روز خبرهای خوب از واکسن؛ واکسیناسیون کی و به چه شکلی شروع می‌شود؟

واکسیناسیون کرونا در کشور از سه‌شنبه آغاز می‌شود.

روز خبرهای خوب از واکسن؛ واکسیناسیون کی و به چه شکلی شروع می‌شود؟

مهمترین خبر کرونایی امروز هم مثل یک سال گذشته ساعت ۲ ظهر اعلام شد؛ ۵۷ نفر دیگر به خاطر ابتلا به کرونا فوت کردند و ۷۰۶۵ نفر با ابتلا به کرونا در خطر مرگ قرار گرفتند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در همین رابطه : ۳۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به این استان نروید

اگرچه آمار مرگ‌ومیر کرونا در کشور نسبت به قبل کمتر شده است، اما به نظر می‌رسد وضعیت در برخی از استان‌ها بحرانی است. برای مثال وزارت بهداشت امروز به شهروندان هشدار داد که اصفهان سفر نکنند.

روز خبرهای خوب از واکسن؛ واکسیناسیون کی و به چه شکلی شروع می‌شود؟

لاری در این رابطه گفت: متاسفانه در هفته گذشته، شش شهرستان استان اصفهان از رنگ آبی به زرد تغییر وضعیت دادند. در حال حاضر ۴۵۱ قطعی مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های این استان بستری هستند که ۸۲ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه حضور دارند. از نقاظ قوت مدیریت اپیدمی در اصفهان می توان به تولید با کیفیت و توزیع برنامه ریزی شده ملزومات محافظتی کووید ۱۹ و اجرای زودهنگام طرح شهید سلیمانی در این استان اشاره کرد.

در کنار این موضوع روند افزایشی آمار مبتلایان کرونا در کل کشور هم دیده می‌شود.

پروتکل‌ها رعایت نشود، نوروز نداریم

در همین رابطه امروز نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی کرونا، : پیش از دو هفته پیش تعداد بستری ها کاهش پیدا کرد و حتی به زیر ۱۶۰۰ بستری رسید. طی ۱۰ روز گذشته این کاهش متوقف و حتی در برخی روزها با افزایش بستری همراه شده است. این علامت خوبی نیست چون وقتی آمار بستری افزایش می یابد تعداد بیماران سرپایی هم افزایش می یابند به طوریکه در برخی بیمارستان ها این آمار به دو برابر رسیده و نمونه های آزمایش هم در آزمایشگاه ها افزایش یافته اند. این علامت ها نشان دهنده شکل گیری موجی جدید در تهران است . اگر ساده انگاری ادامه پیدا کند و نظارت ها ادامه دار نباشد به مشکل خواهیم خورد به ویژه اینکه از ۱۵ اسفند ماه با نزدیکی به نوروز با شلوغی بازار ، امسال نوروز آرامی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر تست مثبت باشد و شخص بدحال باشد حدود ۵ روز بعد بستری انجام می شود گفت: افزایش بیماران سرپایی و آمار آزمایش ها و سی تی اسکن ها نشان دهنده اوج گرفتن بیماری است. ما به جای کاهش افزایش داریم. از طرفی وقتی محدودیت ها به سمت زردشدن می رود تالارها و سینماها بازگشایی می شوند باعث افزایش تعداد بیماران خواهد شد. تنها اتفاق خوبی که در شهر تهران رخ داده بحث محدودیت تردد است. مردم تا حدی پذیرفته اند که بعد از ساعت ۲۱ تردد نداشته باشند. اگرچه از طرفی دیگر برخی رستوران ها را می بینیم که صف های طولانی وجود دارد و این نشان از ساده انگاشتن بیماری است.

آغاز واکسیناسیون کرونا از سه‌شنبه

در این میان امروز خبرهای خوبی از تزریق واکسن کرونا در کشور هم اعلام شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در این رابطه : از روز سه شنبه اولین گروه هدف ما که در سند واکسیناسیون مورد تایید در ستاد ملی است که گروه خط مقدم دفاع سلامت هستند، واکسیناسیون شان را شروع می کنیم که شامل افرادی هستند که در ای سی یو کار می کنند. بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه های آسیب پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و ...‌ مرحله به مرحله می رویم. سه شنبه صبح واکسیناسیون گروه های هدف را که در این دوره همکاران شاغل در ای سی یو ها هستند، شروع می کنیم.

براساس اعلام سازمان کادر درمان حاضر در آی‌سی‌یوها اولویت تزریق ۱۰هزار دز واکسنی هستند که از سه‌شنبه تزریق آن‌ها شروع می‌شود.

اتمام فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا

همچنین امروز رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه تمام ۵۶ نفر داوطلب فاز اول کار آزماییِ بالینی واکسن وارد مطالعه شدند : ۲۸ روز دیگر نتایج این فاز مطالعه بالینی اعلام خواهد شد.

در این میان امروز مراسم رونمایی از واکسن موسسه رازی هم امروز برگزار شد.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها