جنگل‌ها؛ بزرگراه دوطرفه در سیستم آب و هوایی

دانشمندان ناسا برای اندازه‌گیری میزان جهانی نوسانات کربن در جنگل‌ها رویکرد جدیدی در پیش‌گرفته‌اند.این تحقیق می‌توانددرنهایت تخمین چرخه کربن را بهبود بخشد و به پیش‌بینی تاثیر جنگل‌ها بر تغییرات آب وهوایی در آینده کمک کند.

جنگل‌ها؛ بزرگراه دوطرفه در سیستم آب و هوایی

محققان با استفاده از داده‌های گزارش‌های زمینی، بررسی‌های هوایی و ماهواره‌ها ارزیابی کردند که چگونه تغییرات جنگل‌ها بر میزان دی‌اکسید کربن (CO۲) جو در دو دهه گذشته تاثیر گذاشته است. این روش که توسط کارشناسان به کار گرفته شد، امکان تمایز بین سهم انواع جنگل‌ها در تغییرات آب‌وهوایی را فراهم و تایید کرد که جنگل‌های گرمسیری بیشترین نقش را در نوسانات جهانی کربن ایفاء می‌کنند. جنگل‌های گرمسیری نه‌تنها کربن بیشتری جذب می‌کنند، بلکه درنتیجه جنگل‌زدایی و تخریب، تشعشعات بیشتری نیز ایجاد می‌کنند.

محققان تشخیص دادند که هرساله از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹، جنگل‌ها به‌طور جمعی در حدود ۱۵.۶ میلیارد تن دی‌اکسید کربن از جو زمین جذب می‌کنند. در همین حال، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و سایر موارد به‌طور متوسط سالانه ۸.۱ میلیارد تن دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند.

محقق ارشد نانسی هریس (Nancy Harris)، مدیر تحقیقات برنامه جنگل‌های انستیتوی منابع جهانی (WRI) اظهار کرد: جنگل‌ها به‌عنوان یک بزرگراه دوطرفه در سیستم آب و هوایی عمل می‌کنند. یک نمایش دقیق از تشعشعات جنگل و تخریب جنگل نظارت بر سیاست‌های آب و هوایی مربوط به جنگل را روشن می‌کند.

باوجود دستورالعمل‌های استاندارد هیات بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC)، گزارش سالانه فعلی داده‌های جنگلداری ملی با توجه به منابع موجود در کشورهای مختلف متفاوت است. عدم همسانی در داده‌ها میزان قابل‌توجهی عدم اطمینان را ایجاد می‌کند.

لولا فاتویینبو (Lola Fatoyinbo)، دانشمند ناسا گادرد و دیگر محقق این مطالعه بیان کرد: اینکه ما می‌دانیم عدم اطمینان وجود دارد ازاین‌جهت خوب است که می‌توانیم کمیت آن را تعیین کنیم. تمام تخمین‌ها با عدم اطمینان همراه هستند که با دستیابی به مجموعه‌های اطلاعاتی بهتر، کمتر و کمتر می‌شوند.

تحقیقات پویای اکوسیستم جهانی (GEDI)، ابزاری لیزری در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ساختارهای سه‌بعدی جنگل‌های معتدل و گرمسیری جهان را ثبت می‌کند. همراه با سایر ماموریت‌های ناسا، داده‌های GEDI اطلاعات بیشتری در مورد میزان حذف کربن این مناظر فراهم می‌کند.

فاتویینبو که بخشی از گروه GEDI است، توضیح داد که اشکال تاج درخت و نقشه‌های جهانی زیست‌توده زمینی برای انجام برآورد کربن در آینده مفید خواهد بود.

ساسان ساعتچی از آزمایشگاه پیشرانه جت عنوان کرد: این نوعی تغییر عمده در الگو نظارت بر جنگل‌هاست که تصویری جدید از محل وقوع تغییرات بزرگ هم ازلحاظ حذف کربن از سطح زمین و هم جذب کربن از جو به وجود می‌آورد.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Climate Change منتشرشده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها