افتتاح گلخانه تولید نشاء در شیراز

همزمان با دهمین روز از چهل و دومین فجر پیروزی انقلاب اسلامی، یک واحد گلخانه تولید نشاء در شیراز افتتاح شد.

افتتاح گلخانه تولید نشاء در شیراز

رئیس جهادکشاورزی استان فارس در حاشیه افتتاح گلخانه تولید نشاء، به خبرنگاران گفت: این گلخانه با هدف تولید نشای محصولات صیفی در شیراز افتتاح شده است.

حسین پژمان با تاکید بر اینکه با تولید نشاء در گلخانه ۴۵ روز در مصرف آب صرفه جویی می شود، گفت: این گلخانه با سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۱۰ نفر به شکل مستقیم و ۱۰ نفر به شکل غیرمستقیم به بهره برداری رسید.

به گفته وی، این گلخانه ۵۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و امکان تولید ۲۴ میلیون قطعه نشاء محصولاتی نظیر فلفل، بادمجان، خربزه، طالبی و گوجه فرنگی را در سال فراهم می‌کند.

او با اشاره به اینکه استان فارس در زمینه تولید سبزی و صیفی در کشور سرآمد است، افزود: این استان سالانه سطح زیر کشت حدود ۷۰ هزار هکتاری محصولات سبزی و صیفی با تولیدی معادل ۲.۳ میلیون تن را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: با توجه به سطوح زیر کشت قابل توجه سبزی و صیفی در استان فارس و دیگر استان های همجوار، ظرفیت بسیار خوبی برای تولید نشاء محصولاتی مانند بادمجان، خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و کدو در استان فارس وجود دارد.

اعطای دو پروانه زنجیره ارزش در فارس

این مقام مسئول همچنین از اعطای ۲ پروانه زنجیره ارزش به این شرکت تولید کننده نشاء در فارس خبر داد و گفت: بازار رسانی محصولات کشاورزی از چالش های اساسی است بنابراین با وصل کردن حلقه های تامین نهاده، تولید و بازرگانی به یکدیگر؛ بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد.

پژمان با اشاره به اینکه اولین زنجیره ارزش تولید محصولات گلخانه ای در استان فارس شکل گرفته است، افزود: این کار بسیار ارزنده نیز توسط مجموعه سمیران سلامت رقم خورده است و به زودی پروانه فعالیت سبزی و صیفی صادر می شود.

پژمان افزود: حلقه های مختلف شامل تامین نهاده، تولید نشاء، تولید محصولات گلخانه‌ای، بسته بندی و بازار در این مجموعه در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

۱۱ مجموعه زنجیره ارزش در فارس سازماندهی شد

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با بیان اینکه پیش از این کشاورزی ما بر مبنای اصول تولید محور بوده است، گفت: گاهی مشکلات در زمان عرضه محصول در بازار آنقدر فراوان بود که افت شدید قیمت محصول را به دنبال داشت.

انوشیروان کاظمی با اشاره به اینکه امروز دنیا در مسیری حرکت می کند که کشاورزی بر مبنای بازار محوری باشد، افزود: شرکت سمیران سلامت با کمک مجموعه جهاد کشاورزی موفق شده است که حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش را به هم متصل کند.

به گفته وی، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکنون پروانه زنجیره ارزش برای ۱۱ پروژه مهم بخش کشاورزی صادر کرده است.

کاظمی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی ها امید می رود در یک فرآیند پنج ساله قریب به ۵۰ درصد از تولیدات بخش کشاورزی در قالب زنجیره های ارزش ساماندهی شود، گفت: ایجاد زنجیره ارزش، کاهش نیاز به نقدینگی و ضایعات، افزایش بهره‌وری، تعادل در عرضه و تقاضا، افزایش کیفیت، بهبود ارزش افزوده و انتفاع تولید کننده و مصرف کننده را به دنبال دارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها