معاون وزیر رفاه:

افزایش جمعیت سالمندان کشور/فقط ۲۰ متخصص طب سالمندی داریم

معاون وزیر رفاه گفت: تا سال ۱۴۱۵ سهم سالمندان ایران از ۹.۵ درصد جمعیت به ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش جمعیت سالمندان کشور/فقط ۲۰ متخصص طب سالمندی داریم

حجت الله میرزایی، با اشاره به اجرای پروژه‌های مربوط به آینده پژوهی در وزارت رفاه، گفت: شهری شدن اقتصاد، رفتن به سوی دنیای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهمیت هرچه بیشتر آب و انرژی در آینده، لزوم تمرکز بر نقش زنان هم به عنوان مخاطبان و هم به عنوان شرکای اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی، افزایش سهم آسیایی‌ها در تأثیرگذاری بر پیشرفت‌های دنیای مدرن، افزایش درآمد سرانه، افزایش امید به زندگی و به تبع آن، افزایش آمار سالمندان در جهان و ایران موجب شده است روز به روز بیشتر نیازمند پیش بینی آینده و برنامه ریزی برای آن باشیم.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۱۵ سهم سالمندان ایران از ۹.۵ درصد جمعیت به ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت، افزود: امروزه متأسفانه برای جمعیت ۸ میلیون نفری سالمندان کشور تنها ۲۰ پزشک متخصص طب سالمندی داریم.

میرزایی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ اقتصاد ایران بین ۱.۵ تا ۳ درصد رشد خواهد یافت که با توجه به آثار دوران تحریم و پایین آمدن قیمت نفت در سال گذشته افزایش قابل توجهی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از حالا باید به استقبال سال ۱۴۰۰ برویم و برای آن برنامه ریزی کنیم، افزود: بخش خصوصی می‌تواند از این شرایط بهترین بهره را ببرد، ولی مشکل اصلی سطح پایین تخصص و دانش نسبت به تحولات جهانی و آشنایی نداشتن به زبان گفتگو با نظام جهانی است.

میرزایی بار دیگر با تاکید بر اینکه در سطوح خرد و کلان، مدیریت مهمترین مؤلفه تعیین کننده است، گفت: حتی در سخت‌ترین دوران‌های مراودات بین المللی، ویژگی‌های مدیریتی می‌توانند اثرگذار باشند و شکل گیری یک بازار رقابتی مدیران چیزی است که در آینده به شدت به آن نیاز داریم.

وی ادامه داد: آنچه تعیین کننده است، فقط رزومه تحصیلی یا سابقه مدیریتی نیست، بلکه مهم‌تر از آن عملکرد و دستاوردهای مدیران بنگاه‌های اقتصادی است که باید معیار و مبنای انتخاب آنان قرار گیرد و ایجاد بازار رقابتی مدیران حرفه‌ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که کمک می‌کند تا قدر و قیمت مدیران به درستی مشخص شود.

میرزایی با بیان اینکه متأسفانه در پنج دهه گذشته فاقد استراتژی و توسعه صنعتی در کشورمان بوده‌ایم، افزود: کوچک و پراکنده بودن بنگاه‌های صنعتی و مکان‌یابی غلط برای آنها، فقدان زنجیره ارزش و فرسودگی ماشین آلات و عقب ماندگی تکنولوژیک، موجب آسیب پذیری آنها شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، ساختار نامناسب منابع انسانی، یعنی تعداد و ترکیب نامناسب منابع انسانی، سطح پایین بهره‌وری و سطح پایین تحقیق و توسعه (R&D) در سازمان‌ها از جمله موارد آسیب رسان برای شرکت‌ها هستند.

میرزایی بر لزوم ایجاد رقابت درونی برای ارتقا سطح بهره وری تاکید کرد و گفت: بورسی شدن بنگاه‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم اثربخشی آنها را محاسبه کنیم.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها