کردید خوش به سعادت ما که همچین بزرگ مردی رو داشتیم و بد به حالمون که چه دیر شناختیمش و از دست دادیمش ای کاش من یکی پیش مرگ شما میشدم ای کاش

  • مادر
    0

    در برابر این عشق واقعی به خداوند، سر تعظیم می آورم درود خدا بر سردار دلها

  • جعفری
    0

    من با خود عهد کرده ام تا روزی که بمیرم برای سربار قاسم گریه کنم و طان روزی که گریه را فراموش کنم خود را سرزنش خواهم کرد

  • ناشناس
    0

    یه دونه ای سردار.خوش بحالت که عزیزترین پیش خدایی.حس حسادت میکنم بهت.

  • محمد خدادادی کلستان
    0

    انشاالله با شهدای کربلا محشور گرددشایداین نامه مسئولین ماراتکان دهد که به فکروطنشان بیشترباشند

  • امیر
    0

    قطعا اینگونه است که هر مسئولی اگر بخواهد خدمت صادقانه ای داشته باشد، برای خانواده اش وقت کمی خواهد داشت. روح سردار قلبهاشاد، یادش گرامی و راهش پررهرو باد.

  • عزت الله
    0

    روحش شاد

  • ناشناس
    0

    برای خدا زیستی و برای خدا فدا شدی.‌و چه زیبا خدا خریدارت شد و برایت سنگ تمام گذاشت..بازم هوامون و داشته باش سردار شهید وطنم

  • حق جو
    0

    مرد بود مرد میدان مرد حقیقت مرد نبرد مرد خدا مرد عشق وایمان و اخلاص خداوند بابزرگان دین با پیامبران وامامان محشورش کند

  • سيى
    0

    روحت شاد برادر

  • فراق
    0

    مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند حاج قاسم

  • ناشناس
    0

    رحمت ورضوان خداوند بر سید شهیدان سلیمانی عزیز روحت شاد فرزند فاطمه علیه السلام

  • قشقایی
    0

    روحت شاد مرد . مرد . مرد . مرد میدان

  • سجاد کرمانی
    0

    افکارو عقیده ها ونوع زیستن تو یاد آور پیامبران امامان ویاران صالح آنهاست که از آنها پیروی کردی .به طور حتم خداوندبزرگ برای بنده های مومن وصالحش همین را می خواهد سختی وتلاش در راه خداوند منان در این دنیای موقت و آرامش ابدی درآخرت ...

  • منم مختار
    0

    واقعا دل انسان به درد می آید وقتی این وصیت نامه را میخواند اما منصفانه بگویم مثل شهید سلیمانی زیاد داشته ایم که مظلومانه و گم نام به شهادت رسیدند اگر نام بیاورم صدها و هزاران .....اما خود من یک فرمانده داشتم فرمانده گردان انبیاء از پلدختر لرستان بود این شخص یک انسان با کمالات به تمامی معنا بود بی محابا به قلب دشمن میزد و شهادتش به گونه‌ای بود که ..اگر بگویم قلبهاتان به شدت جریمه دار میشود فقط بگویم این شهید عزیز برای خونخواهی نیروهایش تا جلوی خاکریز دشمن رفت و پس از معدوم کردن خیلی از نیروهای دشمن اسیر و در دم او را با وحشیانه ترین شکل آتش زدند ...این خلاصه ای از این شهید عزیز بود شهید شکارچی.سپاه 57حضرت ابوالفضل ع .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هر وقت اسم قاسم سلیمانی میاد شما این رو یادت میاد به کرات گفتی و همه شنیدند درسته ولی میتوانی برایش کتاب بنویسی اینقدر قیافه نگیر، لطفا برو و از راه دیگه ایشون رو معرفی کن

    • گمنام
      0

      چه خوب مقایسه ای، هرچند رزق آن شهید گمنامی بود . اما انگار تصویری اولیه حاج قاسم بود. سردار شهید درویشعلی شکارچی

    • منم مختار به ناشناس و خبر فوری
      0

      تو چرا میسوزی2نادان مگر من تصویری نظر دادم که میگی قیافه نگیر 3 اوناییکه باید بنویسند من نیستم 4 در گوگل سرچ کنید5 هنوزم پس از 33سال خانمش سیاهپوش شهید است.پس تو ریاکار اگه شناسنامه داری ناشناس نظر نده.بعضی ها گمنام شهید شدن که به قول مسؤلان دین اجرشان خیلی زیاده.

  • احمد
    0

    ای خدا دمت گرم هنوز چند تا بنده خوب داری اگه دنیا هنوز سرپا هست بخاطر چندتا انسان مثله حاج قاسم هست روحت شاد مرد با غیرت ایرانی .

  • احــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمدی
    0

    روحت شاد مرد بزرگ ، تا زنده ام یادت همیشه در قلبم است

  • کاربر ناشناس
    0

    قبل از سردار باید دست مادرتان رو بوسید که در نبود پدر سایه سرتان بودو قوت قلب پدرتان. خدا رحمتش کنه ومادرتان هم برایتان حفظ کند.

  • کاربر ناشناس
    0

    چرا هیچ وقت عکس همسر قاسم سلیمانی نیست مگه نه این که پشت هر مرد موفق یه زن پشتوانه ای هست.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      همسر ایشان محترم و دارای اجر است نزد خداوند. اما باید در این عبارات شما تجدید نظر شود. این جمله موفقیت مال تجار و اهل کاسبی غربی است. در مکتب دینی ما مردان بزرگ و فداکار و اسطوره ها را از مادرانشان میشناسند. همانطور که میگوییم حسین فرزند فاطمه و در کربلا از همسر امام حسین چندان یاد نمیشه.

  • ن
    0

    اونایی که منفی دادن واقعا ایرانی هستن؟؟؟؟؟لیاقت امثال شماها همان روحانیه

    نظرات شما -
    • عسل
      0

      سلام ببخشید من دستم اشتباهی خورد شرمنده ام

  • ناشناس
    0

    مردان خدا نمی‌میرندچشم به راه مکتبه توم

  • رسول
    0

    من این متن رامی نویسم برای هیچ شخصی که درعمر 51ساله خودجز برای شهادت حاج قاسم اشک نریخته بود واقعا مرد میدان مرداخلاق ومردمرد بودخداوند باشید الشهدا همنشینش کند

  • منصورشعبانی
    0

    خداروحت رابااولادپیغبرمهشوربگرداند..تنها آرزویم بودکه کاش زنده بودی .منهم بعنوان یک غلام درکنارت.......سردارمن

  • محمد
    0

    اگر حاج قاسم را دوست داریم باید نظام اسلامی را دوست داشته باشیم باید گوش به فرمان رهبر عزیز باشیم ان وقت است که همه قاسم سلیمانی هستیم خداوند چیز زیادی از ما نمیخواد فقط وظیفه میخواد امید است به خداوند امر خدا را اطاعت کنیم

  • ن—س
    0

    برادر سردارم تو همان علمدار کربلا بودی در عصر ما حیف صد حیف دیر شناختیمت داد زدیم ما اهل کوفه نیستیم ولی رفتارمان چیز دیگری بود روز محشر حلالمان کن عوام بودیم بعد از تو تمام جهان قرق نکبت شد کائنات هم برایت عزاداری کردند

  • محمد
    0

    خداوند رحمت کند سردار سلیمانی را ... آهای مسئولین متن نامه را خواندید ایشان هم بچه هایشان را دوست داشت.. وتک تک فرزندانش را درخیال مرور میکرد وغصه اتها را میخورد ولی همیشه راضی به رضای خدا بود شما هم همینطور هستید...بترسید از خدا وخون شهدا اگر در فکرتان هوای نفس وجود دارد آنرا سرکوب کنید اگر در گفتار ورفتارتان واگر درذهنتان حسادت وریا خدای ناکرده وجود دارد از خدا بترسید واستقفار کنید وبدانید عمر کوتاه است ودنیا محل گذر چون دارفانی است وارزش نداردکه بخاطر جاه طلبی حتی دل حیوانی را برنجانید چه رسد به ما انسان ها که همگی براثر بد روزگار ودشمنان خبیث گرفتارزندگی روزمره خود هستیم وشماهاکه مسئول هستید باید ماها را مثل خانواده خود بدانید ومثل مازندگی کنید ودلسوز مملکت باشید نه اینکه خودتیشه به ریشه نظام بزنید همه مسئولین اگر مثل سرداز سلیمانی رفتار میکردن ایران وایرانی گل سر سبد دنیا میشد تعجب این حقیر این است که چرا این آقایان سنگ اسلام را به سینه میزنند وخود راخادم میدانند باز خیانت میکنندالبته نه همه به هرحال شما از هر گروه ودسته وجناحی که هستیدبا هم برادر باشید وباهم هم فکری کنید نه برای یکدیگر شاخه وشونه بکشید وخوراک تبلیغاتی درست کنید برای گرگ های درنده انسان نمای بیگانه درپایان از خداوند قادر مطلق میخواهم همه مردم ایران شاد وسلامت وتندرست باشند انشاالله ...درود خدا بر روح پاک وملکوتی سردار دلها سردا حاج قاسم سلیمانی

  • داود
    0

    سردارکاش رمز ورموز ولایت مداری را که همیشه 20شدی،می اموختی

  • م. حاج حسینی
    0

    روحت شاد سردار دلها.زبانم قاصر است در وصف جوانمردی و رشادتهای شما. فقط همین بس که امنیت امروزم را مدیون جانفشانی شما و امثال شما میدانم. یادت تا ابد در قلب ماست.

  • آقازاده
    0

    امیدوارم روزی که قیامت برپا میشود، این نامه را بیاورند و مقایسه کنید با توصیه نامه سایر مسئولان روسیاهی که نوشتند تا رانت بگیرند برای فرزند. تا خیانت فرزندان را خاکپاشی کنند!!!

  • بنده خدا
    0

    حقاً که سرباز حضرت قاسم(ع) بودید. درود بر همه رزمندگان اسلام.

  • شهاب
    0

    ای کسانی که در راس حکومت هستید چرا ترامپ را نمی کشید؟

    نظرات شما -
    • الن
      0

      دولت مردان ایران فقط قمپوز در می کنند!!

  • Abbas
    0

    خدامیدونه پای نامه اشک ریختم ...یه وقتایی افکاری سراغ آدمی می آید که ناخداگاه قضاوتی عجولانه و غیرمنصانه راجب کسانی که منزه و پاکتر از فرشته اند میکنیم ...امیدوارم خداوند منو ببخشه وفردای قیامت شرمنده سدار دلها نباشم ...وقعا آسمانی بودی قاسم سلیمانی چه راهی انتخاب کردی خوشا به سعادتت...

  • رجایی سید رحمت ا...
    0

    هرچه قله مرتفع تر دامنه زیباتر است قدرعنای شهیدان از همه رعناتر است سبزه ودشت ودمن آبشخور آن قله است چشم قاسم درمیان چشمها شهلاتراست جسم او صد چاک شد از کینه خصم پلید مادرش دربین امت ازهمه لیلاتراست هرشهیدی قله ای راسخ بود دراین دیار لیک سرباز وطن دربینشان والا تر است پاسخی دندان شکن داده به تکفیری دون انتقام سخت اما ازهمه کاراتراست خیمه ی مولای ما اندر میان خیمه ها باوجود حاج قاسم از همه پیداتراست درشجاعت همچوشیر شرزه ی پیل افکنی درخردورزی وتدبیرازهمه داناتراست خون تو ای سرو آتش زد به قلب دوستان خصم کین بد دهن از هرکسی رسواتر است بعد از این دشمن نیاساید شبی رادرخوشی عزم ما درانتقام از هرزمان افزاتر است .پیرشددرعشق رفتن نزد مولایش حسین هرچه عاشق پیرتر درعاشقی شیداتر است او تمام مکنت دنیا زمین بگذاشتی هرکه راحب حسین است ازهمه داراتراست هرمدال ورتبه ای را چون خزف پنداشتی لعل خالص در وجودت از خزف ویداتراست ای رجایی همتت راصرف کن نایل شوی گوشه ی چشم سلیمانی تورا گیراتر است.

  • بیرانوند
    0

    روحت شاد و یادت گرامی،تو با خدا معامله کردهای و خوش به حالت خدا خودش وعده داده گمان نکنید کسانی که در راه خدا جهاد کردن مرده اند ایشان در نزد خدا روزی دارند ایکاش دل ما هم به نور این بزرگواران زنده بماند سردار عزیزم من افتخار میکنم که شیعه هستم افتخار میکنم کشورم عزیزانی همون شماها دارد شفیع ما هم باشید.الهی

  • الن
    0

    حاج قاسم متاسفانه برخی از افراد و سازمانهای وابسته سپاه دستشون تو جیب مردمه ، بهتر که رفتی و روز های اینده این کشور رو ندیدی!!!

  • الن
    0

    حاج قاسم نیستی و ببینی چه خفتیه ، بی رگ و ریشه شدن نعمتیه

  • رصا
    0

    هر وقت اسم حاج قاسم میاد ناخداگاه گریم میگیره روحت شاد یادت درقلب ما تا ابد گرامی سردار دلها

  • فاطمه
    0

    هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. بسیار زیبا بود.سردار دلها فقط رضایت خدا را در نظر گرفت که چنین سربلندی و محبت مردم به بار نشست که همه اینها از طرف خداست

  • علیرضا معصومی
    0

    عالییییییییییییییییییییییییییییییییی خیلیییییییییییییییییی خوببببببببببّبب

  • فاطمه محجوب
    0

    باید جلوی بی حجابی را بگیریم هرکس میتواند در حد خوداین کار را انجام دهد هرگز نباید فراموش کنیم شهدو ررای چه پر پر شدند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها