مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی:

سالانه ۲۰۰ هزار راس دام عشایر خراسان شمالی از استان خارج می‌شود

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ هزار راس دام عشایر به صورت زنده از این استان خارج می‌شود، گفت: نبود زنجیره تولید ارزش افزوده تولیدات این قشر را پایین آورده است.

سالانه ۲۰۰ هزار راس دام عشایر خراسان شمالی از استان خارج می‌شود

محمدرضا قلی پور اظهار داشت: زیر ساخت های صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه دام در استان بسیار ضعیف است، حتی یک کشتارگاه صنعتی برای قطعه و بسته بندی گوشت در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه بجنورد مجوز بهداشتی برای سایر اقدامات از جمله بسته بندی گوشت را ندارد اظهار داشت: برای اجاره و یا واگذاری کشتارگاه موجود در بجنورد به اتحادیه های عشایری و این اداره کل تلاش کنیم اما تاکنون نتیجه خاصی در بر نداشته است.

وی اظهار داشت: این کشتارگاه پروانه بهداشتی از اداره کل دامپزشکی و پروانه بهره برداری از دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی را ندارد، در این واحد تنها دام ها کشتار می شوند و اجازه قطعه بندی و بسته بندی گوشت وجود ندارد.

قلی پور در ادامه افزود: قیمت دام زنده توسط واسطه ها و قصابان نرخ گذاری می شود که دامداران از این ناحیه خسارت هنگفتی متحمل می شوند، با وجود اینکه دام ها با قیمت پایین از این قشر خریداری می شود گوشت قرمز با قیمت بالا در قصابی ها و فروشگاه ها به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه بازار خرید و فروش دام زنده و گوشت باید ساماندهی شود اظهار داشت: این اداره کل متولی تولید است که در این راستا تلاش می کنیم اما باید مسوولان مربوطه در زمنیه بازار باید توجه ویژه ای داشته باشند تا دامدار از ناحیه تولید متضرر نشود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در کشتارگاه بجنورد تنها روزانه حدود ۱۲۰ راس گوسفند و ۱۰ راس گاو با توجه به نیاز قصابان برای فروش گوشت قرمز سفارش می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری استان بیش از میانگین کشوری است بطوریکه هم اکنون هر خانوار این قشر تولید کننده، ۱۸۸ راس دام سبک در اختیار دارد.

قلی پور اظهار داشت: به طور متوسط هر خانوار عشایری در کشور ۱۱۲ راس دام در اختیار دارد.

وی افزود: با وجود اینکه خانوارهای عشایری سرانه دام بیشتری نسبت به سایر استان ها دارند اما به علت نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، ورود واسطه ها و دلالان در خرید دام های زنده و خروج دام از استان درآمد کمتری عاید این قشر تولید کننده می شود و بعضا در برخی از سال ها برای تامین نهاده های دامی به اجبار دام های نارس را به فروش می رسانند.

قلی پور افزود: عشایر این استان به لحاظ تولید گوشت قرمز و سایر فراورده های دامی در کشور رتبه ۱۲ و اما از نظر جمعیتی رتبه ۱۵ را دارد.

وی اظهار داشت: همچنین این استان از نظر ظرفیت پرورش دام سبک در سطح کشور از جایگاه مناسبی برخوردار است که نیاز به نماد تجاری خاص است.

قلی پور افزود: عشایر خراسان شمالی با ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: همچنین عشایر این استان سالانه هفت هزار تن شیر، ۶۰۵ تن روغن حیوانی و یکهزار و ۲۰۰ تن پشم تولید می کنند.

وی بر اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرکز تاکید کرد و گفت: این طرح با اهداف کاهش هزینه تولید و طول دوره پرواربندی و کاهش ضریب تبدیل خوراک اجرا می شود که میانگین مصرف خوراک دام به صورت سنتی بین ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم برای تولید یک کیلوگرم گوشت بوده و با اجرای این روش به پنج کیلوگرم خوراک برای تولید یک کیلوگرم گوشت رسیده است.

قلی پور اضافه کرد: اجرای طرح زنجیره تولید، ۵۰ درصد هزینه تولید یک واحد دامداری را کاهش می دهد و از طرفی سبب افزایش تولید و درآمد خانوار، ایجاد اشتغال جدید، تثبیت شغل در مناطق عشایری و خروج بخشی از دام مازاد عشایر از مراتع می شود.
وی گفت: ما طرح زنجیره تولید را برای افراد متقاضی در سطح استان انجام می دهیم و براساس هدفگذاری انجام شده در پایان اجرای طرح عشایر خراسان شمالی سالانه ۹ هزار تن گوشت قرمز تولید خواهند کرد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: با افزوده شدن سه هزار و ۲۰۷ تن گوشت قرمز به ظرفیت تولیدی عشایر استان، میزان تولید آنان به سالانه هشت هزار و ۸۰۰ تن رسید.

قلی پور اظهار داشت: تا سال ۹۵ خانوارهای عشایری این استان سالانه پنج هزار و ۵۹۳ تن گوشت قرمز تولید می کردند که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش تولید گوشت قرمز و اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز در بین خانوارهای عشایری، این میزان اکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی میزان تسهیلات ارائه شده به دامداران عشایر استان در پنج سال اخیر را ۸۷۵ میلیارد ریال با بهره چهار تا ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: در این بازه زمانی بهره وری گوشت نیز در بین دامداران عشایری استان افزایش یافته است.

قلی پور اظهار داشت: گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بالایی دارد اما به علت نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و تکمیلی و معرفی نشدن مناسب، ارزش افزوده آن نصیب دیگر استان ها می شود.

عشایر خراسان شمالی با ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

این استان با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها