تخفیف حکم اعدام معارض سعودی به 10 سال حبس/ تغییر رویکرد با اهداف سیاسی

دادگاه عربستان سعودی در اقدامی بی سابقه، حکم اعدام «علی النمر» را به ۱۰ سال حبس کاهش داد که النمر ۹ سال آن را گذرانده و در واقع یک سال دیگر از محکومیت او با توجه به حکم جدید مانده است.

تخفیف حکم اعدام معارض سعودی به 10 سال حبس/ تغییر رویکرد با اهداف سیاسی

«محمد النمر» پدر علی النمر، جوان سعودی محکوم به اعدام گفت: دادگاه کیفری ویژه در ریاض که رسیدگی به پرونده های تروریسم را بر عهده دارد روز یکشنبه حکم اعدام را لغو کرد و آن را به ۱۰ سال حبس تغییر داد.

علی النمر برادر زاده «نمر النمر» روحانی شیعه معروف عربستانی است که به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی در سال ۲۰۱۶ به اتهام واهی تروریسم و تحریک اعتراضات اعدام شد.

علی النمر سال ها پیش از اعدام عمویش نمر النمر در سال ۲۰۱۲ و زمانی که ۱۷ سال داشت بعد از شرکت در اعتراضات استان شرقی و شیعه نشین القطیف بازداشت شد و اتهاماتی دیگر نیز متوجه او شد از جمله پیوستن به گروه جرم و جنایت و حمله به نیروهای پلیس سعودی؛ اتهاماتی که در عربستان، تنها یکی از آنها برای صدور حکم اعدام کافی است.

هر تغییر مثبتی با هر انگیزه و اندازه ای در عربستان سعودی، غنیمت است اما با توجه به اینکه در عربستان سعودی معمولا چنین جرایمی به آزادی یا عفو منجر نمی شود چه چیزی باعث تجدیدنظر و انعطاف و تسامح بی سابقه آل سعود درباره این پرونده شده است؟

شاید پاسخ این سوال در تغییر رفتار پادشاهی سعودی بعد از تغییر دولت در آمریکا باشد.

همان طور که بی توجهی دولت وقت آمریکا به موضوعات حقوق بشری می توانست منجر به قطعه قطعه شدن خونسردانه جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری سعودی در کشوری خارجی شود، آیا ژست حقوق بشری دولت جو بایدن و ادعای آن برای پیگرد حقوق بشری پادشاهی سعودی و خشم دموکرات ها از تخریب های سعودی و دخالت های آن در امور داخلی و میان حزبی آمریکا می تواند باعث اتخاذ مواضعی میانه روانه تر از سوی خاندان آل سعود برای نرم کردن دولت جدید آمریکا شود؟

برخی بر این باورند که اگر توهین های آشکار ترامپ به حاکمان سعودی نتوانست آنها را عصبانی یا نسبت به مناعت طبع مردم کشورشان حساس کند تهدیدهای جو بایدن هم نمی تواند سعودی ها را از اطاعت محض آمریکایی ها (صرفنظر از دموکرات یا حمهوری خواه) بازدارد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • شوقی
    0

    نویسنده بجای تشکر از رهبران عربستان ناراحت هستند که چرا جوان که علیه امنیت ملی کشورش اقدام کرد اعدام نکردن ، عجبا واقعا عجبا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها